Onko pakko siivota jos ei jaksa?
Kommentit (18)
jossain vaiheessa on pakko, jos ei halua hukkua pskaan.
Siivoa vähän joka päivä, niin pystyt kävelemään asunnossasi kaatumatta roskiin.
No vähän riippuu. Jos esim. lapsi oksentanut lattialle, kissa käynyt asioillana ohi laatikon jne, kannattaa siivota heti. Mikään pakko ei ole siivota, mutta kannattaa siivota jälkensä joka päivä ja laittaa tavarat heti paikoilleen, niin ei tarvitse kerralla siivota paljoa.
Oletko töissä siivoojana ja nyt tuli stoppi?
Ei. Ihminen siivoaa itsensä sairaaksi.
Itse imuroin ja pyyhin pölyt 1 kerran 1-3 kertaa/kk enkä ole ollut sairas enää vuosikausiin sitä ennen elettyäni paljon puhtaammassa ympäristössä jolloin olin lähes joka toinen kuukausi sairas.
On pakko siivota, tänäänhän on perjantai. Ei perjantaista hullunraivolla tehtyä siivousta voi jättää väliin. Jos asut yksin huudat itsellesi että tee se, tee tää, älä nyt siinä jaloissa pyöri ja voisit sinäkin jotain muuta tehdä kuin maata sohvalla. Tai jos on mies tai/ja lapsia huudat saman heille. Näin käynnistyy viikonlppu mukavasti ja kaikilla on kivaa sitten siistissä kodissa.
Adhd-äidin vinkki tulee täältä.
Jos siis siivoaminen takkuaa useammin kuin kerran.
Pilko siivous pieniin osiin. Älä vaadi täydellisyyttä eli sitä että pitää siivota vessa, keittiö, makuuhuoneet, olkkari, ikkunat pestä jne. Eihän kukaan jaksa jos tietää että on tuntien homma edessä.
Itse vaadin joskus täydellisyyttä siivouksessakin ja eihän siitä mitään tullut kun en saanut aloitettua tuollaista urakkaa.
Eli pese vaikka vain vessanpönttö. Ei muuta. Tai tyhjennä tiskikoneesta vain aterimet. Pyyhi keittiön pöytä. Jos jynssättävää niin pyyhit vain ne mitkä lähtee helposti ja jätä jynssäys myöhemmäksi.
Jos et asu yksin niin pyydä jotain toista laittamaan sinulle imuri valmiiksi tai esim tyhjentämään tiskikoneen ja sinä täytät. Ja täytät pienessä erässä. Joskus se on niin pienestä kiinni etten jaksa/pysty/halua tyhjentää juomalaseja niin en tyhjennä niitä koneesta ja pistän uudet tiskit ja kone pyörimään.
Meillä on nykyään aina siistiä. Kun ei vaadi liikoja niin sitä on helpompi aloittaa tekemään. Sitten monesti kun pesee vaikka lavuaarin vessasta niin ajattelee että jos nyt tuon pöntönkin sitten samalla jne. Ja aina kun käyn keittiössä niin teen ohimennen jonkun pikkujutun kuten pyyhin jonkin kaapinoven tai pistän muutaman astian koneeseen.
Ei ole pakko. Käy ahkerasti koulua ja menestyy työuralla niin voi palkata siivoojan.
Jos oikeasti ottaa tavoitteeksi elämässä sen, ettei tarvitse ikinä siivota niin kyllä se on mahdollista. Vaatii vaan aika paljon työtä ja vaivannäköä. Pitää ihan tosissaan vihata siivoamista.
Vierailija kirjoitti:
Adhd-äidin vinkki tulee täältä.
Jos siis siivoaminen takkuaa useammin kuin kerran.
Pilko siivous pieniin osiin. Älä vaadi täydellisyyttä eli sitä että pitää siivota vessa, keittiö, makuuhuoneet, olkkari, ikkunat pestä jne. Eihän kukaan jaksa jos tietää että on tuntien homma edessä.
Itse vaadin joskus täydellisyyttä siivouksessakin ja eihän siitä mitään tullut kun en saanut aloitettua tuollaista urakkaa.Eli pese vaikka vain vessanpönttö. Ei muuta. Tai tyhjennä tiskikoneesta vain aterimet. Pyyhi keittiön pöytä. Jos jynssättävää niin pyyhit vain ne mitkä lähtee helposti ja jätä jynssäys myöhemmäksi.
Jos et asu yksin niin pyydä jotain toista laittamaan sinulle imuri valmiiksi tai esim tyhjentämään tiskikoneen ja sinä täytät. Ja täytät pienessä erässä. Joskus se on niin pienestä kiinni etten jaksa/pysty/halua tyhjentää juomalaseja niin en tyhjennä niitä koneesta ja pistän uudet tiskit ja kone pyörimään.Meillä on nykyään aina siistiä. Kun ei vaadi liikoja niin sitä on helpompi aloittaa tekemään. Sitten monesti kun pesee vaikka lavuaarin vessasta niin ajattelee että jos nyt tuon pöntönkin sitten samalla jne. Ja aina kun käyn keittiössä niin teen ohimennen jonkun pikkujutun kuten pyyhin jonkin kaapinoven tai pistän muutaman astian koneeseen.
Ihania vinkkejä! Kiitos sulle näistä ja hyvää viikonloppua!
Tee päivittäin 1-2 kertaa sellainen 20 minuutin tehospurtti. Eli sen ajan siivoat mahdollisimman tehokkaasti. Ei tuu ressiä kun ajattelee että kohta se on tehty. Vaihdat aina siivouskohdetta niin pysyy koko asunto siistinä.
Vierailija kirjoitti:
On pakko siivota, tänäänhän on perjantai. Ei perjantaista hullunraivolla tehtyä siivousta voi jättää väliin. Jos asut yksin huudat itsellesi että tee se, tee tää, älä nyt siinä jaloissa pyöri ja voisit sinäkin jotain muuta tehdä kuin maata sohvalla. Tai jos on mies tai/ja lapsia huudat saman heille. Näin käynnistyy viikonlppu mukavasti ja kaikilla on kivaa sitten siistissä kodissa.
Ihan hauska. :D Jätin sukan lojumaan ja lainasin wagneria. Jos sua häiritsee tekstiili lattialla niin miksi sulla on mattoja? Sanoi mun olevan laiska p.ska, en jaksa välittää siitäkään. Mulla on olutta ja syytä juhlia. Neljän viikon orjuudesta 3 takana. Oluttaa...! (ja panettaa).
Ei ole. Pakko ei ole kuin kuolla.
Kun on pakko kuolla niin on pakko myös syntyä sitä ennen.
Parempi kun siivoat äkkiä pahimmat sotkut, niin voit sitten ottaa viikonlopun rennosti. Nyt on niin pimeää, että tarkempi siivous menisi ihan hukkaan.
Mun siivouskikka todella laiskaan päivään:
- Kerää 20 asiaa oikeille paikoilleen tai roskiin.
- Lakaise vähän lattiaa.
- Vie roskat.
- Petaa sänky.
- Jos energiaa on vielä, toista ensimmäinen kohta niin monta kertaa kuin huvittaa.
Älä sotke, niin ei tarvitse siivota.