Talon osuuksien osto?
Olen juuri avomieheni kanssa muuttamasssa isovanhemmiltani jäävään taloon. Meitä kysyttiin muuttamaan tähän taloon ja mielellämme olemme muuttamassa, talo on itselle rakas ja vanhuudestaan huolimatta ihan ok kunnossa. En halua taloa antaa vuokralle tai myydä eteenpäin. Olemme nyt tehneet asunnossa hyvin laajalti itse "pientä pintaremonttia", johon itse olen myös laittanut satasia (maalien ym materiaalien muodossa) ja vanhempani myös. Ajattelin, että mahdollisesti myöhemmin perinnönjako tilanteessa talo olisi ollut itselleni oikein sopiva osa ja olisin ollut tälläisessä tilanteessa valmis maksamaan talosta tarvittaessa myös välirahaa.
Talo siis ei olekaan isovanhempieni omistuksessa, vaan sain tänään kuulla, että talo on minun ja sisaruksieni nimissä (vanhempani eivät ole tästä kertoneet). Tämä ajatuksena alkoi heti ahdistaa sillä, en nyt voi olla ajattelematta, että muutaman mukavan vuoden jälkeen joku sisaruksistani keksii yhtäkkiä, että hän haluaa muuttaa kyseiseen taloon vaikka eivät tähän päivään mennessä ole ilmaiseet minkäälaista mielenkiintoa taloa kohtaan.
Miten tälläisessä tilanteessa toimitaan, onko taloon sijoittaneella ja talosta huolehtineena mitään "etuoikeuksia" talon ostamiseen, jos joku pattitilanne pääsisi syntymään? Tuntuu todella ahdistavalta, että oma koti ei olekkaan niin varmasti oma ja ajatus talon osuuksien ostamisesta kiinnostaa nyt. Ahdistaa, että tässä tilanteessa on menty perse edellä puuhun. :(
Miten ostohinta määräytyy? Miten asia käytännössä toimii?
(pahoittelut sekavasta tekstistä)
Kommentit (24)
Kiinteistökauppoja ei tehdä edes myyjän ja ostajan kanssa keskenään, saati sitten toisen osapuolen tietämättä. Kaupalla pitää olla vahvistaja ja siitä maksetaan varainsiirtovero. Juttusi on provo tai sitten tapaukseen liittyysuuri määrä tietämättömyyttä ja osaamattomuutta.
Katso nyt ne paperit ensin. Minulle oli kerran laitettu vääriä asunto-osakkeita omaisuudeksi. Omistan siitä osaketalosta kyllä vuokralla olevan huoneiston, mutta en niitä vääriä ylimääräisiä asuntoja. Verottaja korjasi kun selvitin puhelimessa asian oikean laidan. Olen siis asuntosijoittaja. Siitä sinun mummon kiinteistöstä voit saada alennusta 20 tai 25 %, riippuu vähän kunnasta. Avomiehelle ei voi antaa alennusta. Kiinteistövälittäjän pitää arvioida ensin sen kiinteistön hinta euroissa. Kaupantekoon tarvitset virallisen kaupan vahvistajan. Talot menevät nyt huonosti kaupaksi, vaikka hinnat ovat laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
Katso nyt ne paperit ensin. Minulle oli kerran laitettu vääriä asunto-osakkeita omaisuudeksi. Omistan siitä osaketalosta kyllä vuokralla olevan huoneiston, mutta en niitä vääriä ylimääräisiä asuntoja. Verottaja korjasi kun selvitin puhelimessa asian oikean laidan. Olen siis asuntosijoittaja. Siitä sinun mummon kiinteistöstä voit saada alennusta 20 tai 25 %, riippuu vähän kunnasta. Avomiehelle ei voi antaa alennusta. Kiinteistövälittäjän pitää arvioida ensin sen kiinteistön hinta euroissa. Kaupantekoon tarvitset virallisen kaupan vahvistajan. Talot menevät nyt huonosti kaupaksi, vaikka hinnat ovat laskeneet.
Kiinteistökauppa on eri asia kuin osakekauppa, siihen tarvitaan kaupanvahvistaja. Sellaista ei kertakaikkiaan voi tehdä ilman, että toinen osapuoli ei olisi asiasta tietoinen. Jos aloittajalle olisi lahjoitettu kiinteistö tai osa siitä, hän olisi saanut maksettavakseen lahjaveron sekä vuosittaisen kiinteistöveron.
Joo...mutta tuskin sisaruksesi sinulle alihintaan myisi kun voi saaada sinulta 110%.