Osaamattomat koiranomistajat opetelkaa edes tämä
Voisitteko kokemattomat koiranomistajat ottaa edes vähän huomioon niitä joilla on allergia? Miksi koiria pitää kuljettaa ravintoloihin ja kauppoihin. Yhdessäkin kaupassa koira kuolasi leipiä. Eikö teillä ole mitään tapoja tai ymmärrystä asioista? Ihan hieno lemmikki mutta ei se mikään ihminen ole. Järki käteen ja muut huomioon.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitäkää ne hurtat narussa kun ovat ulkona. Aina. Paitsi jos jossain mörrin p*rsiissä olette niin ehkä sillon ei tartte. Taajama-alueella kuuluu pitää koira aina kytkettynä ja kerätä mahdolliset jätökset. Taas oli joku karvaorvokki vääntäny tortut pihatielle ja tottakai lapsi kieri siinä sitten kun oli niin ihana lätäkkö vieressä.... jos yhytän sen piskin vielä niin suolaan sen hanurin armotta.
Miksi? Koira ei ole siihen syyllinen. Osoita vihasi ja kostosi omistajalle jos sellaiseen tunnet tarvetta.
Omistajan syy se on, jos eläin raukka joutuu kärsimään typerästä omistajasta. Valintojavalintoja.
Ihan kuten vanhemman syy kun huonosti kasvatettu lapsi joutuu kärsimään typerästä äidistä/isästä. Valintoja nekin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitäkää ne hurtat narussa kun ovat ulkona. Aina. Paitsi jos jossain mörrin p*rsiissä olette niin ehkä sillon ei tartte. Taajama-alueella kuuluu pitää koira aina kytkettynä ja kerätä mahdolliset jätökset. Taas oli joku karvaorvokki vääntäny tortut pihatielle ja tottakai lapsi kieri siinä sitten kun oli niin ihana lätäkkö vieressä.... jos yhytän sen piskin vielä niin suolaan sen hanurin armotta.
Miksi? Koira ei ole siihen syyllinen. Osoita vihasi ja kostosi omistajalle jos sellaiseen tunnet tarvetta.
No Tessu aika huonosti osaa kertoa kuka sen välinpitämätön isäntä on. Joten täytyy opettaa suoraan tätä "viatonta luontokappaletta" (hah). En aio antaa sen pitää pihaamme käymälänä.
Ehkä se viesti menee sitten omistajallekin perille siinä samalla. Kyllä se nyt vaan niin on, että omistajan on huolehdittava ettei lemmikki luuhaa missä sun sattuu. Ei ne muutkaan "perheenjäsenet" pasko ympäriinsä toisten pihoilla, toivottavasti ainakaan.
Sulle on varmaan ok,jos joku pahoinpitelee lapsesi kun hän huutaa ravintolassa? Kyllä se kuule on kasvattajan vastuulla,miten koira tai lapsi käyttäytyy. Koira ja lapsi on viattomia. Koira ei ymmärrä sun tontin rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt vain kerran koiran kaupassa ja sillä oli opaskoiran liivi. Porvoossako koiria tuodaan kauppoihin ja ravintoloihin?
Olen nähnyt esim Tampereen Stockmannilla muutaman kerran pikkukoiran omistajansa kanssa. Kukaan ei tukehtunut tai järkyttynyt. Samoin on ravintoloita joihin saa viedä koiran. Silloin allergikko/koirapelkoinen itse ottaa riskin jos sellaiseen menee, koirat tai niiden omistajat eivät ole syyllisiä mihinkään (olettaen että molemmat osaavat käyttäyty normien mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan koiranomistaja luulee lemmikkinsä olevan ihminen. Silti se on monelle perheenjäsen.
Ja osoita toiveesi kauppiaille ja ravintoloitsijoille jos et tahdo että niihin pääsevät koiratkin.
Miten allergisena kestät opaskoirien läsnäolon jos sellainen tilanne tulee, ne saavat mennä mihin tahansa opastettavansa kanssa?
vertaatko oikeasti opaskoirien tarvetta peruskoiranomistajan tarpeeseen pitää omansa koko ajan vierellään?
Niinkö luit? Minusta tuossa kysyttiin kuinka ap allergisena selviää opaskoirista.
se on kyllä vertaus tuossa kontekstissa. "jos sitä pystyy kestämään niin miksei muutenkin". erona vaan on se tarve.
Tulkintaa ja rivien väliin laitetaan mitä halutaan. Älkää menkö ravintoloihin joihin koirat ovat tervetulleita jos allergisia olette. Ja olkaa hyvä ja vastatkaa ettekö saa opaskoirista oireita?
Aina joskus tulen vauvapalstalla näitä koiria koskevia ketjuja lukemaan, ja joka kerta vahvistaa aina sen että en ikinä halua olla tekemisissä muiden koiranomistajien kanssa. Kiitos hei tästä!
Vai niin. Minulla ei edes ole koiraa, ei ole koskaan ollutkaan mutta silti kiinnostaa ja haluaisin saada vastauksen tuohon kysymykseen. Vaan jostain syystä en saa. Muuta kuin typeriä "kiitos hei tästä".
no mikäköhän se vastaus mahtaa olla, vai onko opaskoirista tehty hypoallergeenisia sillä välin kun en ole niitä seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat ovat ylimielistä väkeä, kommenteista päätellen.
-Ihan kun se koira olisi ihminen, lapsi ja sitten koko muun maailman tulee väistää koiraa ja sen ulkoiluttajaa.
"Koska MINUN koira, MINÄMINÄMINÄ"
Jaha. Ja kuka ja missä noin on kirjoittanut? Allergisena ja koirattomana en ole samaa mieltä.
Vaan sitä mieltä että luetun ymmärtämättömyys ja omien tulkintojen tekeminen kukoistaa tällä palstalla.
Et ole mikään "allerginen ja koiraton", vaan olet juurikin niitä ylimielisiä itserakkaita koiranomistajia, joiden mielestä se oma rakki on maailman napa ja kaikkien muiden ihmisten täytyy sen mukaan elää, kuin sinä ja koirasi haluatte.
-Eikä sinun tarvitse suoraan niin kirjoittaa, kirjoitustyylisi paljasti sinusta kaiken tarpeellisen!
"MINÄMINÄMINÄ, MINUN KOIRA!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistajan syy se on, jos eläin raukka joutuu kärsimään typerästä omistajasta. Valintojavalintoja.
Ihan kuten vanhemman syy kun huonosti kasvatettu lapsi joutuu kärsimään typerästä äidistä/isästä. Valintoja nekin :)
Et taida ymmärtää ihmisen ja koiran eroa?
En ole kyllä koiraa vienyt koskaan sisälle kauppaan. Ravintolassa on kesäisin ollut terassilla, mutta sellaisissa paikoissa mihin koirat on tervetulleita ja siellä on vesikupitkin koiria varten. Tyypillisesti vierasvenesatamissa tällaisia on aina.
Lentokoneesa olen joutunut koiraa kuljettamaan useamman kerran. Siinä on selvä sääntö: jos koiran paikka on varattu ensin ja lentoa varaa allergikko, allergikko väistyy. Jos allerginen on varannut ensin, koira ei saa paikkaa. Selkeää.
Pitäkää ne pikkulapset poissa kaupoista ja ravintoloista! Ravintoloissa ei osata käyttäytyä ja riehutaan ja kiljutaan. Sama juttu kaupoissa ja lisäksi kosketaan käsillä kaikkeen esim. Irtokarkkeihin ja paistopisteen tuotteisiin YÖK!!!!
Koirista ei ole koskaan ollut harmia.
Voisitteko te allergiset kulkea muovikuplassa ja kertoa vieraillessanne ne kaksi ruoka-ainetta joille ETTE ole allergisia? Niin koko muun maailman ei tarvitse lakata elämästä.
Minäkin kärsin vakavasta paniikkihäiriöstä ja sen laukaisee mm. kovaääninen puhe. En silti käske ihmisiä olemaan hiljaa kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja voisitteko olla päästämättä niitä koirianne haistelemaan vastaantulijoita? Pidän koirista, mutta haluan lenkkeillä silti rauhassa.
Ketkä kaksi he lvetin tolloa on alanuolen antanut tälle? Miksi? Onko taustalla joku "kyllä kuule saa mun pikku piskinen haistella ketä tahtoo nih" ja "jos ei halua koirien tulevan lähelle niin ei mene ulos nih".
Ihan totta, antakaa ravintoloitsijoille palautetta jos ette tykkää että koirat mahdollisesti ovat siellä. Tai vaihtoehtoisesti vältätte sellaisia paikkoja.
Mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Ja voisitteko olla päästämättä niitä koirianne haistelemaan vastaantulijoita? Pidän koirista, mutta haluan lenkkeillä silti rauhassa.
Ja muistetaanpas myös se, ja opetetaan tämä myös lapsille, että koiraa ei saa tulla silittämään tai lähestyä muutenkaan, vaan pitää ensin kysyä lupa, ja jos lupaa ei tule, niin silloin ei tulla koiran luokse.
Ihmiset vois itse opetella käyttäytymään. En muista yhtäkään tapausta jossa koirasta olisi harmia ollut, mutta ihmisistä kyllä ihan päivittäin. Ihmiset eivät osaa käyttäytyä kaupoissa, julkisissa kulkuvälineissä, ravintoloissa jne todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Tessu aika huonosti osaa kertoa kuka sen välinpitämätön isäntä on. Joten täytyy opettaa suoraan tätä "viatonta luontokappaletta" (hah). En aio antaa sen pitää pihaamme käymälänä.
Ehkä se viesti menee sitten omistajallekin perille siinä samalla. Kyllä se nyt vaan niin on, että omistajan on huolehdittava ettei lemmikki luuhaa missä sun sattuu. Ei ne muutkaan "perheenjäsenet" pasko ympäriinsä toisten pihoilla, toivottavasti ainakaan.Sulle on varmaan ok,jos joku pahoinpitelee lapsesi kun hän huutaa ravintolassa? Kyllä se kuule on kasvattajan vastuulla,miten koira tai lapsi käyttäytyy. Koira ja lapsi on viattomia. Koira ei ymmärrä sun tontin rajoja.
Todennäköisesti olisin kuvatussa tilanteessa lapseni vieressä estämässä käsiksikäynnin, selvittämässä tilanteen ja ojentamassa huonosti käyttäytyvää jälkikasvuani. Eli olisin paikalla ottamassa vastuun. Sen sijaan tämän koiran omistaja ei tee niin ja siitä ehkä joku karvaansuloinen päivä tulee muistutus ja valitettavasti kohdistuu koiralle jos en omistajaa löydä. Selvästi jonkun koira kuitenkin on, kun ihan hyvinvoivalta näyttää ja pantakin on. En tietenkään lähtökohtaisesti ole väkivallan kannalla koskaan. Mutta ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että kyllä koiran pitää antaa tehdä mitä vaan missä vaan kun eihän se ymmärrä? Käsittääkseni kyseessä on ihan fiksu eläin, eli kyllä se varmaan oppii. Ihan niinkuin lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muistetaanpas myös se, ja opetetaan tämä myös lapsille, että koiraa ei saa tulla silittämään tai lähestyä muutenkaan, vaan pitää ensin kysyä lupa, ja jos lupaa ei tule, niin silloin ei tulla koiran luokse.
Miten tämä liittyy lenkkeilijöihin, jotka eivät halua koiria luokseen?!
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta, antakaa ravintoloitsijoille palautetta jos ette tykkää että koirat mahdollisesti ovat siellä. Tai vaihtoehtoisesti vältätte sellaisia paikkoja.
Mikä on ongelma?
Nimenomaan koiraystävällisyys tuo hirveästi hyvää mainetta ravintolalle. Koiraystävällisiä ravintoloita on ihan tarkoituksella ja vain typerä allerginen menee sellaiseen. Kyllä niitä ravintoloita löytyy ihan tarpeeksi, mihin koiria ei saa tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat ovat ylimielistä väkeä, kommenteista päätellen.
-Ihan kun se koira olisi ihminen, lapsi ja sitten koko muun maailman tulee väistää koiraa ja sen ulkoiluttajaa.
"Koska MINUN koira, MINÄMINÄMINÄ"
Jaha. Ja kuka ja missä noin on kirjoittanut? Allergisena ja koirattomana en ole samaa mieltä.
Vaan sitä mieltä että luetun ymmärtämättömyys ja omien tulkintojen tekeminen kukoistaa tällä palstalla.
Et ole mikään "allerginen ja koiraton", vaan olet juurikin niitä ylimielisiä itserakkaita koiranomistajia, joiden mielestä se oma rakki on maailman napa ja kaikkien muiden ihmisten täytyy sen mukaan elää, kuin sinä ja koirasi haluatte.
-Eikä sinun tarvitse suoraan niin kirjoittaa, kirjoitustyylisi paljasti sinusta kaiken tarpeellisen!
"MINÄMINÄMINÄ, MINUN KOIRA!"
Sinun tyylistäsi ja mitä se paljastaa en viitsi sanoa mitään. Usko mitä tahdot, asia on kuitenkin kuten kirjoitin. En minäkään pidä missään asiassa MINÄMINÄMINÄ, MINUN SITÄ TAI TÄTÄ-ihmisistä mutta en myöskään siitä että nähdään rivien väleissä kaikenlaista mitä siellä ei ole. Esim minäminäminä minun tulkinta minun totuus jne.
Olen koiran omistaja enkä koskaan ole nähnyt koiria kaupoissa tai menossa lenkkeilijöiden luokse. En koskaan. En tiedä missä Porvoossa te asutte. Ihme yleistämistä 😂
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vois itse opetella käyttäytymään. En muista yhtäkään tapausta jossa koirasta olisi harmia ollut, mutta ihmisistä kyllä ihan päivittäin. Ihmiset eivät osaa käyttäytyä kaupoissa, julkisissa kulkuvälineissä, ravintoloissa jne todellakaan.
Minulle kävi viime viikolla niin, että kävelin lenkkipolulla, vastaan tuli koira irrallaan, joka luokse päästyään nousi minua vasten. Pienehkö koira, sotki vaatteeni. Omistaja ei sanonut mitään, kipitti pois kun korotin ääntä että voisi edes anteeksi pyytää.
Jos lapseni ravintolassa juoksisi jotain päin tai muuten aiheuttaisi toisten vaatteiden likaantumista, ensimmäinen mieleeni tuleva sana olisi ANTEEKSI.