Taloyhtiössä osakas joutuu todistamaan huolellisuutensa, jos on sattunut vesivahinko, tuli otsikkoon kirjoitusvirheitä
Siis yhtiön ei tarvitse todistaa osakkaan olleen huolimaton vaan todistustaakka on osakkaalla. Käytännössä tämä ei toimi muuten kuin huoltokirjanpidolla (eli olen 12.11 tarkistanut näkyvät putket hanojen alla ja astianpesukoneen liitännän). Jos asukas on ollut huolimaton voivat korvaussummat olla 10000 -100000 euroa riippuen vahingon vakavuudesta.
Itse pidän tällaista kirjanpitoa. Ja otan myös kuvat kaikista hanoista, liedestä ja kynttilöistä, joita näin joulunaikaan on kotonani aina, kun lähden pitemmäksi ajaksi ulos. Olen näin menetellen useamman kerran huomannut, että astianpesukoneen hana on ollut vähällä jäädä auki. Jos hana on ollut auki ja koneen putket vuotavat, joudutte satavarmasti korvausvastuuseen.
Näin menetellen voi myös ehkäistä kiusantekoa, eli jos joku vaikkapa ex-puoliso, jolla on avaimen kopio tai yleisavaimen omistava naapuri, käy poissa ollessanne avaamassa hanat. Olette vahvemmilla oikeudessa, kun teillä on kuvia.