Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vasenkätisyyden periytyvyys

Vierailija
16.11.2018 |

Molemmat vanhemmat vasureita, molemmilta puolilta vasureita myös isovanhemmissa ja tädeissä. Molemmat lapset oikeakätisiä. Olisin luullut vasureiksi, se kun tulee niin ”kaukaakin” ja voi hypätä sukupolvien yli, mutta tässä sitten kun vahvana niin kääntyikin oikean kätisyydeksi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on vasenkätinen, meistä lapsista 3/4 ollaan vasureita, samoin molemmat omat lapseni. Mieheni myös, en nyt muista onko hänellä suvussa vasenkätisiä.

Vierailija
2/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheessä isä täysin vasenkätinen, äiti eli minä molempikätinen (mm. kirjoitan vasurilla) ja lapsesta tuli täysin oikeakätinen. Tosin me vanhemmat taidetaan olla lähisukujemme ainoat vasurit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies ollaa perheidemme ainoat vasurit, 3-vuotiaasta lapsestamme ei vielä varmaksi osaa sanoa, ehkä oikea käsi vahvempi.

Vierailija
4/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisiä syntyy pimeessä ja takaapäin

Vierailija
5/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikeakätinen mies, mutta vasenkätiset ovat minun mielestä jotenki taiteellisempia ja taitavia omissa harrastuksissaan

Vierailija
6/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme nelihenkinen perhe ja meillä on vasureiden osuus 50%.

Tämä meidän vasurilapsi on kyllä tehty ihan lampun valossa ja nojatuolissa sylikkäin.

Vierailija
7/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vasenkätinen, mutta en mitenkään dissaa oikeakätisiä. Kaikilla on vahvuutensa, oikeakätiset on tasaisempia vaikka eivät olekaan missään hyviä.

Vierailija
8/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vasenkätinen, mutta en mitenkään dissaa oikeakätisiä. Kaikilla on vahvuutensa, oikeakätiset on tasaisempia vaikka eivät olekaan missään hyviä.

Onneksi et mitenkään dissaa :D

Vierailija
9/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin ei ole missään hyviä? Mä tiedän esim monta hyvää matikanosaajaa jotka ovat oikeakätisiä ja yhden vasenkätisen joka ei osaa matikkaa ollenkaan.

Itse tosin (vai omakohtainen kokemus ei mikään faktaväite) olen huomannut että vasenkätiset ovat mun silmissä olleet aina käsistään taitavampia esim. käsitöissä ja taiteellisesti lahjakkaita esim. maalaamaan ja piirtämään. Tiedä tuosta onko sattumaa vai ei. Siskoni tosin on oikeakätinen ja sellainen taitelijasielu, enemmän tosin liikunnallisesti, musikaalisesti ja koreografisesti.

Vierailija
10/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tuntemani vasuri oli maailman herttaisin ihminen.

Vierailija
11/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota perinnöllisyyttä ei ole vieläkään tutkimuksilla vahvistettu.

Äitini oli vasenkätinen. 60-luvulla hänet tosin pakotteein koulussa oikeakätiseksi. Ihan pimeältä tuntuu se, ja muistan jo lapsena miettineeni kuinka omituista.

Muuten suvuissaan ei ollut vasenkätisyyttä ollut, eikä miehellänikään. Lapseni kuitenkin on vasenkätinen.

Vierailija
12/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin ei ole missään hyviä? Mä tiedän esim monta hyvää matikanosaajaa jotka ovat oikeakätisiä ja yhden vasenkätisen joka ei osaa matikkaa ollenkaan.

Itse tosin (vai omakohtainen kokemus ei mikään faktaväite) olen huomannut että vasenkätiset ovat mun silmissä olleet aina käsistään taitavampia esim. käsitöissä ja taiteellisesti lahjakkaita esim. maalaamaan ja piirtämään. Tiedä tuosta onko sattumaa vai ei. Siskoni tosin on oikeakätinen ja sellainen taitelijasielu, enemmän tosin liikunnallisesti, musikaalisesti ja koreografisesti.

juuri näin, siis oikeakäsitissä on osaajia, ja peruspuurtamisessa mikä on parempi kuin tasaisesti suorittava oikeäkätinen. 

Vierailija
13/13 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mies ollaa perheidemme ainoat vasurit, 3-vuotiaasta lapsestamme ei vielä varmaksi osaa sanoa, ehkä oikea käsi vahvempi.

Kai nyt kolmevuotiaasta tietää? Varmaan se on molempikätinen jos ei tiedä.