Hieman outo kysymys raskauden kertomisesta työnantajalle
Tuli vain mieleeni, onko siinä jotain " aikarajaa" mihin mennessä työnantajalle täytyy kertoa raskaudesta? Meillä työnantaja maksaa äitiysloman 3 ensimmäiseltä kuukaudelta palkan ja mietin vaikuttaako tähän (tai johonkin muuhun) se koska raskaudesta työnantajalle kertoo. Ei siinä että olisi kova kiire, nyt viikkoja on 7+5.
Olen kuitenkin jäämässä hieman pidemmälle kesälomalle ja kun palaan lomalta viikkoja on lähes 23. Pitäisikö siihen mennessä kertoa jo työnantajalle....
Kommentit (17)
lomalle jäämistä tulee viimeistään ilmoittaa työnantajalle raskaudesta.
Eikös työnantajalle pidä kertoa viimeistään 2 kk ennen äippäloman alkamista?!! Näin äsken netistä kattelin :) Eli abauttiarallaa 3 kk ennen laskettua aikaa, noin pyöreesti.Eli noin 12 viikkoa ennen LA:ta Eli siellä 28 viikon tienoolla, eikös?
Osasinkohan mä nyt yhtään laskea, aina en oikein luota tohon matikkaani :D
Korjatkaa toki, jos olen ihan mettässä ;)
Terkuin: Je_Ni, joka kertoi työnantajalleen rv 12
eli työnantajalle pitää kertoa viimeistään 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Ja jos työnantaja maksaa palkkaa äitiysloman kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta, ei siihen vaikuta se, milloin asiasta työnantajalle kertoo. Minä kerroin töissä vasta rakenneultran jälkeen, siinä rv 20. Eli mielestäni voit ihan hyvin kertoa töissä vasta lomalta paluusi jälkeen.
että piti kertoa esimiehelle raskaudesta jo raskausviikolla 8 kun olin niin kipeä ja oli ongelmia raskaudessa. Jouduin olemaan todella paljon pois töistä. Sitten rv 16 jäin sairaslomalle joka jatkui aina äippäloman alkuun asti tällöin joiduin kertomaan asiasta korkeemalle esimiehelle. Molemmat suhtautuivat asiaan todella hyvin ja lähempi esimies oli minulle korvaamaton tuki, kun oli vaikeeta.Auttoi myös todella paljon minua töissä kun en voinut/saanut tehdä samalla tavalla enää töitä kun ennen raskautta.
Mutta periaatteessa toi 2kk ennen pitää paikkaansa. Elleivät ole sitä ennen jo huomanneet ;)
Lilli81 36+5
Mä kerroin juuri tänään työnantajalleni, kun sain eilen vahvistuksen että raskaus on alkanut niinkuin pitikin. viikkoja 8+5
Musta on reilua kertoa työantajalle mahdollisimman pian, riippuu tietysti tilanteesta, ettäjos odottaa vaikka vakinaistamista niin kannattaa odottaa sinne asti jos vain mahdollista.
Tietysti isommissa paikoissa voi odottaa vähän myöhempään, mutta meikäläinen kun pyörittää tätä toimistorutiinia itsekseen täällä niin kerkiin sitten ajoissa kouluttaa sijaisen tähän.
reilu peli kannattaa aina pidemmän päälle, on sittenkivempi palata takaisinkin !
Kaikilla meillä on keskenmeno-riski ja isoin riski noin 12-14 viikkoon asti, joten en kyllä lähtisi ennen 12-14 viikkoa työnantajalle kertomaan. Työnantaja ehti myös silloin ihan hyvin järjestämään sijaista. Olen itse saannut kaksi keskenmenoa ja onneksi en lähtennyt heti plussaneena kertomaan - olisi ollut nolo tilanne - järjestetään jo sijaista ja sitten en lähteekin. Samoin olisi oltua koko ajan odottavana, että koska jään uudelleen: kyllä oma työrauhakin pitäisi olla.
Itse kerroin viikolla 16 ja viikko sitten aloiti minun sijaiseni - ehtin nyt 4:n viikon sisällä ihan hyvin koulutamaan hänet.
Myös kolleegani kertoi esimerkiksi viikolla 20, 2. raskausultran jälkeen ja ihan hyvin ehditiin järjestämään hänelle sijainen.
Mutta - lain perusteella pitää kertoa 2kk ennen äitiysloman alkua viimeistään - joten voit odotella ihan hyvin 23. viikon asti.
rv30
Tuo 2 kk ennen äitiyslomaa on minimi. Itse ajattelin kertoa vasta rakenneultran jälkeen eli noin viikolla 20.
Its aion kertoa vasta rakenneultran jälkeen, jos kaikki on varmasti hyvin. Eli noin viikoilla 18-20. Jos sitä ennen huomaavat, niin pyydän heitä olemaan kuitenkin kertomatta aisaa kovin paljon eteenpäin, ennen kuin kaikki on varmasti hyvin rakenneultrassa.
Itse kerroin tästä raskaudesta esimiehelle rv 8+1. Syy oli jo siinä vaiheessa pömpöttävä maha. Nyt rv 15+4 menossa ja en siis totta tosiaan olisi voinut edes tänne asti salata raskautta, ehkä noin 10 viikolle olisi onnistunut muuttamalla täysin yhtä äkkiä pukeutumistyyliä...
Tokihan se arvelutti kertoa noin ajoissa, mutta toisaalta: pakko mikä pakko. En halunnut sitä tilannetta, että esimies kuulisi ensin käytäväjuorut: " Onkohan x raskaana kun olevinaan vatsa on kasvanut?" ja vasta reilusti myöhemmin minä kerron asian oikean laidan.
Keskenmenoja sattuu ja toki itsekin tiesin, että myös minulle niin voi käydä. Sanoinkin toki esimiehelle, että tämä on vielä niin alussa, että mitä vain voi käydä, mutta jos hyvin käy, niin saamme vauvan. Ja esimies ymmärsi asian täysin.
Itse jouduin sairaslomalle rv 13+2-15+1 verenvuodon takia, olisi ollut tuokin aika vaikea selittää, että miksi yhtä äkkiä 2 viikon sairasloma. Ei meidän työyhteisössä kukaan voi jäädä noin pitkälle saikulle ilman, että sitä ihmeteltäisiin ja lähimmät työkaverit olisivat olleet aivan huolesta soikeina, jos eivät olisi tienneet, mikä mulla oli! Ja olivat toki syyn tiedettyäänkin.
Myös tuo, että jos saa keskenmenon, niin aletaan epäillä uutta raskautta pian: mua sekäään ei olisi haitannut. Olin kyllä jo tehnyt työyhteisössä aivan selväksi, että meille on vauva tervetullut. Miksi sitä salailla, jos on vakipaikka? Meillä näistä jutuista voi puhua työpaikalla ääneen, kukaan ei pidä kummallisena. Itse olen ennen raskauttakin usein puhunut, että aion tehdä sitä ja tätä ja urasuunnitelmani ovat sitä ja tätä, mutta että vasta sitten kun on lapsiluku täynnä... Ja kyllä kaikki tietää senkin, että meille tämä toinen vauva ei toivon mukaan jää viimeiseksi, vaan että kolmaskin toivotaan, eikä isolla ikäerolla.
Esimies oli tosi iloinen puolestani ja kiitti aikaisesta kertomisesta, aikaa valmistautua ja miettiä sijaiskuvioita pitkällä tähtäimellä (meillä oli juuri jäänyt eräs toinen työntekijä mammalomalle, joten hänen sijaiselleen voidaan todennäköisesti tarjota sitten pidempää pätkää, kun mun mammaloma tulee eteen).
Itse kokisin kyllä aika kummana, jos joku meillä töissä salaisi raskauden 20 viikolle, eli puoleen väliin! Eikö teillä muka mahat yhtään pömpötä silloin? Vai ettekö välitä, että ihmiset ehkä juoruaa ja ihmettelee?
No, kukin toki tekee niin kuin parhaaksi näkee ja lain mukaan kerrottava on tosiaan vasta 2kk ennen äitiyslomaa. Jos sinne haluaa odottaa ja se jostain kumman syystä onnistuu, niin asia on lain edessä ihan ok.
Olen aivan samaa mieltä marrastoiveen kanssa, en ole koskaan ymmärtänyt miksi raskautta pitäisi salata, olen kertonut lähimmille ystävilleni asiasta, anoppi ja äiti saavat tietää äitien päivänä, ihan vain sen takia vasta nyt että on varmasti paras äitienpäivälahja ever.
Jos keskenmeno tulee olen onnellinen siitä että työnantajani ja lähimmäiseni ovat tukenani vaikeassa tilanteessa, pomoni tietää ja ymmärtää miksi pitäisin tapahtuman jälkeen sairaslomaa, miksi en olisi pirteä oma itseni, minun ei tarvitsisi esittää mitään.
Arvostan toki jokaisen tyyliä kertoa raskaudesta silloin kun se omalta kohdalta oikealta tuntuu, minusta oli helpompaa kertoa näin heti alkuunsa.
Toki mekin olemme kertoneet raskaudesta heti alusta alkaen ystäville ja lähisukulaisille, mutta työpaikalla en tahdo asiaa yleisesti pohdittavan ja seurattavan kunnes asia on varma ja lähes mahdotonta pukeutumisella salata. Onneksi rakenneultra on viikon kuluttua eikä kukaan ole vielä tähän mennessä huomannut raskautta, joten käytäväpuheita ei ole ollut. Toisaalta on ollut kiva testata sitäkin, huomaako joku jossain vaiheessa...
Mutta kuten sanottu, jokainen tehköön kuten itse parhaaksi näkee ja mikä kenenkin työpaikan henkilösuhteisiin ja yksityisyydensuojaan sopii.
Kamu 18+3
miksi raskaudesta pitäisi informoida töissä jo alkumetreillä, jolloin on olemassa vielä esim. keskenmenoriski?? Raskaus on kuitenkin aika henkilökohtainen asia. Minusta olisi ollut vähän hölmöä, että olisin siitä työpaikalla kertonut aikaisemmin, kuin mitä esim. ystävilleni tai sukulaisille.
Minä kerroin raskaudesta työpaikalla (ja myös sukulaisille) vasta rakenneultran (ja 4D-ultran jälkeen) noin rv 20. Tämä siksi, että jos näissä ultrissa olisi selvinnyt jotain vakavaa, olisimme mahdollisesti päätyneet raskauden keskeytykseen. Vatsani alkoi vasta tuossa vaiheessa pullahtaa esiin, joten pystyin ihan hyvin pitämään asian itselläni ilman " käytäväkeskusteluja" .
Kun töissä sitten kerroin, kiitti esimieheni siitä, että kerroin heille asian näin aikaisin. Sijaisen rekrytoinnille jäi heille esimieheni mukaan rutkasti aikaa.
Mutta jokainen toimii miten haluaa. Kaikki eivät halua " mainostaa" raskauttaan heti positiivisen raskaustestin jälkeen.
Mustakin tuntuisi hurjlta kertoa raskaudesta töissä ihan alussa. työyhteyisöt ovat tietysti erilaisia, mutta en ollut alussa veilä itsekään ihan sovussa raskauden kanssa, enkä todellakaan olisi millään jaksanut selvittää keskenmenoa työkavereille. halusin pitää oman pikku salaisuuteni. jos olisin joutunut pitkälle sairaslomalle olisin varmaankin kertonut.
vastaava, tai oikeastaan vielä pahempi tilanne on nuo ultrat ja mahdolliset kehityshäiriöt. se tilanne, että olisin joutunut selittämään vielä mahdollisen raskauden keskeytyksen työpaikalla olisi ollut todella liikaa. (tosin pyyhin muutenkin mielestäni kaikki tällaiset mahdollisuudet, ja olisin alkanut pohtia asiota vasta jos ultrassa olisi ollut jotain huolestuttavaa).
itse kerroin kuitenkin jo ennen toista ultraa, oisko viikkoja ollut 15+. tuntui, että maha alkaa näkyä, ja suunnittelimme seuraavaa vuotta :)
varmaankin sillä periaatteella, että mitä pienempi työyhteisö, sitä aikaisemmin asioista täytyy alkaa sopia.
Itse en ole myoskaan aikonut kertoa toissa raskaudesta ainakaan ennen kun oon kaynyt ultrassa ja ekat 12-14 raskausviikkoa on ohi (varsinkin kun meilla toissa on irtisanomiset menossa), mutta eilen jo yks tyokaveri ihan varta vasten soitti, ja kysyi, etta oonko raskaana, kun he on katsoneet, etta oon lihonut... Tietty otin asian vitsina, mutta arsyttaa silti (varsinkin kun se on totta, niin vahan nolottaa kiellella). Ja raskausviikkoja on siis vasta 7+6. Tietty turvotusta on ollut (normaalisti oon aika laiheliini). Taa tyopaikka on kylla muutenkin varsinainen juorumylly. Oon huomannut, etta miehet on kylla paljon pahempia juoruilijoita kun naiset, taalla ainakin tiedetaan toisten asiat melkein ennen kun asianomaiset itsekaan tietaa...
Retu rv 7+6
Meillä on niin ihana työyhteisö, että en koe missään mielessä yksityisyyttäni loukkaavaksi sitä, että työkaverit ja esimies tietää raskaudesta! He elävät tätä ihan yhtä lailla mukana, ovat kiinnostuneita voinnistani, ihailevat mahaani ja kaikin puolin tukevat. Itse asiassa yksi työkaveri sai tietää raskaudesta jo rv 6, ennen kuin olin kertonut edes omalle äidilleni :) Eli mulle nämä työkaverit ei ole " vain" työkavereita, joiden kanssa puhutaan vain työasioita. Meillä kahvipöydässä käydään läpi elämän iloja ja suruja ja muutamaa työkaveria voin ihan rehellisesti sanoa ystäväksi :)
Mutta tosiaan, kaikilla ei ole samoin ja se on ihan ymmärrettävää.
Niin ja meillä ultrien tulokset ei vaikuta mitenkään, siis siihen että abortoisimme vauvan, sitä emme tee missään tapauksessa. Joten sitäkään ei tarvi jännittää.
Mutta kukin tyylillään...
tuo 2 kk ennen äitiysloman alkua on joillakin aloilla huisin myöhään. Ihmettelen että tuommoinen viimetippalaki on edes säädetty. Sijaisjärjestelyjen sujuvuuden kannalta suosittelen kertomaan vähän lakisääteistä aikaisemmin. Ja Kelan papereiden; jos ne kiertää työnantajan, sairaskassan tms. kautta kuten meillä, niin kannattaa varata sen verran aikaa että kaiken byrokratian läpi kuljettuaankin ovat ajoissa Kelassa.
Mutta mulla olisi sellainen käsitys että 2kk ennen kuin äitiysloma alkaa, pitäis viimeistään työnantajalle kertoa. Itse kyllä kerroin hetimiten kun raskaudesta sain tietää. Oli mielestäni reilumpaa niin, edellinen raskauteni oli aika hankala ja jouduin olemaan paljon sairaslomalla, joten siksikin kerroin heti.