Käsitöiden tekijänoikeudet
Saako bloggaaja käyttää norjalaisesta lehdessä julkaistuja käsityöohjeita ominaan?
Löysin lehtisarja josta monet ohjeet on kopioitu. Jos ohjeessa on ollut virhe niin bloggaajalla on mennyt kuukausi kun on odotellut korjattua julkaisua.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Ei saa väittää ohjeita (suoria kopioita) omikseen, ei saa tehdä ohjeilla tuotteita myyntiin.
Ihan suoria kopiota norjalaisen ja islantilaisen langojen valmistajien sivuilta.
Ravelryssä löytyy valokuvia jotka ovat ihan samoja.
Onko tosiaan väittänyt ohjeiden olevan täysin itse keksimiään, tai onko tehnyt muutoksia, pieniäkin, suhteessa alkuperäiseen ohjeeseen? Ei siis ole rikollista jakaa toisten luomia ohjeita, mutta kyseenalaista ja noloa kylläkin väittää niiden olevan itse suunniteltuja ja tehtyjä..
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan väittänyt ohjeiden olevan täysin itse keksimiään, tai onko tehnyt muutoksia, pieniäkin, suhteessa alkuperäiseen ohjeeseen? Ei siis ole rikollista jakaa toisten luomia ohjeita, mutta kyseenalaista ja noloa kylläkin väittää niiden olevan itse suunniteltuja ja tehtyjä..
Ohjeista on jätetty täysin mainitsematta ohjeen lähde. Ohje löytyy jos osaa jäljittää blogissa käytetyn langan. Ainoa muutos jonka yhdessä ohjeessa huomasin oli langan väri. Muutkin muutokset ovat olleet kosmeettisia.
Ei saa väittää ohjeita (suoria kopioita) omikseen, ei saa tehdä ohjeilla tuotteita myyntiin.