Raskaana 38-vuotiaana
Heips! Onko muita "iäkkäämpiä" odottajia? Itse odotan kolmatta lasta ja ikää 38v. Isommat lapset jo 10 ja 15v. Oon ollut järkyttävän pahoinvoiva ja väsynyt. Miten muut ootte pärjänneet vanhoina odottajina? Raskaaksi tulin tosi helposti (eka yritys tosin päättyi keskenmenoon kesällä). Heti tärppäsi ekasta yrityksestä ja nyt raskausviikko 11. Oon normipainoinen ja huväkuntoinen ja elän terveellisesti. Silti tuntuu että raskaus imee kaikki mehut ;)
Kommentit (8)
Itse olen 36v ja meilläkin 10 vuotias lapsi. Huomenna olis eka neuvola. Netin tietojen mukaan olisin nyt rv8 (7+1).
Kamala olo, selkää sattuu oksettaa, väsyttää, maha kamala turvonnut pallo, joka paikkaan vihloo...... onneksi sen aikana saa levätä vähän kun lapsi on koulussa. Pakko kohta käydä nukkumaan.
Minkälainen olo sinulla oli rv8 ja onko olo parantunut yhtään?
Oksensin todella paljon raskausviikot 6-9. Välillä vesikään ei pysynyt sisällä. Meni jo vähän tunteisiin koko homma ja olin tosi allapäin kun olo oli niin karmea. Oli myös univaikeuksia. Sit kun pääsin viikolle 10 niin olo helpottui (tietenkin pelkään myös keskenmenoa kun oireet väheni radikaalisti)... Nyt saatan oksentaa aamulla mutta muuten olo huomattavasti parempi. Että toivoa on... Edelleen toki oon väsynyt. Tuntuu että joka välissä pitäis päästä pitkälleen hetkeksi ;)
Omaa kokemusta ei vielä toistaiseksi ole raskaudesta, toiveistani ja haaveistani huolimatta. Mutta tämä palsta on opettanut, että raskaaksi voi tulla vain kahtena ajankohtana. Aina jonkun tosien mielestä liian nuorena ja varhain tai sitten liian myöhään. - Harva meistä on voinut vapaasti itse päättää ja valita sen milloin tulee raskaaksi. - Jos ei muuta niin on, kuten itselläni e. puuttuu kumppani, jonka kanssa edes yrittää saada raskaus aikaan. Kun toivon kuitenkin lähtökohaisesti myös jakavani, ainakin lähtökohtaisesti vanhemmuuuden ilot ja riemut haasteet ja harmit yhdessä toisen kanssa.
Kyllä se näin on että elämäntilanne määrittelee aika paljon. Itselläkin tässä isompien lasten ja tämän välissä avioero ja nyt siis uusioperhekuvio. Paljon on saanut taistella ja oppia uutta ja joskus voi käydä mielessä, onko sitä ihan viisas kun altistaa itsensä kaikelle uudelleen... Mutta jokin toivo se vaan elää ihmisessä sitkeästi. :) Ja olen super onnellinen uudesta elämänvaiheesta, vaikka ei tämä raskaus taida ihan helpolla päästää.
T. Alkuperäinen kirjoittaja
Itse sain kolmannen lapsen 38 vuotiaana ja oli kaikkein helpoin raskaus ja kaikkein helpoin synnytys ja helpoimmat yövalvomiset. Kannattaa harrastaa liikuntaa koko raskausaika ja reippaasti jatkaa heti synnytyksen jälkeen. Itsestä tuntui myös että synnytys sujui paremmin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä (2. ja 3. synnytys)
Mä sain neljännen lapsen kun olin 38v ja viidennen 39vuotiaana. Edelliset aikuisia/teini. Jostain syystä nämä kaksi raskautta olivat helpommat kuin aikaisemmat. Hyvin jaksoin olla töissä ja toisen raskauden aikana olin hoitovapaalla ja jaksoin ihan hyvin hoitaa 1 vuotiaan ja kodin. Pahoinvointia oli mutta en oksennellut, sitä oli alussa ja helpotti 12-13 viikolla. Pahoinvointiin söin esim hapankorppua vaikka melkein väkisin heti herätessä. Se jeesas niin et pystyi syömään aamupalan jne.. mulla oli rd mutta dieetti piti enkä tarvinnu insuliinia. Nyt ipanat 3v6kk ja pian 2vuotias.
En usko että vointi johtuu iästä vaan se on yksilöllistä. Itse olen 38 ja tulin ensi yrittämällä raskaaksi. Raskaus on ollut täysin ongelmaton, vaikka olen tehnyt raskasta fyysistä työtäkin keskimäärin 60h/vko ja harrastuskin on fyysinen. Nyt viimeisellä kolmanneksella ja olen hieman joutunut rauhoittamaan kävelytahtia.
Raskaudet ovat erilaisia. Minulla, oli ekassa eniten väsymystä ja pahoinvointia. En kokenut itseäni liian vanhaksi kolmannen lapsenkaan kohdalla. Voin hyvin.