Jos ihminen kirjoittaa tosi huonosti, onko hän tyhmä?
Mietin nettideittiä. En ole tavannut vielä. Muuten kaikki kohdallaan, mutta kirjoittaa todella huonosti. Ei pelkästään kirjoitusvirheitä, vaan lauserakenteet ja kaikki päin seiniä. Epäilin ensin, että äidinkielensä ei ole suomi, mutta sen verran on selvinnyt, että ihan suomijamppa on.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkiä:
"Kaipa joko tai tms. ,? Tiijän millaasen tarkotat vähän erillailla "
Kuulostaa joltain "pohojanmaalaisen" mongerrukselta. Eli henkilö kirjoittaa kirjakielen sijaan puhuttua kieltä (omaa murrettansa.) Plus varmaan laiskuuttaankin ja ehkä tyhmyyttäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkiä:
Auts :D Tähän sanoisin, että en voi moittia, mikäli päättelet hänen olevan tyhmä. Kuitenkin jos kaikki muu on kunnossa, tsekkaisin tyypin varalta livenä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkiä:
Siis mitä? Minkä ikäinen kirjoittaja on?
Älkää haukkuko,,, ei haukku haavaa tee eikös? ja näin se yleensä on ja on. mulla volvo ja ,vasen kaista on mun haha. Kuitenkin!
Siitä voi tietää jos tyhäm ei yleisstys kannata sanon vaan...
Vierailija kirjoitti:
Mietin nettideittiä. En ole tavannut vielä. Muuten kaikki kohdallaan, mutta kirjoittaa todella huonosti. Ei pelkästään kirjoitusvirheitä, vaan lauserakenteet ja kaikki päin seiniä. Epäilin ensin, että äidinkielensä ei ole suomi, mutta sen verran on selvinnyt, että ihan suomijamppa on.
Kuulepa, olet itse vammainen, nimittäin asennevammainen ja haluat täältä tukea omille luuloille. Tiesit että täältä löytyy saman mielisiä, helppoa kuin heinänteko. Jätä se ihminen rauhaan, vain onnellisuuden vuoksi, molemmille se on ihan vain hyväksi. Hanki semmoinen joka ei osaa samaa kieltä ollenkaan, sitten tulet onnelliseksi ja se mieskin voi olla :)
Itselleni kirjallinen ilmaisu ja lukeminen ovat erittäin tärkeitä asioita. Olen kai pinnallinen mutta en voisi seurustella huonosti kirjoittavan kanssa, olipa syy kehnoon kirjoitustaitoon mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkiä:
Tuollainen teksti on hyvin yleistä myös naisilla, sellaisillakin joilla on koulutusta. Mutta haetko tosiaan itsellesi sihteeriä? vai mihin tarkoitukseen ajattelit käyttää? . Voisi sanoa että kaikki johtajat (ainakin vanhempi polvi) ovat tyhmiä koska tarvitsevat sihteereitä ja kielenkääntäjiä, muutenhan voisivat toimia sillä itse tuottamallaan tekstillä.
Vamma äidinkielessä, vamma mielessä. Luultavasti puheensa ei yhtään paremmalla tolalla. Jätä se sika.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu iästä, keski-iän reilusti ylittäneelle se salluttakoot, mutta nuoremmat ovat saaneet kattavaa oppia äidinkielestä, joten valitettavasti itse jättäisin homman siihen.
Taas meni yleistys pieleen. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ovat saaneet paljon perusteellisemman opetuksen äidinkielessä ja heiltä on koulussa myös vaadittu enemmän kuin mitä on asianlaita nykyisessä peruskoulussa.
Meille suomenopettajalla oli tapana sanoa, että epäselvästi kirjoitettu on epäselvästi ajateltu. Kyllä se niin taitaa olla.
Ap, oikeakielisyys kertoo sivistyksestä ja kirjallisista harrastuksista. Ja jossakin määrin myös iästä: parikymppiset ja sitä nuoremmat eivät juurikaan lue kirjallisuutta, ja heillä kielen taju voi olla todella heikkoa.
Se ei silti tarkoita, että huonolla kirjallisella ilmaisulla varustettu tyyppi olisi tyhmä. Hän vain ei ole akateemisesti sivistynyt eikä harrasta lukemista.
Jos hän väittää olevansa akateeminen tai harrastavasa lukemista JA kirjoittaa noin, valehteleminen on tietysti hälytysmerkki.
T. Toimittaja ja YTM