Nyt ihan oikeesti!! En voi syödä hedelmiä...
Oletteko muut huomanneet miten siemenettömät hedelmät ovat vallanneet kaupat? Muistan vielä lapsuudessani miten kurkuissa oli siemeniä, viinirypäleissä, appelsiineissa ja kaikissa hedelmissä.
Olen nyt pitkään yrittänyt etsiä hedelmiä, joissa on siemeniä, mutta melkein kaikki ovat siemenettömiä. Kesällä tosin appelsiineissa oli, mutta nyt kaupat on täynnä mm. satsumoita, mandariineja ja klementiinejä, joissa ei ole siemenen siementä. Ei edes niissä appelsiineissakaan.
Itse en halua syödä geenimanipuloitua ruokaa, enkä usko näihin ihmisten sörkkimiin tuotoksiin. Kaikki mikä kasvaa luonnollisesti tuottaa siemeniä. Sen tajuaa lapsikin. Hämmästyttää myös se, miten luomu appelsiineissakaan tai vesimeloneissa ei ole yhtäkään siementä.
Kysymys kuuluu oletteko bonganneet mistään siemenellisiä hedelmiä?
Kommentit (9)
Ihan yhtälailla niitä siemenellisiä hedelmiä on muunneltu. Nykyiset kasvilajikkeet on kaikki tulosta kymmenien tuhansien vuosien "geenimuuntelusta". On valittu vain ne sopivimmat ja tuottoisimmat kannat siementen keräykseen, ja näin saatu nykyiset suht mauttomat mutta suurisatoiset kasvit.
Tämä on kyllä jännä ilmiö, johon olen itsekin kiinnittänyt huomiota. Nykyihminen ei pidä mitenkään kummallisena, jos elämää vaativa (tärkein) ominaisuus puuttuu. Itse olen kohdannut kyseenalaisia katseita ja saanut jopa hullun leiman otsaani, jos ihmettelen tätä asiaa ääneen.
Pian ei tarvi mitään kasvattaa vaan laboratoriosta muunneltuna kaikki vaan. Ihminen on kyllä jännä luonnosta vieraantunut olio.
Vierailija kirjoitti:
Entäs luomu? Niissähän pitäisi olla, eikö?
Näin olen minäkin kaikella järjelläja logiikalla ajatellut, mutta eipä ole. Pettymys on joka kerta suuri, kun kuvittelen luomu tuotteessa olevan siemeniä. Eipä ole näkynyt. :(
Ap
Ei ne laboratoriosta ne siemenettömätkään kasvit tule. Kyllä ne ihan pelloilla kasvaa tai kasvihuoneissa. Monessa tapauksessa siemenet on jalostettu pois ettei kantaa saada luvattomasti levitettyä, ihan yhtä monesti siemenet on hävitetty koska kuluttajat niin toivovat.
Syö vesimeloneja. Niissä on siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla niitä siemenellisiä hedelmiä on muunneltu. Nykyiset kasvilajikkeet on kaikki tulosta kymmenien tuhansien vuosien "geenimuuntelusta". On valittu vain ne sopivimmat ja tuottoisimmat kannat siementen keräykseen, ja näin saatu nykyiset suht mauttomat mutta suurisatoiset kasvit.
Kyllä minä tämän tiedän ja siksi minä välttelenkin tuollaisia ruokia. Esimerkiksi banaani, jota meille kaupoissa myydään ei ole sitä oikeaa ja alkuperäistä banaania, vaan rankasti geenimuunneltu versio, jota on helpompi ja halvempi tuottaa. Alkuperäistä banaania on lähes mahdoton nykyään löytää. En syö tavallisia tomaattejakaan mitä näemme kaupoissa. Maissiin en koske myöskään. Ne ovat tismalleen samaa potaskaa.
Pyrin syömään mahdollisimman alkuperäisiä viljoja, hedelmiä, kasviksia ja marjoja. Ihan maalaisjärjelläkin pystyy päättelemään missä muhii isoimmat rahat ja minkä takia. Jos ajatellaan vaikka porkkanaa, perunaa, banaania ja parsa- ja kukkakaalia. Näistä meille paasataan ja tuputetaan, mutta kukaan ei puhu mitään esimerkiksi lehtikaalista, myskikurpitsasta, kvinoasta ja speltistä. Nämä ovat ruokia, joita valtaosa nykyihmisistä ei tunnista. Ovat niin tottuneet spaghettiinsa, lihaansa, porkkaanaansa ja perunaansa.
Mutta onko kukaan bongannut siemenellisiä hedelmiä mistään? Tuntuu olevan mission impossible.
Ap
Miksi käytät sanaa geenimuunneltu, kun kyse on ihan perinteisestä jalostuksesta, jota on tehty tuhansia vuosia? Kasvi muuten yleensä lisääntyy muutenkin kuin siemenistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne laboratoriosta ne siemenettömätkään kasvit tule. Kyllä ne ihan pelloilla kasvaa tai kasvihuoneissa. Monessa tapauksessa siemenet on jalostettu pois ettei kantaa saada luvattomasti levitettyä, ihan yhtä monesti siemenet on hävitetty koska kuluttajat niin toivovat.
Totta kai kasvavat - ainakin toistaiseksi- mutta ongelmana on juuri tuo, että jalostetaan elämän tärkein edyllytys pois ravintorikkaasta hedelmästä. Osittain tehty rahan takia ja osittain taas sen takia, kun kuluttajat niin vaativat. Kuluttaja ei todellisuudessa tiedä miten he tekevät tämän jalostuksen ja mitä muuta niihin hedelmiin lisätään tai otetaan samalla pois. Kun se siemen jalostetaan pois, niin ei kyseessä ole enää se sama luonnollinen hedelmä, vaikka kuinka tutkijat tai elintarvikejätit väittäisivät toisin.
Entäs luomu? Niissähän pitäisi olla, eikö?