Kotona asuvalla opiskelijalla opintolainaa 20 000€
Ylellä oli tänään juttu. Tyyppi opiskeli ammattikoulussa ja kävi keikkatyössäkin. Ihmettelen rahankäyttötaitoja, jos tuollaisia summia kertyy. Toisella asteella saa ilmaisen ruoankin koulussa ja koulumatkatukea.
Kommentit (42)
Onhan tuo absurdia, että tyyppi välttelee työn tekoa saadakseen nostaa maksimimäärän opintolainaa...
Mitä väliä? Opintolainan saa anteeksi jos elämä ei mene ihan hyvin.
Ehkä lapsia ja nuoria ei kiinnosta "työskennellä" kotona asuvan 20000 euroa opintolainaa olevan " Pekan " kanssa ?
hmm...
Vierailija kirjoitti:
Noniin oli taas oikein esimerkki kaivettu.
42-vuotiaan näköinen 22-vuotias m_a_a_h_a_n_muuttaja.
Omien sanojensa mukaan labratakkiin ja pariin kirjaan saanut hakattua 20k.
U L L A T U S ! ! ! ! !
Kukakohan tuonkin sitten lopunviimmein kuittaa . . . . *rummun pärinää* . . . . . . JA VOITTAJA ON : SUOMALAINEN MIES ! ! ! !
#meillä_ON_edelleenkin_unelma
Brenkku on pirun kallista nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin oli taas oikein esimerkki kaivettu.
42-vuotiaan näköinen 22-vuotias m_a_a_h_a_n_muuttaja.
Omien sanojensa mukaan labratakkiin ja pariin kirjaan saanut hakattua 20k.
U L L A T U S ! ! ! ! !
Kukakohan tuonkin sitten lopunviimmein kuittaa . . . . *rummun pärinää* . . . . . . JA VOITTAJA ON : SUOMALAINEN MIES ! ! ! !
#meillä_ON_edelleenkin_unelma
" Pekka " on tuleva sinun takapuolen pyyhkijä. " Pekka " opintolainaa 20000 on sinun tuleva lääkäri. Ihmettelen miksi "pekkoja" pitää kouluttaa? Kun jokainen heistä on lääkäreitä, insinöörejä,....
Kaffepulla kirjoitti:
Eläminen on nykyään kalliimpaa. Itse opiskelin lama-ajan Suomessa 90-luvulla, jolloin opintotuki kattoi vuokran ja saattoi jäädä jotain käteenkin. Jos teki pari duunivuoroa viikossa, sillä eli ihan hyvin, eivätkä opinnot kärsineet. Opintolainaa nostivat tosi harvat, mun kavereista ei kukaan.
Lainanotto taitaa nykyään olla jotenkin henkisesti helpompaa. En lukenut tuota juttua, mutta toivon, että tuo ihminen saa sillä uudella ammatiltaan vastinetta rahoilleen.
Opiskelu on aina rahallinen sijoitus, koska se on pois ajasta, jonka voisi käyttää tienaamalla rahaa. Jos tutkinto oikeasti takaa hyvät tulot tulevaisuudessa, niin sitten se on järkevää. Muussa tapauksessa pelkkää rahan ja ajan haaskausta, ja vieläpä velaksi.
Niinpä, silloin sai vielä opintotuen ja asumislisän ja niillä melkein pärjäsi, itsekin asuin solussa ja tein muutaman työvuoron viikossa. Nykyisin opiskelijoiden tuet on niin pienet, että käytännössä on joko otettava lainaa rai tehtävä niin paljon töitä että opinnot jäävät ns. kakkoseksi.
Paine lähettää rahaa kotimaahan on kova. Voi olla että opintolainalla elätetään sukua Sudanissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Eläminen on nykyään kalliimpaa. Itse opiskelin lama-ajan Suomessa 90-luvulla, jolloin opintotuki kattoi vuokran ja saattoi jäädä jotain käteenkin. Jos teki pari duunivuoroa viikossa, sillä eli ihan hyvin, eivätkä opinnot kärsineet. Opintolainaa nostivat tosi harvat, mun kavereista ei kukaan.
Lainanotto taitaa nykyään olla jotenkin henkisesti helpompaa. En lukenut tuota juttua, mutta toivon, että tuo ihminen saa sillä uudella ammatiltaan vastinetta rahoilleen.
Opiskelu on aina rahallinen sijoitus, koska se on pois ajasta, jonka voisi käyttää tienaamalla rahaa. Jos tutkinto oikeasti takaa hyvät tulot tulevaisuudessa, niin sitten se on järkevää. Muussa tapauksessa pelkkää rahan ja ajan haaskausta, ja vieläpä velaksi.
Niinpä, silloin sai vielä opintotuen ja asumislisän ja niillä melkein pärjäsi, itsekin asuin solussa ja tein muutaman työvuoron viikossa. Nykyisin opiskelijoiden tuet on niin pienet, että käytännössä on joko otettava lainaa rai tehtävä niin paljon töitä että opinnot jäävät ns. kakkoseksi.
Ihmiset itse luovat elintason. Edullisia asuntlja on mahdotonta löytää, mutta koulussa syömnen n saman hintaista, kännykkä edullisempaa.
Itse asuin alivuokralaisena ja sen jälkeen ei kukaan sinne muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Ylellä oli tänään juttu. Tyyppi opiskeli ammattikoulussa ja kävi keikkatyössäkin. Ihmettelen rahankäyttötaitoja, jos tuollaisia summia kertyy. Toisella asteella saa ilmaisen ruoankin koulussa ja koulumatkatukea.
Kaverini isä ei suostunut maksamaan kaverini opiskeluja tämän asuessa kotona.
Ei me laman aikaan opintojen tielle lähteneet todellakaan lainarahalla opiskeltu. Nykynuoret ei ymmärrä mihin k****n joutuvat kun valmistumisen jälkeen töitä ei ole, korot nousevat ja velkapääoma senkun kasvaa. Mahtavat lähtöasetelmat perheen perustamiselle, omasta asunnosta voivat vain unelmoida. Nuoria on k***u silmään ja pahasti, ovat velkaorjia koko aikuiselämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla ei ole edes yliopistosta noin isoja lainoja.
Opiskelen ammattikorkeassa ja opintotukea on muutettu lainapainotteisemmaksi; opintotukea leikattiin ja lainaa nostettiin eli kuukaudessa opintolainaa voi ottaa 650 euroa. Helposti tulee 20000 velat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen ammattikorkeassa ja opintotukea on muutettu lainapainotteisemmaksi; opintotukea leikattiin ja lainaa nostettiin eli kuukaudessa opintolainaa voi ottaa 650 euroa. Helposti tulee 20000 velat.
Ok, mutta tyyppi asuu kotona ja käy sanojensa mukaan ”keikkatöissä”, muttei liikaa, ettei 80€ (??!!) opintotuki lähde. Nostaa 350€ opintolainaa/kk.
Siis mitä ihmettä?
Ruoka tulee kotoa ja asuminen ei maksa. Eikö krikkatöissä tienaisi helposti sen 300-500€/pari pv. niin ei tarttis nostaa lainaa. 80€ on ihan leivänmuruja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolla voi mennä ylimääräistä matkakuluihin? Livia on Kaarinassa, joka on Föli-aluetta. Opiskelijat saavat myös matkakorteistaan alennuksen. Näyttäisi kyse olevan enemmän tietämättömyydestä kuin elämisen kalleudesta. Huonoa journalismia.
Taas on haluttu uskoa hyvää tarinaa. Käsittämätön määrä yhteensopimattomia paloja tässä palapelissä.
Ei nyt millään pahalla, mutta nuoruudessani tein töitä kaikki kesät ja osin muuta vuotta että sain kustannetuksi lukion ja AMK:n.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Käytännössä omillaan asuvien korkeakouluopiskelijoiden tuet eivät ole juuri laskeneet. Opintoraha on, mutta kompensaatioksi siirryttiin yleisen asumistuen piiriin, eli asumistuki nousi kymmeniä euroja. Huom! 2000-luvun alussa opintotuki jopa nousi 50€/kk! Toisen asteen opintotuki on ollut suurin piirtein samoissa summissa parikymmentä vuotta. Edelleen opintotuella pärjää, jos suostuu muuttamaan kimppakämppään ja tyytyy edullisiin vaihtoehtoihin kulutuksessaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolla voi mennä ylimääräistä matkakuluihin? Livia on Kaarinassa, joka on Föli-aluetta. Opiskelijat saavat myös matkakorteistaan alennuksen. Näyttäisi kyse olevan enemmän tietämättömyydestä kuin elämisen kalleudesta. Huonoa journalismia.
Mihin ovat kadonneet aidosti kriittiset ja asioista kiinnostuneet journalistit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin itse kymmenisen vuotta sitten, silloin opintoraha ja asumislisä oli käteen noin 500 euroa. Useimmat eivät nostaneet opintolainaa (tuolloin 300 euroa). Itse muutin yksiöön vasta, kun sain työpaikan. Sitä ennen kärvistelin soluissa, joissa vuokra oli 250-300 euroa.
Nytkään ei ole pakko nostaa tuollaisia summia opintolainaa. Saahan sitä vaikka pikavipeillä satojen tuhansien velat itselleen, jos haluaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin itse kymmenisen vuotta sitten, silloin opintoraha ja asumislisä oli käteen noin 500 euroa. Useimmat eivät nostaneet opintolainaa (tuolloin 300 euroa). Itse muutin yksiöön vasta, kun sain työpaikan. Sitä ennen kärvistelin soluissa, joissa vuokra oli 250-300 euroa.
Nytkään ei ole pakko nostaa tuollaisia summia opintolainaa. Saahan sitä vaikka pikavipeillä satojen tuhansien velat itselleen, jos haluaa...
Kuinka moni perheellinen aikuisopiskelija asuu solussa? Soluasuminen teinien kanssa ei sovi kaikille.
No onhan se vähän outoa, että kotona asuva henkilö, joka ei ole elatusvelvollinen muista kuin itsestään, on jo tuossa iässä pahasti veloissa.
Ettei vaan suku ole velvoittanut ottamaan velkaa...
Itsekin aikuisopiskelija (lähihoitaja) ja velkaa olen ottanut. Toki säästöjäkin keräsin ennen opintoja ja eka harjoittelu poiki heti keikkahommia. Opiskelun kulut pienet, mutta näin perheellisenä rahaa kuluu elämiseen jonkin verran. Siksi myös lainaa nostin.