Kai kummin "velvollisuudet" loppuu 16-vuotiaaseen?
Yritämme katkaista jo välit kummilapseen, jonka kummeja emme koskaan halunneet edes olla, mutta kun ei osaa sanoa ei, niin näin voi käydä.
Ei kai muutkaan kummilasta muista ja paapo loppuelämäänsä?? Eikö se virallisesti lopu kun se kummilapsi käy rippikoulun? Entä jos se ei käy rippikoulua, onko kummi ikuisesti tuomittu kummiuteen?
Ihan perseestä koko kummius eikä tänäpäivänä edes tarkoita mitään. Muinoinhan se tarkotti että lapsi otetaan huostaan jos vanhemmille käy jotain, mutta ei me tuota ois adoptoitu kun ei olla edes sukulaisia, sillä on sukulaisia omasta takaa.
Kommentit (24)
Tietääkseni lain mukaan ei ole tasan mitään velvollisuuksia.
Laki määrää, ei tavat.
Mua ainakin harmittaa että mun kummitäti ilmoitti että hän ei enää ole minun kummitätini kun pääsin ripille. Ei mua lahjat kiinnostanut, vaan jotenkin vaan koin että mut hylättiin. Siskon kummitäti muistaa vieläkin olevansa siskon kummitäti, vaikka siskokin on jo kolmekymppinen. Ja tarkoitan tällä muistamisella sitä, että sisko saa vieläkin joulukortteja, joissa on allekirjoituksena "kummitäti". Mä en ole saanut entiseltä kummitädiltäni mitään joulukortteja sen jälkeen kun täytin 15.
Minulla on useampia lapsia kuin yksi. Jonkun kummit ovat unohtaneet lapsen suurin piirtein ensimmäisten synttäreiden jälkeen, jotkut pitävät juuri ja juuri niiden synttäreiden, rippijuhlien yms. verran yhteyttä, ja sitten yhdellä on kummi, joka pitää aikuiseen lapseeni edelleen yhteyttä, he käyvät yhdessä teatterissa, elokuvissa, jouluksi ostetaan jotain... Kummit ja kummius on erilaista - mitään velvollisuuksia ei minun lasteni kummeilla ole koskaan ollut.
Ei kummius tuo mitään laillisia velvoitteita...