Untuvatakki vai tavallinen toppatakki?
Eli en ole pariinkymmeneen vuoteen käyttänyt muita kuin villakangastakkeja. Viimeksi lapsena toppatakkia. Nyt vanhempana on alkanut kuitenkin kylmä tuuli tuntua inhottavasti munuaisissa ja päätin että voisin ostaa paremman talvitakin.
Ongelma on kuitenkin se, että koska en ole ikinä omistanut untuvatakkia, niin en yhtään tiedä ovatko ne vain kovien pakkaskelejen takkeja ja yleensä todella kuumia? Tykkään kävellä ja pyöräillä talvella usein töihin ja muutenkin. Toki asun pohjoisessa että täällä niitä kovia pakkasiakin on, mutta haluaisin silti ostaa vain yhden takin, jolla pärjäisi koko talven. Tavallisista toppatakeistakaan en paljoa tiedä, kun käytin niitä viimeksi lapsena. Millaisia ne nykyään on. Onko ne nykyään hiostavia? Hengittävätkö? Ovatko edes lämpimiä? Pitävätkö kylmää viimaa? En tiedä sitten täyttääkö mun vaatimuksia muut kuin urheilutakit, ne taas ei oikein sovi omaan tyyliin, joka on sellainen aika klassinen, ei urheilullinen.
Ai niin ja joutuuko talvitakkia usein pesemään, että kannattaako valita sellainen jonka voi pestä itse eikä kemiallista pesua vaativaa? Villakangastakit hengitti liiankin hyvin, joten niitä tarvi harvemmin pestä, mutta onko toppatakkien kanssa eri asia?
Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itse voisi ostaa untuvatakkia.
Kahdella kolmesta vastaantulijasta on sellainen.
Tai oikeastaan monella on kylläkin halppis vanutakki tms.
Itse en kyllä ostaisi untuvatakkia niiden eettisten ongelmien takia. Ei voi olla varma etteikö untuvaa olisi nypitty eläviltä linnuilta jne.
Osta kaksi eri paksuista untuvatakkia. Hieman kevyempi pikkupakkasiin ja paksu koviin pakkasiin. Itse en enää luopuisi. Ja eettisesti tuotetut tietysti maksavat, mutta jos on varaa, pystyy siihenkin asiaan vaikuttamaan.
ite meen kevyttoppatakilla ja hupparilla tai laskettelutakilla ja t-paidalla.
mut mä nyt rakastankin kylmää
Kerrospukeutuminenkin auttaa. Jos ostat kevyemmän untuvatakin, niin kovemmilla pakkasilla merinokerrasto ja villapaita sinne alle.
Untuva tai kunnon turkis tai molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä ostaisi untuvatakkia niiden eettisten ongelmien takia. Ei voi olla varma etteikö untuvaa olisi nypitty eläviltä linnuilta jne.
Juuri tämä piti tulla minunkin sanomaan. Untuvatakit ovat usein todella epäeettinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vielä useammalla on vaatteet ylipäätään. Mene sinä alasti.
Jos haluat vain yhden päällystakin, niin osta kestävä tyylikäs kuoritakki ja sen alle sitten tarpeen mukaan välitakki, villatakki, fleece jne.