Hyväksyttekö joululahjaa kirpputorilta?
Mietin tuota joulun kulutushysteriaa. Miltä ihmisistä tuntuu, voisiko lahja olla käytetty? Esim. kirja tai astia? Vaatteet ehkä jo vähän liikaa?
Kommentit (29)
Jos löytyisi jotain itselle tarpeellista ja mieluisaa niin toki voi olla käytetty.
Totta kai hyväksyisin. Olen muutenkin ylikuluttamista vastaan ja olisi hienoa, jos kirpparilta löytyisi joku asia, jonka lahjanantaja on ajatellut minulle hankkivansa. Sen sijaan en missään tapauksessa hyväksyisi esim. Wish/Aliexpress -krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Muuta ei nyt tule mieleen, mutta mun vanhemmat olivat ostaneet kirpparilta aivan oivan pannan koiralleni. Ollut käytössä monta vuotta, ja ostaisin samanlaisen uudenkin, on ollut tosi kestävä ja kevyt, mutta ei niitä enää löydä eläinkaupoista tai netistä.
Eli jos osaa ostaa jotain käyttökelpoista, mitä lahjansaaja tarvitsee, ja tuote on ehjä ja puhdas, niin mikäettei. Muuten aineeton lahja (rahaa, lahjakortti, leffalippu, kempparikortti jne) on parempi.
Mä oon vähän sellanen hulda huoleton, ja oon sitä mieltä, ettei lahjojakaan tarvitsisi ostaa vain tavan tai juhlapyhän vuoksi, vaan vain jos kohdalle sattuu jotain vastaanottajalle sopivaa. Ja sen voi antaa vaikka ankeata marraskuuta piristämään. En millään jaksa jemmailla lahjoja pitkään, vaan saatan antaa esim. joululahjan jo ennen joulua, jos tiedän, että toisella olisi sille heti käyttöä. Tyyliin Peppi Pitkätossu.
Lahjaton joulu on tavoitteena tänä vuonna muuten, paitsi hyväntekeväisyys lahjoja annetaan. Suosittelen kaikille. Ei ole tosin enää leikki-ikäisiä lapsia, joten helpottaa asiaa.
Kerään tiettynlaisia esineitä, olen saanutkin kirpputorilta näitä, toinen puoli minussa kyllä ajattelee onko tällainen tavaran keruu ihan viisasta.
Ihan läheisille voisin antaa lahjaksi, jos tietäisin, että etsivät jotain tiettyä tavaraa, en mitään "ihan kivaa", enkä ihmiselle, josta en tiedä mitä ajattelee käytetystä lahjasta.
Anopista tiedän, että saisi sätkyn, jos ostaisin jotain hänelle kirpputorilta, ei sanoisi mitään, mutta ennen kuin takavalot häviäisivät olisi tavara roskissa, tiedä mitä luteita, täitä, kihomatoja, kampylobakteereita, hiviiruksia käytetystä voisi anopin mielestä tarttua.
Kyllä. Mielummin kuin uuden, mutta mielummin olisin ilman lahjoja.
Kyllä voi, mikäli lahja tulee aitoon tarpeeseen/on takuulla mieluinen. Mutta jos lahja ostetaan vain velvollisuudesta, niin sitten parempi jättää ostamatta kokonaan.
Muuta ei nyt tule mieleen, mutta mun vanhemmat olivat ostaneet kirpparilta aivan oivan pannan koiralleni. Ollut käytössä monta vuotta, ja ostaisin samanlaisen uudenkin, on ollut tosi kestävä ja kevyt, mutta ei niitä enää löydä eläinkaupoista tai netistä.