Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mulla tuli tänään verikokeiden tulokset ja P-Krea oli 130. Viitearvo on alle 90.
Olen nainen.

Urheilen paljon mutta syön ihan tavallisesti proteiinia.

Onko kenelläkään ollut kyseinen arvo koholla? Voiko johtua lihaksikkaasta kropasta vai onko mulla munuaisissa häikkää?

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lihakset voivat nostaa arvoja, mutta en tiedä, voiko noin paljon. Myös esim. tulehdukset ja kuivuminen ja lihapitoinen ateria voivat nostaa arvoja.

Entä katsoitko tuloksista varmasti oikein eli tuo on nimen omaan krea eikä GFR-arvo, joka ilmoitetaan usein tulosten yhteydessä? 

Vierailija

Numero 3 jatkaa. Itselläni munuaisarvot ovat koholla munuaissairauden takia, mutta tarkoitukseni ei ole kuitenkaan pelotella. Minkä takia kävit verikokeissa? Lääkäri katsoo tulokset ja osaa varmaan sanoa jotain muiden mahdollisesti otettujen kokeiden perusteella. Luultavasti saat kontrolliajan verikokeisiin ja jos arvot ovat edelleen koholla, tehdään lisää tutkimuksia ja muita verikokeita. Tsemppiä sinulle! Ei kannata lukea liikaa nettiä. Siinä tulee vain luulosairaaksi. Lääkärissä kyllä sitten selviää. 

Vierailija

Olen kuullut että jos antaa miehen yhtyä peräaukkoon ja imeyttää mällit elimistöön peräsuolen kautta, niin arvot tasaantuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lihakset voivat nostaa arvoja, mutta en tiedä, voiko noin paljon. Myös esim. tulehdukset ja kuivuminen ja lihapitoinen ateria voivat nostaa arvoja.

Entä katsoitko tuloksista varmasti oikein eli tuo on nimen omaan krea eikä GFR-arvo, joka ilmoitetaan usein tulosten yhteydessä? 

Kiitos vastauksesta. Joo toi GFR oli ajan 48 😐. Olen menossa leikkaukseen ja sen takia otettiin verikokeet

Vierailija

Nyt kannattaa ihan rauhassa odotella lääkärin kantaa. Joskus arvo voi olla koholla ilman syytäkin ja laskea sitten takaisin normaaliksi. Saitko jo (soitto)ajan lääkärille? Joku lääkekin voi nostaa arvoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Joo toi GFR oli ajan 48 😐. Olen menossa leikkaukseen ja sen takia otettiin verikokeet

Vierailija

Pitää kontrolloida, ottaa lisää verikokeita, myös virtsanäyte ja tehdä munuaisten ja virtsateiden ultraääni, onko munuaisten rakenne normaali. Jos kontrolloitunakin krea on tota tasoa, niin pitää laittaa lähete munuaislääkärille, nefrologille.

Ei nosta lihasmassa miehilläkään krea arvoa noin paljon, se on selvästi koholla. Toki jos on paljon munuaisiakuormittavia lääkkeitä, voi selittyä sillä. Joskus ihan vaikka burana kuuriluontoisena tai säännöllisesti käytettynä voi tehdä munuaisten välikudokseen tulehduksen ja heikentää munuaisten verenkiertoa siten, että krea nousee. Ja toki bodareiden/fittnesstyyppien ylimääräinen proteiinitankkaus kuormittaa munuaisia, aivan uusi potilasryhmä he ovat nefrologialla.

Ellei ole laboratoriovirhe, niin kyllä nyt nefrologin arvio vaaditaan.

T. Sisätautilääkäri

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitää kontrolloida, ottaa lisää verikokeita, myös virtsanäyte ja tehdä munuaisten ja virtsateiden ultraääni, onko munuaisten rakenne normaali. Jos kontrolloitunakin krea on tota tasoa, niin pitää laittaa lähete munuaislääkärille, nefrologille.

Ei nosta lihasmassa miehilläkään krea arvoa noin paljon, se on selvästi koholla. Toki jos on paljon munuaisiakuormittavia lääkkeitä, voi selittyä sillä. Joskus ihan vaikka burana kuuriluontoisena tai säännöllisesti käytettynä voi tehdä munuaisten välikudokseen tulehduksen ja heikentää munuaisten verenkiertoa siten, että krea nousee. Ja toki bodareiden/fittnesstyyppien ylimääräinen proteiinitankkaus kuormittaa munuaisia, aivan uusi potilasryhmä he ovat nefrologialla.

Ellei ole laboratoriovirhe, niin kyllä nyt nefrologin arvio vaaditaan.

T. Sisätautilääkäri

Kiitos. Mulle sairaanhoitaja soittaa huomenna, lääkärille ei ollut aikaa varattu. Itse syön proteiinit vain lihan ja broilerin muodossa pääasiassa. Toivottavasti olisi vaan laboratoriovirhe

Vierailija

Eipä osannut hoitaja sanoa mitään tuloksista. Sanoi vaan että kannattaa käydä uudestaan joskus verikokeessa.

Kuulemma liikunta ja nestehukka voi aiheuttaa tuota...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat