Mistä löytyy _käytännön_ esimerkkejä integraaliyhtälöistä?
Kun netistä etsii, löytyy yleensä vain täysin teoreettisia esityksiä integraaliyhtälöistä, kuten Fredholmin ja Volterran integraaliyhtälöt, ja sitten jotain täysin teoreettisia yhtälöitä, joita pitää yrittää ratkaista.
Mitä itse toivon: esimerkkijohtoja, jossa jokin fysikaalinen ongelma puetaan matemaattiseen muotoon ja ratkaistaan. Esim. stellaristatistiikan perusyhtälö, ja reaktorin neutronifluksi, eli neutronivuon laskeminen.
Kommentit (7)
Joo, eipä oppikirjoista löydy paljoakaan. Tähtitieteen perusteista löytyy stellaristatistiikkaa, ja Arfken & Weberistä löytyy neutronin kuljetusyhtälön lasku, se on tosin integro-differentiaaliyhtälö, mikä lienee varsin hankala käsitellä mitenkään.
Youtube, tuo aarreaitta. Sieltä löytyy oikeastaan kaikki.
Kokeile sieltä, hakusanoilla englanniks luulis löytyvän.
Youtube on siitä helppo, kun ihmisten puhetta ja liikkuvaa kuvaa on helpompi ymmärtää kuin tekstiä (varsinkin englantia)
Vierailija kirjoitti:
Youtube, tuo aarreaitta. Sieltä löytyy oikeastaan kaikki.
Kokeile sieltä, hakusanoilla englanniks luulis löytyvän.
Youtube on siitä helppo, kun ihmisten puhetta ja liikkuvaa kuvaa on helpompi ymmärtää kuin tekstiä (varsinkin englantia)
Ehkä milleniaalille, normaaliälyinen kuitenkin lukee tekstiä nopeammin kuin katsoo jotain viuhtovaa hahmoa lukemassa sitä samaa tekstiä ääneen.
Tutkailepa Olli Klemolan ja Arto Lehdon kirjaa Tutkatekniikka.
Minä löysin ainakin hakusanoilla "integraali sovellukset" useampia ihan suomenkielisiäkin käytännön harjoituksia.
Ja minä kun olen ikäni ihmetellyt, mihin joku tarvitsee joukko-oppia. Nyt muistan muinoin nuoruudessani lukeneeni ja ehkä jopa oppineeni jotain intergraalista, derivaatasta ja allatiivista ja monesta muusta sellaisesta, jota en ole tarvinnut sen jälkeen, kun sain käteeni koulun päästötodistuksen.
Oppikirjoista?