Hyväksyttekö joululahjaa kirpputorilta?
Mietin tuota joulun kulutushysteriaa. Miltä ihmisistä tuntuu, voisiko lahja olla käytetty? Esim. kirja tai astia? Vaatteet ehkä jo vähän liikaa?
Kommentit (29)
Mieluummin ilman lahjaa kuin käytetty lahja.
Ostin juuri kirpputorilta anopille lahjan. Ei tosin ole käytetty, kirppiksellä oli käsityöyrittäjä myymässä omia käsitöitään. Voisin kyllä käytetynkin ostaa mikäli sitä ei voisi mitenkään huomata tuotteen kunnosta.
Voi kuule, kyllä. Esimerkiksi juurikin joku kirja olisi vallan ihana myös käytettynä .
Vaatteita en halua lahjaksi en uutena enkä käytettynä. Tykkään kuitenkin vanhoista esineistä ja asun vanhemmassa talossa. Vanhoja esineitä harvemmin saa muualta kuin käytettynä.
Meillä käyneet aika hyvin varmaan tietää minkä tyyppistä vanhaa meiltä löytyy (hillittyä retroa, puuta jne. - ei sellaista "valkoista maalaisromanttista") joten voisin olla hyvin iloinen vanhasta, kirpputorilta ostetusta esineestä.
Paras olisi jos ei olisi pelkkä koriste-esine eikä astia sillä niitä jo on. Käyttöön meillä tulisi heti esim. Arabian vanhemmat kukkaruukut.
Eli meille voi ostaa lahjoja kirpparilta ja on ostetukin, mutta toki pitää olla saajalle sopiva. Viime vuonna mies sai esim. astetta hienomman (vanhan) höyläpenkin verstaaseen (tykkää tehdä puusta) ja oli onnesta soikeena.
N30
Mielummin ei, jo siitä syystä, etten oikeasti halua lahjoja. Jos tarvitsen jotain, ostan sen itse.
Äkkiseltään sanoisin, että ei muille kuin omille lapsille. Mutta onhan paljon ihmisiä, jotka esim keräävät joitain juttuja, joita ei edes saa uutena. Kirppareilta löytyy myös tosi paljon täysin käyttämättömiä tavaroita.
Mieluusti. Toivomme synttäreiltä ym. erityisesti kierrätyslahjoja. Lapsille hommataan muuten niin kamalasti krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin ei, jo siitä syystä, etten oikeasti halua lahjoja. Jos tarvitsen jotain, ostan sen itse.
Täsmälleen näin. En halua yhden yhtä lahjaa, sitä olen toitottanut ympäriinsä jo vuosia ja nyt se alkaa onneksi jo tehota. Meillä on ihan liikaa kaikkea ja yritän vähentää sitä roinaa koko ajan. Vasta viime viikolla vein täyden takakontillisen spr:n konttiin vaatteita, astioita, tavaroita ja kaikkea. Lapset ovat oppineet jo pienestä saman tavan elää ja ovat fiksuja nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen näin. En halua yhden yhtä lahjaa, sitä olen toitottanut ympäriinsä jo vuosia ja nyt se alkaa onneksi jo tehota. Meillä on ihan liikaa kaikkea ja yritän vähentää sitä roinaa koko ajan. Vasta viime viikolla vein täyden takakontillisen spr:n konttiin vaatteita, astioita, tavaroita ja kaikkea. Lapset ovat oppineet jo pienestä saman tavan elää ja ovat fiksuja nuoria.
Siis minkä? Että ostetaan yli oman tarpeen roinaa nurkat täyteen ja sitten kärrätään spr.lle?
En hyväksy kirpparilahjoja. Ne antavat viestin, etten halua panostaa sinuun enempää ja yritän päästä mahdollisimman halvalla, kun on ns.pakko jotenkin muistaa. Kaikki pikkukrääsä on turhaa. Antakaa vaikka lahjakortti jonnekin, sekin on parempi kuin krääsä. Arvon ei tarvitse olla suuri, kunhan sen tietää ilahduttavan lahjansaajaa. Otan mielelläni vastaan kaikki lahjakortit vaikka kympin arvoisena.
Vierailija kirjoitti:
En hyväksy kirpparilahjoja. Ne antavat viestin, etten halua panostaa sinuun enempää ja yritän päästä mahdollisimman halvalla, kun on ns.pakko jotenkin muistaa. Kaikki pikkukrääsä on turhaa. Antakaa vaikka lahjakortti jonnekin, sekin on parempi kuin krääsä. Arvon ei tarvitse olla suuri, kunhan sen tietää ilahduttavan lahjansaajaa. Otan mielelläni vastaan kaikki lahjakortit vaikka kympin arvoisena.
Mä oon saanut mainion kameran käytettynä joululahjaksi. viime jouluna ystävä oli löytänyt kirpparilta kirjan josta tiesi minun haaveilleen, eikä sitä enää myydä.
Krääsää ei kyllä pitäisi kenenkään amtaa/saada uutenakaan. Ja lahjakortin sijaan voi vaikka pyytää toista kahville.
Mulle käy, oikein mieluusti. Jos siis se kama on sellasta jota tarvin ja ehjää. No, vanhoissa Arabian kipoissa ja kapoissa saa olla pieni särö :)
En henkilökohtaisesti haluaisi muilta lahjoja, ja jos niitä tulisi, haluaisin esimerkiksi jotain syötävää tai vastaavaa, joka ei jäisi roikkumaan nurkkiin.
Mutta ajatuksena kirpputorilahjat olisivat ihan ok. Esimerkiksi ilahtuisin, jos joku löytäisi meidän keräämää astiasarjaa, mutta joku täysin eri sarjan kuppi voisi turhauttaa.
Vaatteita en itse haluaisi muiden ostavan, mutta esimerkiksi lapsille kävisi hyvin, jos ovat puhtaita.
Kaunis paketti saa kirpputorilahjankin näyttämään kivalta.
Hyväksyisin mutta käytettyä ei voida laittaa joulupaperiin. En itsekään laita.
En. Avaamaton pakkaus ehkä, mutta muuten en. Pari kirpputorivaatetta anoppi on antanut lahjana ja molemmissa oli tuoksu, joka ei lähtenyt pesemälläkään. Heitin kierrätykseen kolmen pesun ja tuuletuksen jälkeen.
Tyttäreni sai myös rikkinäisen korurasian, joka oli tuoksusta päätellen kirpputorilta jouluahjaksi mammaltaan. Tytär kovasti ihmetteli miksi lahja on valmiiksi rikki.
Jouluntoivotus ja kortti riittää hyvin.
Joo ei ainakaan itselleni olisi mikään ongelma. En muista olisinko koskaan kirpparilta mitään saanut, mutta ei se lahjan "uutuus" tee siitä mitenkään parempaa.
Ostin just miehelle käytetyn kirjan lahjaksi kun sitä en enää uutena mistään saa.
Kaikille en kyllä käytettyä lahjaa "uskaltaisi" ostaa.
Mitään krääsää kirpparilta en haluais saada mutta muuten kyllä.
Olemme saaneet käytettyjä lahjoja lapsillemme, aivan mainioita ja hyvin on kelvanneet. Käytetty ei aina tarkoita kulahtanutta, rikkinäistä tms. Käytetty voi olla myös laadukas vuosia käytössä kestävä lelu, joka säilyy jopa sukupolvelta toiselle, tästä hyvänä esimerkkinä Legot.