Opettajat, kokemusta erittäin mukavasta lapsesta?
Onko lapsia, jotka auttavat sinua selviytymään, menestymään tai jopa viihtymään työssäsi? Luonnehdi tätä lasta.
Kommentit (10)
Lähes kaikki oppilaat auttavat minua viihtymään työssä. Heitä vartenhan sitä teen. Onneksi kaikki oppilaat ovat erilaisia, muutenhan homma ei toimisi.
Yleensä jokaisella on hyvät puolensa ja huonot puolensa. Hyväkin puoli voi olla joskus huono. Huumorintajuinen ja eloisa oppilas voi olla tosi kiva, mutta työ ei etene, jos keskittyy vain vitsailemaan. Rauhallinen, hiljainen oppilas on helppo luokassa, mutta saattaa olla liian sulkeutunut ryhmätöissä eikä halua osallistua keskusteluun.
Joka tapauksessa pyrin arvostamaan aivan jokaisen oppilaan ominaislaatua. He ovat kaikki rikastuttaneet elämääni suuresti.
Olen amk-ope, ja lapseni ovat 19-23 -vuotiaita. Mukava lapsi viittaa, kysyy fiksuja kysymyksiä, kyseenalaistaa nätisti, ylläpitää henkeä ryhmäkeskusteluissa, palauttaa tehtävät ajoissa, ja on lukenut tehtäväksiannon ennen palautusta.
Lasten tehtävä ei ole opettajan viihdyttäminen. Kaikki lapset ovat hienoja persoonia.
Valitettavasti ne opettajan mielestä mukavat lapset ovat varsin usein muita/ainakin jotain oppilasta kiusaavia. Opettajat kun usein pitävät niistä oppilaista, jotka keskustelevat, ovat esillä ja auttavat opettajaakin eri tehtävissä. Narsistiset oppilaat osaavat miellyttää opettajaa kaikin tavoin ja opettajat saattavat jopa tavallaan rakastua sellaiseen oppilaaseen, koska no, narsistit osaavat olla ihania.
Vierailija kirjoitti:
Lasten tehtävä ei ole opettajan viihdyttäminen. Kaikki lapset ovat hienoja persoonia.
Eivätkä muuten ole. Osa kiusaa ja ilkeilee ja häiriköi ja tekee muiden elämästä kamalaa.
Nehän saa olemaan kiltisti ja hiljaa kun niihin vain vilkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä muuten ole. Osa kiusaa ja ilkeilee ja häiriköi ja tekee muiden elämästä kamalaa.
Kiusaamisenkin saa loppumaan jos vain haluaa.
Opettaja ei saa katsoa kiusaamista koskaan läpi sormien.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ne opettajan mielestä mukavat lapset ovat varsin usein muita/ainakin jotain oppilasta kiusaavia. Opettajat kun usein pitävät niistä oppilaista, jotka keskustelevat, ovat esillä ja auttavat opettajaakin eri tehtävissä. Narsistiset oppilaat osaavat miellyttää opettajaa kaikin tavoin ja opettajat saattavat jopa tavallaan rakastua sellaiseen oppilaaseen, koska no, narsistit osaavat olla ihania.
Lasten luonne ei ole vielä kokoaan kehittynyt. Ei kannata tuomita ketään narsistiksi. Aikuisen ihmisen suhteen taitaa olla myöhäistä.
Suurin osa on tosi mukavia ja ovat sen työn paras puoli.
Mukavia oppilaita ovat avoimet oppilaat, jotka osallistuvat, innostuvat ja juttelevat opettajalle. Jotka sanovat, jos huomaavat virheen opetuksessa, esittävät kysymyksiä, jotka vievät opetusta oikeaan suuntaan, ja kertovat opetettavaan aiheeseen liittyviä ajatuksiaan.
Itse olen aineenope, mutta olen siinä käsityksessä, että alakoulun alussa kaikki oppilaat ovat tällaisia. Seiskalla vielä hyvin monet. Sitten pikkuhiljaa muututaan varautuneemmiksi, eikä uskalleta olla enää yksilöllisiä.
Paitsi joissakin luokissa, missä henki on erittäin hyvä, ja koko luokka uskaltaa olla omia itsekään. Niitä luokkia on ilo opettaa.
Minulle kaikki oppilaat ovat lähtökohtaisesti samalla viivalla.
Kotitalouden oppitunneilla ilahdun kyllä aina, jos kohtaan taidoiltaan tai ajattelultaan etevän oppilaan. Etevät oppilaat opettavat usein muitakin oppilaita, jolloin oppimistulokset ovat kaikilla paremmat. Lisäksi taitava oppilas osaa ratkaista oman ryhmänsä sisällä joitain asioita, jolloin opettajalle tulee vähemmän ohjaamistarvetta muutenkin isoissa ryhmissä -> helpottaa työtä.
Terveystiedon oppitunnilla usein keskustelemme, pohdimme ja mietiskelemme, jolloin oppilailta saattaa kuulla hyvinkin mielenkiintoisia tarinoita ja pohdintoja. Kyllä se viihdyttää minua työssäni, on mielenkiintoista keskustella ja kuunnella.
En oikein ymmärrä, mitä tarkoitit ”mukavalla” oppilaalla. Mielestäni kaikki oppilaat ovat pääsääntöisesti ihan mukavia jos eivät jatkuvasti loukkaa minua henkilökohtaisesti. Tällaisia tapauksia on ollut ainoastaan pari urani aikana. Mukavuudella ja taidoilla tai arvosanoilla ei kuitenkaan ole mielestäni tekemistä. Mukava oppilas ei tarkoita pelkästään kilttiä kympin oppilasta joka ei ikinä kyseenalaista.