Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko vain vinksahtanut, kun mielestäni ei ole "järkeä" viettää joulua?

Vierailija
14.11.2018 |

Saan monesti ihmisiltä oudoksuntaa sen takia, että minulle sesonkijutut eivät ole kynttilänpolttoa ja satokasviksia lukuun ottamatta "juttuja". En ole mikään erikoisuudentavoittelija, mutta aivan aidosti en ymmärrä, miksi ihmiset kokevat niin suurena asiana joulunvieton, koska ystävien ja suvun kanssa voi viettää aikaa muulloinkin ja jouluruokaa voi sinänsä laittaa ihan milloin vain, samoin kuin vappusimaa, mämmiä tms. Joulustressi saa vain ihmiset kireämmiksi. Koristelusta ja lahjahysteriasta taas minulle tulee vain huono olo, kun kannetaan kotiin krääsää jolla ei oikeasti ole mitään virkaa, jotta sitä voi pitää esillä sen viikon-kuukauden, ja lahjojenanto tuntuu perusteettomalta "velvollisuudelta" kuluttaa lisää, kun oikeasti niitä kymmentä suklaalaatikkoa nyt ei erityisemmin tarvitse. Ymmärrän, jos joulu on jollekin tunnelmajuttu ja perinne, ja oli se joskus pentuna minullekin, mutta sittemmin ymmärsin, että on hauskempaa tehdä asioita silloin kun siltä tuntuu. Usein joulu etoo juuri joulun aikaan kaikkein pahimmin, kun sitä aletaan tunkea joka tuutista samaan aikaan Halloween-krääsän kanssa, mutta esimerkiksi joululomien jälkeen arkeen palatessa juhla-aterian kokkaaminen tuntuu virkistävältä. Ainoa harmillinen juttu tässä sesongistumisessa on, että pitää hamstrata glögit kaappiin jouluna, jos sitä haluaa juoda kesälläkin, koska ei sitä muutoin juuri myydä. Simat onneksi saa tehtyä itse, samoin joulutortut ja riisipuuron.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä vinksahtanut ole, meitähän on kaikkiin juniin. 

Itse olen kyllä ihan jouluhullu, tykkään siitä, että se on nimenomaan tällaisena pimeänä vuodenaikana ja vain kerran vuodessa.  Ja haluan viettää sitä juuri siihen aikaan, kuin yleensä kaikki ihmiset.  Rakastan jouluohjelmia, joululauluja, joulumyyjäisiä,  joulukonsertteja jne.

Sen sijaan en mitenkään vietä vappua.  Jotenkin aivan inhottaa ne vappukulkueet ja vappupuheet ja kuohuviinin juomiset kylmässä koleassa vappusäässä krapulaisten ihmisten pikkuhiljaa uudelleen juopuessa siinä ympärillä, ja se kaikki "tekokiva" siinä ohella.  Tööt-tööt vain siihen paperipilliin!  Onpa niin hauskaa!  Yritän aina sivuuttaa vapun niin kuin sitä ei olisikaan. 

Ei suuremmin nappaa juhannuskaan.  Ihan pakko muka polttaa joku kokko jossain ja sitten sitä siinä katsella ja kummastella, niin kuin se olisi suurikin ihme.  Yleensä ei ole kaunis ilma.  Viime kesänäkin, kun muuten koko kesän oli lämmintä ja hellettä, niin kylläpä vain onnistui juuri juhannuksena olemaan se sateinen ja tuulinen sää.   Läheiseltä festarialueelta kuului meille asti kauhea mökä,  ei käynyt kade niitä sateessa ja liejussa juhlijoita.

Uutta vuotta vietänkin yleensä koiran kanssa kahdestaan, käymme puolenyön aikaan ulkona katselemassa raketteja, sitten mennään nukkumaan.  Miehellä on sellainen työ, että on lähes joka uudenvuoden yönä töissä. 

Siinäpä ne vuoden juhlat, ainakin isoimmat.  Ai niin, onhan vielä pääsiäinen.  Se merkitsee ihanan montaa vapaapäivää töistä.  Yleensä pääsiäisenäkin on masentava sää, mutta silloin ollaankin sisällä.  Eipä juuri ole mitään erityisiä pääsiäisruokiakaan meillä.  Joten ainoa varsinainen vuotuinen juhla, mitä vietämme on tuo joulu.  Ei mulle kyllä mikään glögi kesällä maistu, mulle se on talven kuuma juoma. 

Vierailija
22/25 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä ihan jouluhullu, tykkään siitä, että se on nimenomaan tällaisena pimeänä vuodenaikana ja vain kerran vuodessa.  Ja haluan viettää sitä juuri siihen aikaan, kuin yleensä kaikki ihmiset.  Rakastan jouluohjelmia, joululauluja, joulumyyjäisiä,  joulukonsertteja jne.

Sen sijaan en mitenkään vietä vappua.  Jotenkin aivan inhottaa ne vappukulkueet ja vappupuheet ja kuohuviinin juomiset kylmässä koleassa vappusäässä krapulaisten ihmisten pikkuhiljaa uudelleen juopuessa siinä ympärillä, ja se kaikki "tekokiva" siinä ohella.  Tööt-tööt vain siihen paperipilliin!  Onpa niin hauskaa!  Yritän aina sivuuttaa vapun niin kuin sitä ei olisikaan. 

Ei suuremmin nappaa juhannuskaan.  Ihan pakko muka polttaa joku kokko jossain ja sitten sitä siinä katsella ja kummastella, niin kuin se olisi suurikin ihme.  Yleensä ei ole kaunis ilma.  Viime kesänäkin, kun muuten koko kesän oli lämmintä ja hellettä, niin kylläpä vain onnistui juuri juhannuksena olemaan se sateinen ja tuulinen sää.   Läheiseltä festarialueelta kuului meille asti kauhea mökä,  ei käynyt kade niitä sateessa ja liejussa juhlijoita.

Uutta vuotta vietänkin yleensä koiran kanssa kahdestaan, käymme puolenyön aikaan ulkona katselemassa raketteja, sitten mennään nukkumaan.  Miehellä on sellainen työ, että on lähes joka uudenvuoden yönä töissä. 

Siinäpä ne vuoden juhlat, ainakin isoimmat.  Ai niin, onhan vielä pääsiäinen.  Se merkitsee ihanan montaa vapaapäivää töistä.  Yleensä pääsiäisenäkin on masentava sää, mutta silloin ollaankin sisällä.  Eipä juuri ole mitään erityisiä pääsiäisruokiakaan meillä.  Joten ainoa varsinainen vuotuinen juhla, mitä vietämme on tuo joulu.  Ei mulle kyllä mikään glögi kesällä maistu, mulle se on talven kuuma juoma. 

Minä jopa tykkään vapusta omalla tavallaan, vaikka en sitäkään varsinaisesti juhli. On mukavaa lähteä Aurajokirantaan kävelemään puolenyön jälkeen keräämään hienoimpia viinipulloja. Kotona pesen ne ja väsään niistä kaikenlaista, kynttilänjalkaa ja kippoa ynnä muuta. Valuvat kynttilät vappudokaajien jättämissä pulloissa kuuluvat mulla vakisisustukseen, toki kynttilöitä poltan vain talvisin. :)

Ehkä olen tosiaan enemmän tämmöinen extemporeihminen, mutta en kyllä kärsimätön kuten joku ensimmäisellä sivulla sanoi. En syö "joulu"kinkkua kuin kerran vuodessa, mutta sen ei ole pakko olla jouluna. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan joulu oli juhla, johon valmistauduttiin toisella tavalla kuin nyt. Koristeet oli vuodesta toiseen samoja, paketipaperit silitettiin ja käytettiin moneen kertaan jne. eli nähtiin vaivaa, ei vain shoppailtu. Jouluna oli eri tavalla aikaa suvulle kuin nyt, kun etätöiden ja pätkätöiden ansiosta voidaan tavata koska tahansa. Ja ennen joulu todella oli hiljentymistä, kaupat oli kiinni, ravintolat oli kiinni jne.

Kuinkahan stressaantuneita nämä ihmiset olisi jos lahjapaperit pitäisi edelleen silittää?

Meillä ei ole vuosiin ostettu mitään paketointitarvikkeita teippiä lukuunottamatta. Säästän kaikki siistit paperipussit, silkki-ja lahjapaperit, nauhat yms., ja oma perhe käyttää samoja rasioita ja paperipusseja vuodesta toiseen. Tämä ei ainakaan ole stressaavaa, aina tietää että on tarvikkeet valmiina.

Pointti meni sitten sulta lujaa ohi.

Vierailija
24/25 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jopa tykkään vapusta omalla tavallaan, vaikka en sitäkään varsinaisesti juhli. On mukavaa lähteä Aurajokirantaan kävelemään puolenyön jälkeen keräämään hienoimpia viinipulloja. Kotona pesen ne ja väsään niistä kaikenlaista, kynttilänjalkaa ja kippoa ynnä muuta. Valuvat kynttilät vappudokaajien jättämissä pulloissa kuuluvat mulla vakisisustukseen, toki kynttilöitä poltan vain talvisin. :)

Ehkä olen tosiaan enemmän tämmöinen extemporeihminen, mutta en kyllä kärsimätön kuten joku ensimmäisellä sivulla sanoi. En syö "joulu"kinkkua kuin kerran vuodessa, mutta sen ei ole pakko olla jouluna. -ap

Etpä vissiin. Monestikko avaat lahjat ennen joulua? Miksi se joulu pitäisi viettää muulloin? Mikä siitä sitten tekee joulun eikä vain perheen kesken syödyn possupaistin?

Vierailija
25/25 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et sinä nyt vinksahtanut ole, mutta tylsä ja väärässä.

Väärässä siis siinä mielessä, että kuvittelet joulun olevan automaattisesti perinteiden pakkotoistoa ja stressiä. Varmaan se sitä joillekin on, mutta väitän enemmistön tykkäävän siitä, että on jotakin, jota valmistellaan huolella ja sitten nautitaan.

Se on nimittäin ihan juhlan määritelmää, että se poikkeaa tavanomaisesta ja on tavallista juhlavampaa, näyttävämpää ja spesiaalia. Se, että tekee arkiviikonloppuna jouluruokaa ja juo glögiä ei ole juhlaa.

Kaikki eivät sitä tietenkään kaipaa, ja fine. Minusta kohokohdat ovat tärkeitä elämässä ja se, että välillä vähän näkee asioiden eteen vaivaa ja joutuu hiukan odottamaan tyydytystä. Pidän tylsänä ajatusta, että kaikki on "sitä samaa" ja perinteitä (itse luomiakin) pitäisi pakonomaisesti kartella, ettei vaan herranen aika joku näe vaivaa!

Joulusta todellakin voi tehdä omansa näköiset. Esimerkiksi meillä ei syödä perinteisiä jouluruokia kuin kinkkua, muut jouluruoat ovat meillä kyllä perheen sisäisiä perinteitä, muttei mitään klassikoita. Ei siis joululaatikoita, rosollia tai joulutorttuja meille, koska kukaan ei niistä välitä.

Mutta joulukoristeet, joulusiivo, joululahjat yms. meillä on, ja niiden valmistelu on hauskaa, ei stressaavaa. Jos ne kokee stressaavaksi, niin siltä osin kannattaa sitten tosiaan muuttaa jouluperinteitään.

Enemmistö aikuisista EI pidä joulusta.