Alapään kirvely jatkunut 2kk - mikä auttaa?
Olen kärsinyt 2kk kohta jatkuvasta alapään kirvelystä, polttavasta tunteesta ja tiheentyneestä virtsaamistarpeesta sekä valkovuoto-ongelmista. En tiedä enää mikä tähän auttaa, kun tuntuu, että kaikki on jo kokeiltu!
Kaikki alkoi siitä, että sain kesällä rutiinigynetarkastuksessa bakteerivaginoosidiagnoosin ja siihen Donaxyl nimiset emätinpuikot.
Siitä noin reilun kuukauden päästä alkoi taas oireet ja löytyi hiiva, johon söin Diflucan-kuurin ja käytin paikallishoitotuotteita. Oireet eivät lähteneet, mutta väliaikaisesti paranivat päiväksi pariksi. Menin uudelleen lääkäriin, joka määräsi lisää hiivalääkkeitä 1kpl kerran viikossa 6 viikon ajan. Ei auttanut.
Menin taas uudelleen lääkäriin, otettiin uudet labranäytteet ja hiivaa ei enää löytynyt, mutta labravastauksessa luki lactobasilli sekafloora +++, ja gyne selitti puhelimessa, että oma bakteeritasapaino on järkkynyt ja siihen sain Dalacin-kuurin paikallisina emätinpuikkoina. Ja lisäksi hän määräsi aqualan oilia pesujen yhteydessä. Sen jälkeen oireet olivat useamman päivän lievemmät. Kunnes nyt taas on pari päivää ollut ihan hirveä kirvely!
Huom! nämä asiat on jo poissuljettu tai kokeiltu:
- Sp-taudit on poissuljettu testeillä
- virtsaviljely on ollut puhdas 2 kertaan
- En pese itseäni saippualla alapäästä
- en käytä pikkuhousunsuojia kuin pakon edessä
- nukun ilman housuja
- vältän kireitä housuja
- alushousuna mennyt mummomallit tämän vaivan takia
- Olen syönyt femiflor maitohappobakteereja ja karpalokapseleita ja tyrni-omega kapseleita.
- Kokeilin sokerilakkoa, ei auttanut.
Nyt tarviin oikeasti apua, koska ei olis alituiseen varaa ravata yksityisellä gynellä. Ja julkisella puolella joutuu jonottaa kauan.
Kommentit (25)
Kuulostaa kyllä sp taudilta. Eipä nuo testipaketit kaikkia tauteja testaa, ihan vaan tiedoksi.
Locoid on reseptisalva. Laitan sitä kuhisevaan pepunreikään ja kutiswvalle karvoitusalueelle. En tiedä, saisiko laittaa limakalvolle. En ole kokeillut.
Noita vagifem tms puikkoja olen käyttänyt, mutta olenkin jo vaihdevuosi-ikäinen.
Kannattaa pestä saippualla. Ei toosan sisältä tietenkään, mutta häpyhuulet ja siitä suuaukon ympäriltä. Kuivaat kunnolla puhtaalla pyyhkeellä ja levität tarvittaessa jotain ihon pH:ta tasapainottavaa voidetta.
Voiteet itsessään voi aiheuttaa jos on herkistynyt.