Auttaisitko ystävääsi (taloudellisesti) jos hän olisi käyttäytynyt aiemmin tällä tavalla:
Olemme saman ikäisiä (38v), perheellisiä naisia. Tunnettu nuoruudesta asti, opiskeltu yhdessä jne. Ystävä seurusteli ja meni naimisiin erittäin varakkaan miehen kanssa ja kellui aina ihanassa huolettomuudessa - opinnot läpi siitä mistä aita matalin, ei koskaan töihin, koko aikuisikä kotirouvana.
Minä sen sijaan köyhän yh-äidin tyttönä opiskelin niin kuin viimeistä päivää, illat ja viikonloput töissä, jotta pystyin opintojen ohessa myös harrastamaan, pukeutumaan kauniisti ja sivistämään itseäni muutoin (matkustelu, kulttuuri jne.). Muistan useita kertoja, kun luentojen jälkeen ystäväni lähti kavereiden kanssa kahviloihin, leffaan, syömään ulos ja minä menin koko illaksi töihin.
Kerran kävi sitten niin, että säntillisestä taloudenpidostani huolimatta sain aivan valtavan ja yllättävän laskun. Panikoin, talous meni kuukausiksi kuralle ja pyristelin säästellen joka pennosen. Meillä sattui olemaan sovittuna illanistujaiset luonani juuri noihin aikoihin ja pyysin ystävääni tuomaan rullan wc-paperia, koska olin todella aivan peeaa, vessapaperi vähissä ja hän oli tulossa luokseni. Hän ei paperia tuonut, totesi vain, ettei nyt ottanut sellaista mukaan, kun kokee että jokainen ostaa omansa. Se siitä. Ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun koskaan pyysin häneltä mitään.
Nyt tilanne on toinen - minä olen hyväpalkkaisessa työssä, mieheni myös. Ystäväni erosi joitakin vuosia sitten ja osituksessa saadut rahat on kauan sitten hassattu matkoihin, merkkivaatteisiin ja juhlimiseen. Töissä hän ei edelleenkään käy. Nyt hän pyytää apua minulta, mitä milloinkin. Viimeksi rahaa lääkkeisiin.
Tilanne on ristiriitainen. Olen sanonut hänelle, että tiedän mitä on olla köyhä ja elää kädestä suuhun (vihje, jota ei ymmärtänyt) ja että itse tein aivan kaikkeni, jotta pääsin tuosta tilanteesta eteenpäin. Nämä faktat eivät ole muuttaneet mitään, hän makaa edelleen kotona, elää minimituilla ja lainailee rahaa mistä sitä sattuu saamaan.
Auttaisitteko te? Unohtaisitteko menneet ja auttaisitte rahallisesti? Itselleni se on erittäin vaikeaa.
Et auta tietenkään. Tuollainen ihminen ei ikinä opi ottamaan vastuuta vaan käyttää sinua hyväkseen loputtomiin. Hän syyllistää sinua, koska tietää pystyvänsä vaikuttamaan sinuun ja hakemalla sääliä. Tuota kutsutaan taloudelliseksi hyväksikäytöksi ja sinä päätät itse haluatko alistua ystäväsi uhriksi.