paljon kysytty aihe :D mutta miten alottaa kiinteät?
millä? ja miten?
eli kertokaa omia kokemuksianne!? :)
meillä meinataa alottaa kiinteät ihan näinä päivinä..poika 9päivää vajaa 4kk ;D
onko totta että perunasta tulee kaameat masuvaivat? miksi kehottavat neuvolassa sillä sitte alottamaa? :O
hyvää kesää kaikille!
nekkuli ja Ossi kohta 4kk
Kommentit (15)
meinasin tässä aloitella kun meidän vaavit on 3,5 kk..
olin ajatellu aloittaa perunalla 5 ekaa päivää ja sitten porkkana seuraavat 5 pv.. olen kuullu että jos tulee oikein masuvaivoja perunasta niin kannattais koittaa bataattia on kuulemma miedonpi mutta puuroista tai velleistä ei kuulemma kannate aloittaa tai näin olen ymmärtänyt..
tein tässä ihan viikkosuunnitelmia ja kun meillä aika vaki rytmi päivällä tuon syönnin kans niin suunnitelin jopa eka päivän valmiiksi mutta olen tosiaan aloittamassa tossa parin viikon päästä..
tikunen ja sara sekä eetu 1 päivää vaille 3kk
Etteköhän ole vähän liian aikaisin liikkeellä, 3,5kk varsinkin on aivan liian pieni aloittamaan yhtään millään ruoka-aineella! Mikä kiire teillä on? Sitten alkaa ne allergiat ja mahavaivat, kun kiinteät aloitetaan liian aikaisin ja sitten roudataan vauvoja allergiatesteihin turhaan, kun pienen ihmisen elimistö ei vaan yksinkertaisesti kestä kiinteää liian aikaisin! Ei kai mikään neuvolakaan nykyään rohkaise aloittamaan kiinteitä alle puolivuotiaana?!
enkä ole vielä ajatellut aloittaa... Miksi kiirehtiä, jos maitoa piisaa - sitä mietin minäkin?
ethän sinä pinon aloittanut kysynytkään, kuka aloittaa ja minkä ikäisenä...
meillä aloitettiin 4.5 iässä ja maisteltiin perunaa, porkkanaa ja maissia ensimmäiset pari kuukautta. Siis alussa ihan lusikallinen ja sitten edettiin vauvan " syömishalujen" mukaan. Välillä ei syöty ollenkaan kiinteitä. Puolen vuoden iässä söi 2* puol pientä purkkia päivässä.
kannata aloittaa???
itse olen antanut juuri maissivelliä kun neuvola suositteli sillä aloittamaan????
velli ja puurot suositellaan meillä ainakin aloitettavaksi siinä 5 kk iästä alkaen.. itsekkin ensi ajattelin että aloittaisin esim vellistä mutta ilmeisesti velli ja puuro ja niiden sisältämän viljan(?) tähden niistä ei suositella aloitettavan mutta kuten sanottu tämä nyt on sellaista mutu tietoa..
siihen hoppuun haluan sanoa että ei minun tissimaito ole ekan kuukauden jälkeen riittänyt vaan lisää on pullosta annettu kaksosille ja nyt korvike määrät noussu huomattavasti joten neuvola tätin kanssa suunniteltiin että aletaan varovasti maistelemaan...
tikunen ja sara sekä eetu 3 kk tasan
Kysymykseen kysymys, mutta oletteko aloittaneet suoraan sormiruoilla? Luin jostain ettei soseita tarvisikaan vaan voisi aloittaa suoraan esim.keitetty porkkana onnistuu syödä sormin. Ja ihmettelen minäkin miksi ei noudateta suositusta kiinteiden aloittamiseen puolen vuoden iäsää. Itse ainakin haluaisin painavat perusteet aloittaa aiemmin!
ihan hakoteillä, mutta mulla on jostain jääny sellainen kuva, että jos on imetyksellä niin kuuden kuukauden iässä kiinteät (suositus) ja jos korvikkeella niin voi aloitella tuossa 4 kuukauden ikäisenä??
Kiinteiden aloittamiseen neuvot olis kyllä ihan tarpeen :oD . Jossain vaiheessa ajankohtaista meillekin :o) Poitsu 3 ½ kuukautta ja korvikkeella mennään.
Ennen Eu:iin menoa pilttipurkeissakin luki 3kk. Nyt direktiivit päättää, että sopiva aloitusikä on 4kk. Mene ja tiedä, ainahan olis parempi aloitella hitaasti, esim. just perunalla mut juureksista voi tulla masuvaivoja ja meillä on allergioiden takia aloiteltu jollain hedelmällä, 1tl ensin ja sit pikkuhiljaa annosta kasvattaen. 1 uusi ruoka-aine kerrallaan 5-7 päivää, jotta voidaan eliminoida pois sellainen, josta ongelmia ilmenee. Masuvaivaahan voi tulla aluks oikeastaan ihan mistä vain. Viljat aloitetaan 5-6kk iässä, paitsi maissi, joka on luontaisesti gluteeniton ja hellä vatsalle.
Ja miksi aikaisin? Kasvu hidastuu tai maitomäärät kasvaa hurjan suuriksi, eikä lapsi siltikään ole tyytyväinen.
Jokainen räätälöi ruokavalion oman lapsensa mukaan. Ja missä se raja kulkee, jos lapsi on huomenna 4kk ikäinen, eikö tänään voisi jo aloitella?
Juuri näin se on:
tiitii-80:
ihan hakoteillä, mutta mulla on jostain jääny sellainen kuva, että jos on imetyksellä niin kuuden kuukauden iässä kiinteät (suositus) ja jos korvikkeella niin voi aloitella tuossa 4 kuukauden ikäisenä??
lääkäri suositteli esikoisen aikoihin eka maistamaan helpommin sulavia. Eikä ole tullut ongelmia siirtyä kasviksiin. Tosin pelkkää perunaa ei meillä ole kumpikaan syönyt. Tein niin, et syötin eka pelkkää porkkanaa ja sitte siihen sekoitin vähän ajan päästä perunan. En kylläkään ole 5 päivää yhtä makua totuttanut. Toisen kans tuli tehtyä niin, et annoin makuannoksen korkeintaan parina päivänä ja sit syötiin jo kunnolla.
Vellejä tosiaan annoin ennen kiinteitä illalla jonkin aikaa. Porkkana-peruna ja maissivellejä.
Perunaahan neuvolassa suositellaan ja sitä kokeilimme, mutta jatkoimme pian banaanimössöllä. Korvikkeella lantrattua perunaa tyttö ensin nimittäin kakoi eikä se mennyt kurkusta alas millään, mutta liukas banaanimössö meni heti ja muutaman päivän päästä sitten jo perunakin. Perunamössön survon sauvasekoittimella ja tarjoan toistaiseksi kylmänä kun se niin näyttää maistuvan.
Seuraavaksi keittelin riisijauhosta puuroa jonka löysensin velliksi korvikkeella ja sitten syötin lusikalla. Tämä maistuu tytölle hyvin ja syötän sitä aamulla niinä päivinä kun en anna päivällä perunaa.
Viimeisin ruokalaji on maissivelli (Semperin purkista) jota vähitellen olen sekoittanut iltamaitoon. Nyt tyttö juo illalla 100ml velliä+50ml maitoa (tavallisen maitotutin läpi) ja sen avulla on kuvioihin tullut katkeamattomat 8 tunnin yöunet.
Näillä ruoka-aineilla meinaan edetä pari viikkoa ja sitten vähitellen laajentaa makuelämyksiä. Lisäksi imetän kun tyttö haluaa juoda + annan 1-2 pikkupulloa tuttelia päivässä.
Kiinteät aloitimme runsaat pari viikkoa sitten ja nyt tytöllä ikää runsaat 4kk. Täysimetyssuositus 6kk on hieno juttu ja hatunnosto niille jotka sitä noudattavat. Esikoisen kohdalla suositus oli 3kk ja keskimmäisen kohdalla 4kk ja kummastakin on kehittynyt terve ja hyvinvoiva lapsi.
T:Kolmenäitee ja Kirppu4kk10pvää
omine muista aina jonkin verran poikkeavine tarpeineen!!!
Eli meikkistä jurppii tämä taivastelu, miksi aloittaa kiinteitä näin varhain. Juuri tänään viimeksi neuvolassa tästä puhuimme: mulla on maitoa tulvinut tämän pikkukakkosenkin syntymästä lähtien runsaasti, vaan tyttö otti ja rupesi öisinkin imemään tunnin välein samalla, kun rupesi liikkumaan erittäin aktiivisesti varhain, 1,5 kk iässä. 2 kk ikäisenä ei muuta tehnytkään kuin kääntyili villinä vimpulana päivät ja osin yötkin. Kyse ei ollut mistään lyhytkestoisesta tiheän imun kaudesta, sillä lystiä, siis 7-8 kertaa yössä tissiä, kesti 1,5kk. Neuvolassa totesivat, että tytön kasvukäyrätkin tippuivat hurjasti. Nainen kulutti energiaa paljon enemmän kuin miltei liikkumattomat ikätoverinsa. Niinpä kehottivat aloittamaan kiireen vilkkaa potut. Ja maitoa siis mulla tosiaan tulee aimo määrin. Kun tyttö oppi nielemään (ei saanut kolmekuisena minkäänlaisia mahavaivoja!), loppui yösyöminen kuin seinään siten, että entisten 7-8 syöntikerran sijaan hän nukkuu levollisesti ja syö vain kaksi kertaa yössä.
Ystävieni samanikäiset mussukat ovat menneet painossa huikeasti tämän elohopeamme ohi, vaikka tyttömme syntymäpaino ylitti vajaalla viidellä kilollaan muut mennen tullen. He eivät vielä ole juurikaan liikkuneet ja tarvitsevat siksi vähemmän energiaa. Ja uskon, että äidinmaidoissakin on eroja: omani tuntuu olevan melko laimeaa (kehoni rasvat sinnittelevät sitkeästi reisissäni irtoamatta muuhun!). Eli eipä yleistetä vaan nähdään kukin lapsi yksilönä omine tarpeineen!
Vitanova ja Alma 4kk
Aloiteltiin perunalla, sit porkkana, maissi, bataatti... Olen antanut 5 päivää aina samaa. Perunasta tuli järkyttävän hajuisia pieruja, mutta ei muuta " vaivaa" .
Annan aina pari lusikallista mössöä ennen maidottelua. Hyvin kelpaa. Vaavi oli viikon alle 4kk kun aloiteltiin.