BLACK FRIDAY -Äläosta mitään, Luontoäiti itkee! Ostatko silti?
Äläosta mitään päivä on perjantaina. Sen tarkoitus on herättää ihmiset ajattelemaan, että luonto ei kestä.
Kapitalistit varasti päivän ale påiväksi.
Osallistutko äläosta mitään päivään?
Kommentit (36)
Minä ostan jotain sellaista lähellä tuotettua, joka tulee runsaasti pakattuna ja lentorahtina mahdollisimman kaukaa.
Aion ostaa. Minä tarvitsen tietyn tavaran joka tapauksessa ja sen ostaminen tuhoaa maapalloa ihan yhtä paljon torstaina kuin perjantainakin. Maapallo ei hyödy mitään siitä, että minä maksan samasta tavarasta enemmän kuin on pakko.
Älä osta mitään -päivä
Älä osta mitään -päivää vietetään joka vuosi kiitospäivän jälkeisenä perjantaina. Amerikkalainen kiitospäivä ajoittuu vuosittain marraskuun neljännelle torstaille ja sen jälkeen alkavat suuret alennusmyynnit, ”Black Friday”. Suomeenkin mustan perjantain mainoskampanjat ovat viime vuosina rantautuneet. Älä osta mitään -teemapäivä haastaa meidät kulutushysteriaan antautumisen sijaan pohtimaan kulutuspäätöksiämme ja niiden vaikutusta ympäristöön. Vuonna 2018 Älä osta mitään -päivää vietetään 23.11.
Jokaisella ostamallamme esineellä, elintarvikkeella ja tuotteella on tausta: joku on valmistanut tuotteen, ehkä viljellyt raaka-aineet, tuote on päätynyt kauppaan pitkän tien kautta ja todennäköisesti jatkaa elämäänsä kaatopaikalla tai kierrätyksessä vielä senkin jälkeen, kun me olemme luopuneet sen käytöstä.
Kuluttajina olemme myös jatkuvasti alttiina mainonnalle – huomasimme sitä tai emme. Mainokset luovat meille keinotekoisia tarpeita ja saavat meidät uskomaan, että jotain puuttuu. Elämä vaatii jatkuvaa materiaali-täydennystä, jotta kykenisimme olemaan onnellisia ja tyytyväisiä.
Otan 2500kg painavan bensakoneisen maasturini ja käyn kaupassa, saatan ostaa joululahjojakin.
Mitä siitä?
En ole ostanut moneen viikkoon mitään (ruokaa ja perustarpeita lukuunottamatta) niin voisi jotai ostaa jos löytyy
Ostan Madaran deodorantteja vuoden tarpeiksi kun on 40% ale. Lapsille katselen kenkiä. Eli sellaista mitä muutenkin menisi mutta alet hyödyntäen.
Nimitys ”Black Friday” juontaa juurensa Philadelphiaan 1950- tai 1960-luvulle.
Älä osta mitään -päivä on kulutuskriittinen kansainvälinen teemapäivä, jota vietetään ympäri maailmaa marraskuun loppupuolella. Se sai alkunsa Vancouverissa, Kanadassa, vuonna 1992 nimellä No Shop Day.
Kannattaisiko ap ottaa asioista ensin selvää ja sitten vasta provoilla.
Sinäänsä kannatan "älä osta mitään"-päivää.
Kohta on taas myynnissä varmaan niitä euron risteilyitä, ostan varmasti
Vierailija kirjoitti:
Äläosta mitään päivä on perjantaina. Sen tarkoitus on herättää ihmiset ajattelemaan, että luonto ei kestä.
Kapitalistit varasti päivän ale påiväksi.Osallistutko äläosta mitään päivään?
En osallistu, ihan kuten en osallistu Maan päiväänkään. Se on minun pieni protestini teitä hörhöttäjiä vastaan. Osoitan, etten kuulu teihin syyllistämisestänne huolimatta.
Valehtelet muuten kapitalisteista tuossa yllä, mikä ei ole ihme. Älä osta mitään -päivä ja Musta perjantai ovat kumpikin lähtöisin Amerikan mantereelta. Ostospäivä alkoi jo 1952 ja Älä osta -päivä alkoi 1992 ja siirrettiin Ostospäivän kanssa päällekkäin 1997. Eli varkausyritys tapahtui päinvastaiseen suuntaan kuin mitä tuossa uskottelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistit varasti päivän ale påiväksi.Osallistutko äläosta mitään päivään?
En osallistu, ihan kuten en osallistu Maan päiväänkään. Se on minun pieni protestini teitä hörhöttäjiä vastaan. Osoitan, etten kuulu teihin syyllistämisestänne huolimatta.
Valehtelet muuten kapitalisteista tuossa yllä, mikä ei ole ihme. Älä osta mitään -päivä ja Musta perjantai ovat kumpikin lähtöisin Amerikan mantereelta. Ostospäivä alkoi jo 1952 ja Älä osta -päivä alkoi 1992 ja siirrettiin Ostospäivän kanssa päällekkäin 1997. Eli varkausyritys tapahtui päinvastaiseen suuntaan kuin mitä tuossa uskottelet.
Ohhoh.
Olen pantannut ostamista black fridaylle, silloin tilaan nettikaupasta lapsille talvivaatetta, joululahjoja yms mitä joka tapauksessa oltaisiin ostamassa. Minulla on paljon älä osta mitään -aktiiveja kavereissani, joten en aio sanoa heille, että teinpä hyviä alelöytöjä. On hyvä tarkastella kriittisesti kulutusyhteiskuntaa, mutta on myös hölmöä jättää tarvitsemansa tuote ostamatta ja maksaa siitä enemmän seuraavana päivänä.
Ostan paljonkin kaikkea suunniteltua, kun saan ne halvemmalla. Heräteostoksia tai mitään turhaa en osta, mutta muutama listalla pitempään roikkunut asia varmaan tulee ostettua, jos ovat tarjouksessa.
En ollut aikonut ostaa mitään mutta nyt ostan