***Heinäkuiset keskiviikkona***
Kommentit (24)
Yö meni taas miten meni. Nyt kun olisin muuten saanut nukuttua niin muuten vaan heräilin yöllä jatkuvasti. Esikoinen on tuossa kouluun lähtöä valmistelemassa ja tyttö nukkuu...ihanaa ihan omaa aikaa noin tunti tässä aamulla, kun isäntäkin lähti jonnekkin petsaus hommiin.
Otin sit eilen itseäni niskasta kiinni ja aloin pesemään nuita pieniä vauvan vaatteita jo valmiiksi. Taitaa vaan nuo enimmät jäädä sit vauvan syntymän jälkeen pestäviksi, kun ei sitä sukupuolta nähty maanantaina.
Möyrintää ja potkuja tulee ihan sarjatulena välillä. Ihan mielettömän kovat potkut tuntuu just tuohon navan kohdalle ja ei ole mitenkään kivan tuntoisia.
No onneksi ei enää kauaa tarvii ootella vaavin syntymään.
Mietin tuossa, että kun meillä on hyvän ystävä pariskunnan häät just 22 heinäkuuta ja heidän toivomus oli ettei pieniä lapsia mukaan (juhla paikka vaarallinen, kun on järvi vieressä ja tuli paikkoja monta lähellä) miten tiiän paljon lypsää maitoa vauvalle, kun ollaan noin 6h poissa kotoa...jos nyt sit raskin jättää vauvan mummolle hoitoon.
En ole oikeastaan koskaan kauheasti lypsänyt, johtuneen siitä, kun maitoa ei ole lypsämällä paljoa tullut.
Maito on muutenkin noussut mulla tosi huonosti vaikka olen juonut ja syönyt hyvin...kai se ei ole mun juttu sit...??
No niin nyt riittää höpöttäminen ja pitää mennä tuo esikoinen laittamaan tien päälle...
Aurinkoista keskiviikkoa!!
Mutsi ja potkunyrkkeilijä/masuasukki
En saanut lintua napattua... *haukotus*
Meillä herättiin jo viideltä. Pääsin ehkä puolenyön jälkeen uneen. Tässä välissä heräsin ukon kuorsaukseen kolmesti ja kahdesti piti käydä pissillä. Joka herätyksen jälkeen meni aikaa, että nukahdin uudestaan. Ei ole kivaa. No, nousin sitten viiden jälkeen kun rupesi olemaan tungosta sängystä. 4v maastoutui sinne pupunsa kanssa. Ennen kuutta oli lehti haettu ja puolukkakiisseli keitetty.
Joku kertoi menevänsä häihin... Mun mielestä on kohtuutonta, ettei vastasyntynyttä voisi häihin ottaa. Jos " lapsikiellon" syynä on paikan vaarallisuus, niin eihän se vauvaa koske, vaan kävelyikäisiä. Vauvahan on siinä sinun kanssasi koko ajan eikä taatusti karkaa mihinkään. Mutta kävelevää lasta en sinne ottaisi mukaan, en pystyisi nauttimaan juhlasta, kun pitäisi koko ajan silmä kovana vahtia ja komentaa. Noin pieni vauva kuin sinullakin silloin on, nukkuu varmasti suurimman osan häistä. Soitapa pariskunnalle ja kysy onko juhlapaikassa vauvanhoitohuonetta :)
Onko muilla turvotuksia? Mun sormet on niin turvonneet, etten oikein saa tavaroita pysymään hyppysissä ja oikeassa kädessä on ihan nivelsärkyä. Tää on ihan kokopäiväistä. Jalat taas vetää nestettä sitten illalla. Juoda kuitenkin pitää koko ajan, muuten tulee huono olo.
Siitepölyallergian oireet on melkein kokonaan lähteneet Heinix-kuurilla. Kokonaista tablettia suosittelivat, mutta olen ottanut puolikasta. En taida tämän enempää ottaakaan, kun kerran tehoaa hyvin.
*huokaus* Tämä aamu alkaa tosi " lupaavasti" , nimittäin supistelee...
Heddastiina ja Inkkari 31+5
Tämä päivä alkaisi olla pulkassa ;) Tentti tehty ja huomiseen tenttiin pitäisi alkaa valmistautumaan..Äiti ja isäkin tulee tänään käymään, ihan kivaa.
Tuohon hääjuttuun ja pieneen vauvaan..Minä jättäisin menemättä, jos en saisi pientä vauvaa ottaa mukaan, vaikka olisivat kuinka parhaita kavereita tms. Ihan kohtuutonta mun mielestä pyytää sellaista. Kävelevän pikkuisen ymmärrän ja ainakin meidän esikoinen jäisi kotiin tuossa tapauksessa.
Mä mietin ja kuulostelin mahaa sitten melkein koko illan ja yön, tuleeko supistuksia vai ei..Tuli vähän paniikki eilisen lääkärikäynnin jälkeen. Vauveli saisi kuitenkin vielä pysyä masussa sinne kesäkuun alkupäiviin saakka, että kotiudutaan takaisin ja muutenkin olisi sitten noita viikkoja enemmän kasassa..
Mutta nyt taidan tästä soitella isälle, että tulee hakemaan, kun toi äitin tänne sjoelle kurssille. Mennään yhdessä meille ja äiti tuleepi sitten illalla perässä kurssikaverin kyydissä.
Aurinkoista päivän jatkoa!
Taas minä kipeytän selkäni lukemalla sähköposteja ja pyörimällä täällä... Huomenna olis tentti ja pe yhden tehtävän palautus ja ensi viikolla kaksi muuta palautusta. Sitten jätän kouluhommat syksyyn asti. Gradusemmaan on pakko tehdä pari ekaa lukua gradusta syksyllä, plääh. Mutta pakko mikä pakko.
Näin unta, että olin jossain bileissä ja alkoi väsyttää. Menin hetkeksi
kotiin nukkumaan. Liikutin jotenkin kättä alhaalla ja se osui vauvan
päähän! Oli sitten tulossa sieltä ihan ilman kipua ym ;) Painoin vain
kutsunappia ja lääkäri ja kätilö tuli ottamaan siitä kopin. Helppoa, heti
olivat paikalla! Kantelin sitä alastonta vauvaa ympäri kämppää, mutta en sitten kurkannut sukupuolta... Se vauva oli kyllä meidän tytön muovinen Emmi-nukke, mikä sillä oli eilen saunassa mukana.
Kovat on siis toiveet, että synnytys ei olisi toisella kerralla yhtä kamala kuin ekalla. Turha toivo varmaan ;)
Vau Suviande, hienoa, että voisi syntyä jo noin hyvin ennen laskettua! Mites sun eka syntyi? Meillä tyttö tuli siis 41+2, kamalaa oli odottaa niin kauan.
Eipä mulla tainnut olla nyt mitään ihmeellistä kirjoitettavaa. En millään enää pystyisi siivoamaan ym. Nyt olen paljon raihnaisempi kuin viimeksi samoilla viikoilla. Eilen ostin jo ekat Nuk-tutit, vaippoja ja pestäviä liivinsuojuksia. Aika jännää, vauva tulee oikeasti joskus! No varmaan heinäkuussa, mutta kuitenkin...
Pärjäilkää! Lauantaina laivalle :) Saa nähdä miten jaksan muiden tahdissa... Mutta ihanaa päästä syömään! Ruoka maistuu :)
Liinaharja 32+6
Niin vauvahan voi itkeä, mikä saattaa häiritä, mutta minä en kyllä jättäisi vauvaa hoitoon vaan ottaisin mukaan! Luultavasti vauva kuitenkin nukkuu koko ajan. Lähtekää kesken pois jos tuntuu, että häiritsee. Isommat lapset pitää varmaan jättää kotiin kerta niin on pyydetty, mutta vauva on eri asia.
viikonloppu ja äitienpäivä alkavat ihanasti häämöttää!
Oli eilen neuvola ja sain sokerirasituksen tulokset. Dieetille jouduin! Arvot oli 5.0 / 10.6 / 8.0 kun rajat on 4.8 / 10.0 / 8.7 eli kaksi arvoa vähän yli rajojen. Jotenkin tuntuu että eihän toi nyt ole mitään, mutta dieettiohjeet vaan lyötiin kouraan ja lähete Jorviin... Mulla oli myös esikoista odottaessa raskausdiabetes, mutta silloin en ehtinyt Jorviin tutkimuksiin ennen synnytystä.
Mulla oli vähän aika sitten yks kaveri käymässä kahden lapsen kanssa joista toinen on alle vuoden. Sen jälkeen on iskenyt kauhee malttamaton odotus, että kuluis nyt aika nopeasti ja syntyis tämäkin jo. Mulla on istukan paikasta kontrolliultra parin viikon päästä ja sen jälkeen olen päättänyt hyökätä kaupoille tekemään puuttuvia hankintoja (jos vaikka sukupuoli varmistuisi). Toivottavasti äitiysavustusrahakin tulisi siksi tilille.
- Antracite rv 28+6
Heipä hei,
olisin samaa mieltä muiden kanssa siitä, että kannattaisi varmaan kysyä, josko pienokaisen saisi ottaa mukaan häihin jos tuntuu pahalta jättää hänet kuudeksi tunniksi hoitoon.
Omissa häissäni parilla kaverillani oli vastasyntyneet pienokaiset mukana koko juhlien ajan aina kirkosta jatkoille asti ja välillä he itkivät ja välillä nauroivat - muistan, ettei vauvan itku ainakaan minua ja miestäni häirinnyt. Hääpariskunta on jokatapauksessa aivan onnen huumassa, jote he tuskin kuulevatkaan itkua, mutta jos kuulevat, niin toivottavasti eivät anna sen häiritä.
Turvotuksesta:Viikonloppuna oli ensimmäistä kertaa merkkejä turvotuksesta, tuntui, että on pakko ottaa sormukset pois sormesta. Ilmoitin kyllä miehelleni, että minähän en ota sormuksia pois sormesta...ennen kuin on aivan pakko. Vesi maistuu, mutta toistaiseksi olen pääasiassa suuremmalta turvotukselta säästynyt.
Hain maanantaina äitiyspakkauksen postista ja se oli vuoden 2006 mallia. Talvihaalariin en oikein tykästynyt, mutta varmasti se tulee olemaan käytössä - itse asiassa koko paketti tulee tehokkaaseen käyttöön, kun ensimmäisestä on kysymys, niin vaatteille on tarvetta.
Mitä kaikkia pieniä tavaroita (tutteja, voiteita jne.) te ostatte etukäteen? Minusta tuntuu, etten osaa ajatella kaikkea, mitä pitäisi ottaa huomioon.
Pienokaiseni ei ole nyt pitänyt valtavaa rymyshowta päällä, eli suurilta potkuilta ja iskuilta olen nyt tässä välttynyt, sillä tällä hetkellä hän tykkää " möyrytä" mahassa. Sopii hyvin minulle.
Iloista päivänjatkoa!
pazzepartout rv 29+6
täällä kökitään sisällä pojan vatsataudin takia. Mentiin kyllä puistoon, mutta kahden minuutin laatikolla istumisen jälkeen poika alkoikin yhtäkkiä oksentaa ja sitä on nyt jatkunut jonkin aikaa. Nyt makoilee sängyllä tutti suussa ja lukee lelukirjaa. Raukka pieni:(
Vauva möyri koko viime yön masussa ja teki vollteja. En tosiaankaan tiedä,missä asennossa se milloinkin siellä on. Samantien, kun sängyssä käännän kylkeä, tulee vauveli samalle puolelle muksimaan. Eli tilaa siellä ainakin vielä on! Nyt on vähän alavatsaa juilinut mullakin ja eilen taas suppaili illalla. Olin tosin jumpassa, joten se selittänee asiaa.
Minä en kyllä toivo, että vauva syntyisi vielä 36 viikon tienoilla, sillä noilla viikoilla vauvat vasta alkavat kasvaa ja aivot+ keuhkotkin vielä kehittyy hurjasti ja vauva kerää voimia tulevaa koitosta varten- pienipainoiset/ennenaikaiset vauvat ovat usein itkuisempia, imevät huonommin ja ovat muutenkin ' vaikeampia' hoidella. usien myös sokereissa on alkuun häikkää. Joten toivokaa nyt ihmeessä mieluummin toisinpäin, että mieluummin vähän yli kuin reilusti alle l.a:n! Omalta kantilta olis toki mukavaa, että pääsis masusta eroon aiemmin, mutta vauvan kantilta olis tärkeetä antaa sen kehittyä siellä ihan loppuun saakka. Toki, jos vauva päättää toisin, ei asialle voi mittään...;)
Nyt pakko mennä minunkin leipäilemään...
sitruska rv 31+3
harvemmin kirjoittelen mutta nyt taas ja kohta kun äippäloma alkaa niin kerkiää vaikka joka päivä,vaikka vielä addiktoituakin :)
Minä olen aivan naatti.Viime yönä ei tullut montaa tuntia nukuttua.Jos en istunut pöntöllä mitättömällä pissillä niin pulla potki molempiin kylkiin niin että tuntui.Mukavaa yrittää olla töissä ja osua oikeisiin näppäimiin kun meinaa pää painua koko helskutan näppäimistön päälle.
Onneksi tosiaan loma alkaa helatorstaista,oikea valinta pitää kesälomat ensin.
Kiitos että pääsin purkautumaan. :)
Muuten vointi on aivan mainio ja synnytystä odotellaan jo kovasti ja suurella jännityksellä, että kuinka se mahtuu näin pienestä tytöstä pois.
hauskaa päivää muille mammoille!
Oumai ja pulla rv 28+6
Aamulla oli pojalla rokotus, saas nähdä pamauttako illalla kuumeen.. Varattiin aika myös vesirokkorokotukseen 4 viikon päähän. Kyselin kyseisestä rokotuksesta ja lääkäri lämpimästi suositteli ja kertoi miten yllättävän paljon sairaalahoitoon johtaneita vesirokko tapauksia oikeastaan onkaan! Enpä ois kyllä edes uskonut! Ja kun se vielä selitti, että minkälaisia jälkitauteja/kompilkaatioita on tullut, niin varasin siltä seisomalta rokotusajan.
Kylläpä on ihan tylsä viikko. kun miehellä iltavuoro 14-22 ja kotona on vasta puol 11 illalla:(
Kylläpä ilostuin muuten, kun meidän naapuriin on muuttanut pikkupoika! 2-v, joten iän puolesta passaa yksiin meidän pojan kaa. Tää kun on tämmöstä mummeli asuinaluetta, niin leikkikaverit on TODELLA kiventakana! mutta nyt ruoan laittoon, ennekuin poika herää päikkäreiltä.
Tuosta hää jutusta olen kyllä samaa mieltä(,kuka se nyt olikin )että minä jättäisin menemättä jos vauvaa ei mukaan saisi,meilläkin on kaverin häät 5.8 eli meidän vauveli on silloin n.1kk ja mukaan tulee,syystä että en ole mikään lypsäjä tyyppi ja mukavempi juhlia kuin ressata että kuinka kotona pärjätään.sen ymmärrän jos hääpari haluaa " kävelevät" lapset jätettäväksi kotiin sen rannan/tulen takia(niinköhän se oli,en muista).Meillä isommat lapset(7v,5vja4v) taas tietysti jättäisin kotiin näistä meidän häistä mutta kun ovat morsiustyttönä ja poikina niin eipä auta kuin mennä koko lössi.
Mä en oo mikään juhlia tyyppi ja varsinkin jälkivuotojen kera kiva kattella hiostamattomia vaatteita joilla helppo imettää ja ne pitää olla vielä semmoset " peittävät" kun häpeilen läskejäni taas sitten kuitenki...
Nyt taidan lähteä kauppaan ja hakemaan jotakin kukkia markille!
aurinkoista päivää mammoille!
Onpas ollut oikeen vilkasta täällä tänään ;)
Oltiin aamulla kouluun tutustumassa ja ensi syksyn ekaluokkalaisten luokat jaettiin. Meidän poju sai kaikki toivomansa kamut samalle luokalle- ihanaa!! Huh, on se kuitenkin hurjaa et meidän nassikka menee syksyllä kouluun...:-)
Mulla oli eilen aivan kammottava vatsakipu. Mä en osannut olla mitenkäänpäin, mua itketti ja oikeen huusin tuskasta täällä kotona. Neiti oli onneksi nukkumassa ja poju ei ollut vielä kotiutunut eskarista, joten ne säästyivät siltä näkemiseltä. Suolistoperästähän se oli, poltti niin per***eesti, ja enemmän ylävatsan kohdalta, joten tiedän ettei ollut supistelua. Kesti noin tunnin. Kävin vessassa vähän väliä, mutta mitään ei tullut.. Tiedän et noi rautavalmisteet sekottaa mun muutenkin herkän vatsan, vaikka käytössä on niitä vatsaystävällisimpiä Obsidaneja.. loppuviikosta onneks neuvola, haluan tsekata Hb:n, jos rautaa vois ottaa vähän harvemmin.
Ei oo kyllä ikinä ollu niin kipee masu aikasemmin...
Nyt taas kaikki hyvin, äitienpäivä lähestyy, toivottavasti mua lellitään koko sunnuntai ;) (tarkotan: sais nukkua aamulla, ihanan aamiaisen ja lapset olis kilttejä koko päivän... Onko too much..??)
Kohta puistoon arskaa ottamaan ja leikkimään!!
maryanne + poika 31+2
Juu soitinkin ystävälleni niistä häistä ja hän oli tarkoittanut juuri isompia lapsia hoitoon, että voisimme itse hyvillä mielin olla siellä juhlassa.
Mitä lie sitten minä ajatellut, kun ymmärsin, että vauvakin pitää jättää pois.
Ystäväni sanoi, että ei voisi vaatia mitään tuollaista, kun on niin pienestä vauvasta kyse.
No onneksi asia onkin näin eikä niin kuinka ekaksi luulin.
Joku kyseli, että mitä ostaa valmiiksi kotiin vauvalle.
Minä olen aikoinani ostanut juuri vaipat, kosteuspyyhkeitä, perusrasvaa (natusan), kylpyöljyä (toimii myös karstaan), niistäjän, liivinsuojuksia, siteitä itselle.
Harsot ja kynsisakset sun muut tulee ä-pakkauksen mukana, joten jos otat pakkauksen niin niitä ei tarvitse.
Tutteja ostin kahdelle edelliselle, mutta nyt en osta jos ei ole pakko. Tuttipulloja ostin pari (isäkin osallistuu syöttöihin) ja rintapumppu on hyvä jos sellaisen tarvii.
Mitäs vielä??
Kaikki tarvii varmaan hieman eri juttuja.
Voitas kuitenkin tehdä vaikka listaa siitä mitä vauva tarvii??
Nyt ulkoilemaan ja sitten ruoan laittoon!!
Mulle, ei niinkään vauvalle, oli ehdoton sellanen mikrossa lämmkitettävä kaurapussi!! Mun rinnat oli NIIN niin kipeet ja se kauratyyny auttoi moneen kertaan, ettei tullu rintatulehdusta. Lähellä oli! Rintapumppu oli kans tärkeä, liivinsuojia, isoja siteitä, imetysliivejä -ja paitoja. Ne on käteviä. Monet tykkää myös imetystyynystä, joka ei meillä kyllä toiminut. Mä tiarvitsin myös alkuun rintakumeja. Ilman niitä ei imetys olis lähtenyt käyntiin, joten kannattaa siihenkin varautua!
Vauvalle tietty vaippoja (new born ja mini...riippuu niin vauvan koosta), sinkkipastaa pepun ihon hoitoon (ehdoton!!), tops-puikkoja, tutteja (vauvalla kova imutarve..jos ei halua, että on koko ajan rinnalla, tutti hyvä), pari tuttipulloa, harsoliinoja, vauvaöljyä (ceridal tosi hyvä, myös karstaan), pieniä bodeja, potkareita ja paitoja..niitä menee useita päivässä!, mitäs vielä...;) Talkkia tuli myös laitettua usein vaippaan. Ja toki nämä isommat hankinnat, kuten sitteri, kaukalo, vaunut, pinnis...onhan nuita!!
sitruska rv 31+3
Heippa!
Uneton yö täälläkin takana, vauva alkaa puskea jo niin lujaa tuonne alas että paikat alkaa natista liitoksistaan :/
Meillä on myös hääkutsu tullut 22.7 mutten tiedä mennäänkö vai ei, riippuu ihan omasta voinnista. En aio kyllä jos oon kovin kipeä niin mennä sinne istumaan mun uimarenkaalla ;D Ja viimeksi ainakin oli ongelmia jos seisoi ja touhusi paljon niin epparihaava ja koko alapää turposi ja loppuillan sitten voihkinkin sängyssä ja hyvä että pääsin ylös :( Lisäksi meillä voi olla muuttotouhut just kovimmillaan silloin ja häitten tanssit oli tallin ylisillä ja kutsussa jo sanottiin että heinäallergikkojen (minä + mies...) kannattaa ottaa lääkettä... ei tuonkaan puolesta kuulostanut kovin hyvältä. Harmi sinänsä, mukava olisi ollut mennä ja varmaan mentäisiinkin jos olisi ns. normaali tilassa :) Eikä sitä oikein viitsi ihan pari viikkoisen vauvan kanssa edes lähteä hirveisiin ihmismääriin, ihan jo pöpöjenkin takia. En oo hysteerinen mutta kuitenkin ;)
hankinnoista oli puhetta. Noista rasvahommista suosittelen sitä natusanin sinkkirasvaa, tosi hyvää vaippa-alueen punoitukseen! Samoin talkki (tai perunajauho) oli tarpeen viimeksi. Kylpyöljy jäi käyttämättä ja natusanin perusvoidetta käytin vähän jos tuntui iho kuivalta, mutta vaippaihottumaan se ei tehonnut yhtään. Rinnanpäihin kannattaa ostaa Bepanthen-rasvaa apteekista, se on tehokasta ja ei tarvi pestä pois ennen imetystä. Niin ja sitten vaippoja, itselle rinnansuojia, mulla on varalla rintakumit jos ei imetys onnistukkaan (niinkuin viimeksi...). Rintapumppu ja maidonkerääjät jäi käyttämättä, kun ei multa tullut pumppaamalla kuin ehkä n. 2ml maitoa :D No, onpahan se tuolla valmiina.
Ja sitten topseja navan putsaukseen, keittosuolaliuostippoja nenän tukkoisuuteen (meillä ainakin poika tuhisi harva se päivä kun oli maitoa mennyt nenään), niistäjä ei oikein tehonnut noin pieneen nenään... Siteitä kannattaa varata aika paljon, niitäkin en tajunnut viimeksi ostaa tarpeeksi, kun se vuoto on yllättävän runsasta. Ja se uimarengas!!!!!! Oikeesti, mä olisin kuollut ilman sitä! :) Ainakin esikoista odottaville suosittelisin, siitä oli oikeesti apua, pystyi syömään ruokapöydän ääressä ruuankin eikä tarvinnut sängyssä syödä. Niin ja ostakaa varalle panadolia (enemmän kuin 1 paketti...)! Mulla kului niitä paljon ekan kahden viikon aikana, tuon epparihaavan takia. Mutta toivotaan tietty että kukaan ei olis kovin kipeä, mutta kipeä sitä on joka tapauksessa... Ensisynnyttäjänä tuo kipu oli yllättävän kovaa, eikä kukaan ollut mulle siitä varoittanut etukäteen :( Samoin jälkivuoto tosi runsasta ja kesti kauan.
Tutit mä ostan nytkin, mutta en anna sitä ennenkuin osaa kunnolla imeä ja imetys onnistuu. Tuttipulloista sanoisin että ostakaa sellainen (esim. avent) missä maito ei tuu niin helposti, mulla meni viimeksi varmaan senkin takia imetys hankalaksi, kun heti alusta lähtien annettiin lisämaitoa tavallisista ainun tuttipulloista joista maito tuli helposti. Meidän poika oli laiska imemään eikä tuo pulloruokinta kyllä kannustanut sitten enää ponnistelemaan enemmän rinnalla :( No, nuo hankinnat nyt tuli mieleen! Ai niin ja sitten kannattaa ommella/ostaa lakanoita jonkin verran, meillä ainakin poika pissi harva se päivä kaikki märäksi sängystä, samoin vaihto muovifrotee on hyvä. Harsoja tarvi myös enemmän kuin sen mitä oli äippäpakkauksessa, kun pulautusta tuli kyllä runsain mitoin :) Eikä niitä ehtinyt siinä ensihuumassa pestä kovin nopeasti.
No, tässä oli mun suosittelemat hankinnat :) Mutta näähän nyt vaan tepsi meidän poikaan että toisilla on varmaan toiset kokemukset että mikä on tarpeellista ja kätevää ja mikä ei :)
T:Moonagirl rv 33
Täällä on rv 30 tullut täyteen, jippii !!!
Hankinnoista on ollut puhetta. Koitan pinnistää muistia mitä tuli viime vuonna ostettua esikolle.
Vauvalle: vaippoja, sinkkivoide, tops-puikkoja, puhdistuspyyhkeitä, jotain hyvää kosteusvoidetta, nenätippoja (keittosuolatippoja??). Siihen se mun muisti tyssäs :)
Itselle: siteitä (vuoto oli ainakin mulla runsasta ja kesti 5 vkoa), imetysliivejä (paitoja en käyttänyt) ja jotain rasvaa jolla nännit rasvata. Mä sain sairaalasta mukaan jonkun putelin. Kyllä sit on hyvä muisti :/
Itse en tarvinnut rintakumeja enkä istuintyynyjä/uimarenkaita.
Mä taidan olla harvinaisuus kun mulla ei ollu synnytyksen jälkeen minkäänlaisia kipuja. Mä olisin voinu aloittaa koko homman alusta. Kyllähän siinä itse synnytyksen aikana kipuja oli mutta ne mun kohdalla loppui samantien kun tyttö syntyi. En revennyt eikä tarvinnut leikata joten tikkejä ei mulle laitettu. Monesti kun ihmiset on kysyneet/tullut puhetta synnytyksestä ja olen kertonut tän oman kokemukseni niin kommentti on etten tiedä synnytyksestä mitään kun se ei ollut mun mielestä niin kauheaa kuin olisin luullut, en revennyt/leikattu ja alapäästä ei löydy 50 kpl tikkejä. Mix sen pitäis olla aina tuollainen kokemus jotta sen voisi kertoa eteenpäin/jakaa kokemuksia :(
Nää synnytysjutut on näitä naisten " armeijajuttuja" .
Ensi viikolla neuvola. Kait sitä kohta ruvetaan käymään siellä 2 viikon välein. Ihanaa, sillä mulla sattuu olemaan ihana terkka jonka kanssa jutellaan muutakin kuin perus rutiinijutut.
Saatiin kone&netti kotiinkin niin ehkäpä innostun kirjoittelemaan useammin :) Nyt taustalle.
Riikka rv 30+1 ja Nea 01/05
Mutta siis tuosta uimarenkaasta joku kirjoitti....Sitä kun ei saisi missään tapauksessa käyttää! Viikko sitten Nistenklinikalla oli viimeksi puhetta siitä, kuinka haavat ja epparit parantuvat niin maan pirun hitaasti, kun äiti istuskelee renkaan päällä synnytyksen jälkeen. Siinähän siis iho menee ihan kireäski eikä veri kierrä lainkaan- haava venyy ja saattaa tulehtua. Tämä on siis uusinta uutta tietoa Naikkarilta ja ne uimarenkaat on nyt poistettu käytöstä kokonaan. Myöskään Kätilöopistolla niitä ei pitäisi enää äideille antaa. Eli mielluummin reilusti istutaan tuolille/sohvalle tai vaikka tyynyn päälle kuin sen uimarenkaan. Jos siis ei halua ongelmia enempää sinne muutenkin runneltuun alapäähän:)
Tälläistä taas vaan nipottelen..;) Älkee suuttuko näistä mun kommenteista!=)
sitruska
Ja nämä on vain mun suosituksia, joten jokainen muodostakoon oman mielipiteensä!:)
*Rinnanpäihin Bepanthenia parempi on Lansinoh-voide (saa apteekista) ja tätä yleensä synnäritkin suosittelee. Ei tartu rinnanpäät heti vähän parannuttuaan liivinsuojiin ja taas uudelleen rikkoudu kun suojan irroittaa.
*Istuinrenkaita ei ainakaan täällä (Kys) ole käytetty ja suositeltu ainakaan viiteen vuoteen. Muistelen et ne oli just synnäriltä poistettu kun olin esikoista synnyttämässä. Ja syy miksi ei suositella niin Sitruska sen jo selitti.
*Vauvan pyllyvoiteena Natusan hoitovoide vai lasten voide nimelläkö se olikaan niin on hyvä siksi että se estää vauvan ryynimäistä kakkaa tarttumasta pyllyyn eli helppo pestä pois ja alkuunhan sitä kakkaa on melkein joka vaipassa!
*Tarvittaessa jos iho kuiva niin joku apteekin ohut perusvoide, esim. Apobase.
*Navan puhdistukseen Septidin. Koska kesävauva niin mun mielestä tarvii puhdistukseen vahvempaa kuin pelkkä vesi, iho hautuu lämpimällä enempi.
*Vanutyynyt on käteviä päivittäisissä pikkupesuissa, silmät ym.
Hyviä listoja olikin jo mut nää tuli mulla mieleen.
Netta 31+4 (?)
Liinaharja ja Sitruska: Mä siis todellakin toivon, että tää vauva on masussa VÄHINTÄÄN sinne kesäkuun alkuun, että saadaan edes ne viikot kasaan. Nytkin on sellaista jomotusta tuolla alapäässä, kun on joutunut istumaan. Makuulle mennessä ne häviää. Pelkään niiden vaikuttavan tuonne alapäähän..Öisin tulee sitten pari sellaista erittäin kipeää kouraisua oikeaan alamahalle. Se sattuu oikeasti ihan per***een kipeästi!
Noista tarvikehankinnoista oli ollut puhetta..
Minä olen ostanut 2 tuttia (sairaalastakin antoivat kyllä esikoiselle ekan, kun ei tullut oma mukaan..), useamman tuttipullon (kun ei viimeksikään maito riittänyt ja entiset pullot on eläinpuolella käytössä..), topseja, vanulappuja (meillä ainakin neuvottiin silmät putsaamaan vanulapuilla, en tiedä onko nyt sitten neuvot muuttuneet..), tuttelia on pari purkkia varalla kaapissa, vaippoja (ottakaa ennemmin niitä minejä, jotka riittää sinne 5-6 kg saakka. Meillä päästi ne pienemmät läpi heti alkuunsa..ja niitä on 2 käyttämätöntä pakettia kaapissa..), pulloharja..
Pyllyrasvaa en osta ellei tarvitse, puhdistuspyyhkeet kuivatti meidän tytön pyllyä, joten niitäkään en hanki, rintakumit, pumput ym..en tarvinnut kun ei maito riittänyt (saahan ne sittenkin hommattua, ellet saa jostain lainaan..) enkä sitä uimarengasta. Sairaalassa ehdottivat, mutta en tarttenut, kun en ollut yhtään kipeä vaikka epparin tikkasivatkin parilla.
Muutenhan noita vaatteita on kertynyt (esikoiselta ja tuo uusi pakkaus), vaunut+rattaat, turvakaukalo, pinnasänky, hoitopöytä ym. on jo valmiina.
Vielä olisi pikkaisen pesemistä ja sitten olisi kaikki valmiina.
Yksi mikä oli minun mielestäni ihan ehdoton: Tehkää sellaisia pieniä " tyynyliinoja" (joihin siis ei tule tyynyä sisään) ja käyttäkää niitä sängyssä vauvan pään alla. Todella helppo vaihtaa ja pestä! Vähän kuin pukluliinana. Eikä tartte asua niiden sideharsojen kanssa siellä sängyssä. Äiti niitä mulle teki ja ne oli kyllä todella käteviä!!!
Ja taas koulujuttujen pariin..Eiköhän niistä kohta jo pääse eroon!
Ekaksi linkkiä ma-ti-pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7207257&p=1&tmode=1&smode…
Jep, ajattelin aloittaa näin 40 minuuttia ennen puolta yötä jo tämän keskiviikkopinon, kun taitaa olla melkein jo " turha" kirjoitella tuohon tämänpäiväiseen..
Eli neuvolalääkärikuulumisia ihan alkuunsa :)
Eli puoli 8 aikoihin illalla oli sitten lääkäriaika. Lääkäri kehui kovasti, kun on paino pysynyt kurissa ja tullut jopa alaspäin. Sitten teki sen inhottavan sisätutkimuksen ja kappas vain! Kohdunsuu sormelle auki, mutta kanavaa melkein 3 cm jäljellä. Sanoi sen kuitenkin olevan ihan normaalia ja kaiken olevan ok. Lupasi, että saan lähteä sitten sinne reissun päällekin, eli keski-suomeen..Ultrassa näkyi, että vauva on edelleen pää alaspäin, lapsivettä normaalisti, sydämen sykkiminen ok ja muutenkin liikkeet hyvät. Ultralla ei voinut tehdä sitten kuitenkaan sitä painoarviota, kun siihen oli laitettu jotkin aivan ihme asetukset ja se näytti arvion väärin! Lääkäri sanoikin, ettei ymmärrä niistä yhtään mitään ja jättää ennemmin sen tekemättä, kuin arvioi liikaa alakanttiin! Ja hyvä niin! No, käsikopelolla tuosta mahan päältä arvioi vauvan parikiloiseksi, eli ihan normaaliksi. Terkkarihan oli sitä mieltä, että vauva on isokokoinen, mutta lääkärin mielestä ihan normaali esikoiseenkin verrattuna! Ai, niin. Noista supistuksistakin kyselin, että onko ne viiltävät/kouraisevat alavatsakivut mahdollisia supistuksia ja ensin arveli, että voisivat olla. Tutkimuksen tehtyään sanoi, että kylläpä ne on täytynyt supistuksia olla, kun on jotain täällä tapahtunutkin. Käski seurailla niitä. Onneksi on enää 2 päivää koulua jäljellä ja sitten saapi alkaa huilailemaan. Meinasi kyllä, että viikkoja on nyt jo ihan hyvin kasassa ja etteivät enää välttämättä estele vaikka alkaisikin syntyä! Ihmettelin kyllä kovasti! Sitten se heitti villin arvauksen, että vauva syntyy viikoilla 36-37! Eli niihin aikoihin, kun kotiudutaan takaisin..huh, alkoi oikeasti jännittämään!!!! Entä jos synnäri onkin loppujen lopuksi Keski-Suomen keskussairaala?!?! Pitää varmaan pakata sairaalakassi mukaan reissuun ihan noin niinkuin varmuuden vuoksi!
Tänään tuli melkein lottovoitto, kun selvisi monen epävarman kurssin tenttitulokset! Todella hyvin oli mennyt ja olen tyytyväinen. Jännitti kovasti muutaman läpimeno, mutta sainkin niistä jopa 3:n! JES! Lisäksi ei olisi enää kuin 3 harjoitustyön palautus ja nekin on loppusilauksia vaille valmiit :) Sitten alan ihan oikeasti huilaamaan ja ajattelin alkaa nukkumaan jopa päikkäreitä! Olen välillä tosi väsynyt..Esikoinen kun olisi vielä samaa mieltä mun kanssa ;) Pitää varmaan viedä se siksi aikaa mummolaan=naapuriin " hoitoon" ..
Nyt pitäisi vielä lukea hiukan huomiseen tenttiin ja painua sänkyyn..Voipi kyllä olla, että uni tulee jo ensimmäisellä sivulla ;)
Mutta siispä mukavaa keskiviikkoa kaikille! Palaan pinoon joko aamusta tai illasta :)
~suviande ja öttiäinen 32+5 (keskiviikkona)~