En osaa arvioida omaa työkykyä
Koko lapsuuden ajan hoettu, että sairas on vasta kun on kuumetta. Etenkään aikuisena minulle ei enää kuume nouse kuin hyvin harvoin. Silti olo voi olla kaamea, voimaton ja perin kuumeinen - ilman merkittävää ylilämpöä. Tästä johtuen tuntuu etten osaa yhtään arvioida omaa työkykyisyyttäni. Meillä saa töistä kolme päivää sairauslomaa esimiehen luvalla ja minulla on valtava kynnys niitä ottaa vaikka olisin kipeänä. Järki ja esimies sanovat, että kipeänä kannattaa levätä ja ei se flunssa lähde kuin lepäämällä, mutta silti neuroottisena aamulla tutkailen omaa oloani ja että onkohan tämä tarttuvaa ja googlediagnosoiun itseäni ja 80% todennäköisyydellä totean että ei tämä voi riittää ja lähden töihin. Ja nyt on ainakin käynyt niin, että tauti pitkittyy kun välillä viipottaa paikasta toiseen kun on vähän parempi olo.
Milloin jäätte töistä pois? Tuntuu että kaikkialla julistetaan ja ylistetään mielestäni aika vääristynyttä asennetta, että vasta pää kainalossa voi olla pois töistä. Nytkin poden kauheita tunnontuskia siitä, että mielestäni olisi fiksua levätä huomenna kotona, kerta tämä tauti on jo ennestään pitkittynyt. Mutta juuri nyt ei ole hirveän huono olo niin... .. .
Kommentit (10)
Minkälaisia muita oireita sinulla on ollut ja kauan on kestänyt?
Olen itse ollut 3vkoa kipeänä ja loppua ei näy.
Jos kuuluu niihin joilla kuume ei nouse sairaana niin kuumeen puuttuminen ei kerro mitään. Jos olet kipeänä niin jäät kotiin.
Minulla sama juttu. Jos kuumemittari näyttää 37,3, en pysty enää juuri mihinkään. Ylipäätään lämpöni ei nouse noihinkaan lukemiin kuin ani harvoin. Olo on karmaiseva jo paljon aikaisemmin. Mutta ei voi olla sairas, jos ei ole vähintään 37,5. Ja sitten on niitä tyyppejä, jotka sanovat, että kuumemittari näyttää 38:aa, mutta vielä tehdään töitä täysi päivä. Toisinaan mietin, että mahtavatko valehdella. Tai sitten pitää vain hyväksyä se, että ihmiset ovat tässäkin erilaisia.
Joka tapauksessa haluaisin sanoa ap:lle, että jos olet varma, että töissä olisit vain haitaksi tai ainakaan et saisi mitään aikaan, jää kotiin. Et tarvitse lupaa kuumemittarilta.
Jään sairaslomalle kun tunnen itseni sairaaksi. Sitä paitsi työskentelen kätilönä vauvojen parissa, joten en todellakaan voi työskennellä sairaana
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia muita oireita sinulla on ollut ja kauan on kestänyt?
Olen itse ollut 3vkoa kipeänä ja loppua ei näy.
Alkoi tosi yllättäen keskellä yötä kovana toispuoleisena kurkkukipuna, joka säteili myös korvaan. Siis vaan vasen puoli kurkusta ja vasen korva olivat kipeät ja nuhaiset. Olin saikulla kaksi päivää ja nousi myös pieni kuume. Kahden saikkupäivän jälkeen ajattelin, että joskos sitä nyt jo töihin ja viime torstaina olikin ihan hyvä olo töissä. Vähän siinäkin mietin että olisiko pitänyt varmuuden vuoksi olla joku "oireeton päivä" ennen töihin lähtöä, mutta pelotti että se olisi jotenkin tuomittavaa lusmuilua. Perjantaina olikin töissä vähän huonompi olo taas. Alkoi nenä mennä entisestään tukkoon ja sai olla niistämässä alvariinsa.
Lauantaina olinkin sitten taas ihan poikki ja pää täynnä räkää. Sitten alkoi yskä ja sellainen yskämäinen kurkkukipu, erilainen kuin se, mistä tauti lähti. Kurkku on kuiva ja karhea. Niissä fiiliksissä olen edelleen. Viime yönä heräsin taas kurkkukipuun, tuohon kuivaan yskäkipuun siis ja ääni on ollut painuksissa koko päivän. Tänään olin töissä, mutta lähdin etuajassa (esimiehen luvalla tietty) kun ajattelin että kai sitä nyt pitää levätä.
Sivuhuomautuksena sen verran, että kun kurkkua olen tarkkaillut (ettei olisi angiina) niin kielen takaosassa on melkoinen kasa outoja rakkuloita ja vaaleaa ällöttävän näköistä peitettä. Olen yrittänyt googlailla sitä kuin hullu, mutta en ole löytänyt mitään selitystä. Kitarisat ovat ihan kunnossa nähdäkseni. Ja nuo rakkulat eivät ole muuttuneet koko aikana miksikään.
Arvioin itseni työkyvyttömksi, varmasti nyt kela myöntää eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jään sairaslomalle kun tunnen itseni sairaaksi. Sitä paitsi työskentelen kätilönä vauvojen parissa, joten en todellakaan voi työskennellä sairaana
Tuntuu että asia olisi paljon simppelimpi, jos työnkuva olisi tällainen, jossa ei todellakaan pidä mennä ketään tartuttamaan vaan kaikki varovaisuus on tarpeellista. Itse tartutan korkeintaan työkavereita ja työ ei ole fyysisesti raskasta.
Kipeä voi olla myös ilman kuumetta!
Sama ongelma. Tosi vaikeaa, kun lämpö ei nouse. En tiedä vastausta. Mene kysymään terveydenhoitajalta.