Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää tämä ilmiö. Oma älyni ei riitä. Jos ajan vakionopeussäädin päällä moottoritiellä, joku ohittaa minut ja jää sitten

Vierailija
10.11.2018 |

siihen eteen ja jopa niin, että minä joudun kohta säätämään nopeuttani alemmaksi. Ja tätä tapahtuu kuitenkin silloin tällöin, vaikka ilmiö uhmaa kaikkia fysiikan lakeja.

Selittäkää!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen tonttu käyttää vakionopeudensäädintä,mulla se säädin löytyy nilkasta.

😂

Sellainen järkevä ihminen, jonka autossa se on ja joka ajaa todella paljon maantieajoa. Ei sitä kaupungin kauppamatkoilla, mitä enempää itse edes ilmeisesti aja, käytetä. 

Vierailija
22/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on hauskaa, kun vakionopeussäädin päällä lähtee ohittamaan (ohituksen alkaessa selvä nopeusero), mutta lähestyessä ohitettavaa autoa, se rupeaakin kiihdyttämään ja sitten ajellaan siinä rinnakkain...

Ja katoppa kiihdyttävän ohitettavan auton kuskia. Se on aina nainen. Yleensä mennään muutama kilometri rintarinnan. Sitten nainen hiljentää takaisin omaan ajonopeuteensa.

Ei ole. t. Tuhansia kilometrejä vuodessa ajava

Kylläpä vaan on.

t. Miljoonan kilometrin kokemuksella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen tonttu käyttää vakionopeudensäädintä,mulla se säädin löytyy nilkasta.

😂

Tämä kysymys nauruhymiöineen on nolo. Sama kuin kysyisit, millainen tontti käyttää pesukonetta, minä pesen käsin tai millainen tonttu käyttää pölynimuria, minä käytän harjaa ja rikkalapiota. Se on mukavuustekijä pitkillä matkoilla. Aja joskus joku viiden tunnin tai pitempi maantieajo matka käyttäen vakkaria ja sitten ilman, niin tajuat sitten. 

Vierailija
24/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on hauskaa, kun vakionopeussäädin päällä lähtee ohittamaan (ohituksen alkaessa selvä nopeusero), mutta lähestyessä ohitettavaa autoa, se rupeaakin kiihdyttämään ja sitten ajellaan siinä rinnakkain...

Laki kieltää kiihdyttämästä silloin, kun joku yrittää päästä ohi. Joskus tämä on turhauttavaa, kun ohittaja ampaisee vierelle juuri silloin, kun olen kiihdyttämässä esim. rajoituksen muuttuessa isommaksi. Mutta ei siinä mikään auta, kaasua on vaan oakko höllätä ohituksen ajaksi. Sitten vielä, jos ohittaja on sellainen älypää, joka tekee ohituksen vakionopeussäädin päällä, niin sitä rinnakkain köröttelyähän kestää ja piisaa silti, vaikka on oman kiihdyttämisensä lopettanutkin. Yleensä annan oman vauhtini jopa hiipua, jotta saadaan tilanne ohi. Se sitten ottaa kyllä hintsusti päähän, että tyyppi jää siihen eteen hituroimaan niukalle säädetyn nopeutensa kanssa.

Pyydän, painakaa kaasua, kun ohitatte! Takana tuleva jono kiittää.

Vierailija
25/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja katoppa kiihdyttävän ohitettavan auton kuskia. Se on aina nainen. Yleensä mennään muutama kilometri rintarinnan. Sitten nainen hiljentää takaisin omaan ajonopeuteensa.

Ei ole. t. Tuhansia kilometrejä vuodessa ajava

Kylläpä vaan on.

t. Miljoonan kilometrin kokemuksella

Et erota ilmeisesti vanhaa pappaa naisesta. Sekä kyllä noita on keski-ikäisiä miehiäkin kohdalle sattunut. Sitä sitten kyllä tulee katsottua, että ihan normaalin näköinen äijä, mikä sitä vaivaa. 

Vierailija
26/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän mustaa listaa automerkeissä. Pahimpana tunaroijina on Berlingo-kuskit. Samaan kategoriaan kuuluu myös muut LAV-mallit. Heitä saa oikeasti pelätä. Ajetaan kolmion takaa eteen tai lähetään bussipysäkiltä ilman että katsotaan taakse.

Vierailija
27/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen ollut usein siinä tilanteessa, että olen kiihdyttämässä esim rajoituksen vaihtumisen jälkeen tai sen jälkeen kun olen alentanut nopeuttani edellä kääntyneen auton takia, joku taulapää lähtee ohittamaan, kun luulee, että aion jatkaa sillä pienemmällä nopeudella. Eli näille, joille käy useinkin näin, että ohitettava auto kiihdyttää, kannattaa lukea vähän sitä tilannetta, jos sillä edellä ajavalla olikin joku syy ajaa hitaammin.

Vierailija
28/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Minulla on vieläpä adaptiivinen vaikionopeudensäädin. Ei tule edes tuota AP:n kuvailemaa tilannetta. Käytän päivittäin vakionopeudensäädintä, koska siitä on paljon hyötyä.

Esimerkiksi ei tarvitse pitää jalkaa kaasulla ja näin ollen istumisen haitat pienenee kun voit liikutella jalkojasi enemmen. (teenkin tätä, ja esim puhelin rekisteröi sen kävelyksi...)

Vierailija
29/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään hauskaa, että lähdet ohittamaan vakionopeussäädin päällä. Samassa ohituspaikassa olisi päässyt 4-5 autoa ohittamaan samassa ajassa, joskus enemmänkin. Nyt pääsit vain sinä ja silti aiheutit vaaratilanteen, josta selvittiin vain sillä, että ohitettava jarrutti, vastaantulija jarrutti ja kaikki heidän takanaan jonossa ajavat jarruttivat. Mutta ethän sinä edes huomannut sitä. Sinulla oli vain hauskaa.

Vierailija
30/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nämä ohittamisen estelijät menettävät aina korttinsa kun toisena osapuolena sattuu olemaan siviilipoliisiauto.

Vierailija
31/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki kieltää kiihdyttämästä silloin, kun joku yrittää päästä ohi. Joskus tämä on turhauttavaa, kun ohittaja ampaisee vierelle juuri silloin, kun olen kiihdyttämässä esim. rajoituksen muuttuessa isommaksi. Mutta ei siinä mikään auta, kaasua on vaan oakko höllätä ohituksen ajaksi. Sitten vielä, jos ohittaja on sellainen älypää, joka tekee ohituksen vakionopeussäädin päällä, niin sitä rinnakkain köröttelyähän kestää ja piisaa silti, vaikka on oman kiihdyttämisensä lopettanutkin. Yleensä annan oman vauhtini jopa hiipua, jotta saadaan tilanne ohi. Se sitten ottaa kyllä hintsusti päähän, että tyyppi jää siihen eteen hituroimaan niukalle säädetyn nopeutensa kanssa.

Pyydän, painakaa kaasua, kun ohitatte! Takana tuleva jono kiittää.

Juu, tämä on rasittavaa. Ja itselleni käy usein niin, että kun lopetan kiihdyttämisen, että se yksi pääsee ohi, takaa tulee vielä pari muutakin autoa ohitse. Siinä sitten tulee kolme ihan turhaa ohitusta, kun se ensimmäinen ohittaja ei tajua, mitä nopeusrajoitusten vaihtuessa tapahtuu.

Vierailija
32/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Tämä kysymys nauruhymiöineen on nolo. Sama kuin kysyisit, millainen tontti käyttää pesukonetta, minä pesen käsin tai millainen tonttu käyttää pölynimuria, minä käytän harjaa ja rikkalapiota. Se on mukavuustekijä pitkillä matkoilla. Aja joskus joku viiden tunnin tai pitempi maantieajo matka käyttäen vakkaria ja sitten ilman, niin tajuat sitten. 

En ole tuo, jolle vastasit, mutta onko tuo vakionopeudensäädin hyvä sellaisella matkalla, jossa nopeusrajoitukset vaihtelevat suht usein. Itse ajan tällaista matkaa useinkin ja kyllä riepoo, kun ei aina muista, oliko tässä nyt 100 vai 80 vai 60 rajoitus.

Vierailija
33/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohittajan nopeus on kiilaamisen jälkeen alempi kuin sinun vakionopeutesi

Mä niin rakastan lukea näitä täydellisiä vastauksia typeriin kysymyksiin. Kiitos!

Vierailija
34/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Tottakai vakionopeussäädin päälle heti kun taajamasta poistutaan isommalle tielle.

Jonossakin ajettaessa aivan mahtava käyttää vakionopeussääsintä, ei tarvitse pumpata ja vahtia välimatkaa edellä ajavaan koska vakionopeussäädin hoitaa senkin työn.

Adaptiivinen vakionopeussäädin on parasta mitä autossa voi olla.

Vierailija
35/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana ajavaa kuskia ärsyttää edessä ajava, koska ei voi valita nopeuttaan vapaasti, vaan joutuu tyytymään siihen, mitä edellä ajava sattuu ajamaan.

Ohituksen jälkeen osat vaihtuvat ja kuten ap:n viestistäkin voimme päätellä, se edessä taapertava alkoi heti ärsyttää myös häntä.

Vierailija
36/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

En ole tuo, jolle vastasit, mutta onko tuo vakionopeudensäädin hyvä sellaisella matkalla, jossa nopeusrajoitukset vaihtelevat suht usein. Itse ajan tällaista matkaa useinkin ja kyllä riepoo, kun ei aina muista, oliko tässä nyt 100 vai 80 vai 60 rajoitus.

Riippuu mikä on kyllin usein. Itsellä ei ole muistamisen kanssa ongelmia, kun näen ne rajoitukset liikennemerkeistä. Mutta en käytä sitä esim. enää silloin, kun lähestyn taajaamaa ja nopeudet laskevat tiuhaan tahtiin. Helppohan se on päältä pois ottaa, joten siinä mielessä ei ongelmaa. Mutta kun itse ajoin pitkää matkaa, yleensä en taajamissa 60-alueilla sitä käyttänyt, sitten kun taajama oli ohitettu ja oli taas pitemmän aikaa tasainen nopeusrajoitus, niin vakkari päälle. Liikennemerkkejä pitää seurata ja kyllä se vaan pitää muistaa, mikä edellisessä liikennemerkissä oli, vakkarilla ei ole siinä merkitystä. Nykyään on paikkoja, joissa on vaihtuva nopeus, esim. omalla vakiomatkallani koulun lähellä koululaisten liikkelläolon aikaan 60, muulloin 80 km/h. 

Vierailija
37/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisia ovat myös ne autoilijat jotka motarilla kiilaavat 80:n nopeudesta rekan takaa vasemmalle kaistalle katsomatta sivupeilistään tuleeko sitä kaistaa ketään 120:n vauhtia.. On monesti ollut slaagi ihan kynnyksellä.

Vierailija
38/38 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään hauskaa, että lähdet ohittamaan vakionopeussäädin päällä. Samassa ohituspaikassa olisi päässyt 4-5 autoa ohittamaan samassa ajassa, joskus enemmänkin. Nyt pääsit vain sinä ja silti aiheutit vaaratilanteen, josta selvittiin vain sillä, että ohitettava jarrutti, vastaantulija jarrutti ja kaikki heidän takanaan jonossa ajavat jarruttivat. Mutta ethän sinä edes huomannut sitä. Sinulla oli vain hauskaa.

Jos ohittaa hitaamman suurinta sallittua ajonopeutta käyttäen, ei siitä mene yhtään autoa enempää ohi riippumatta vakionopeussäätimien, ilmastoinnin tai radion käytöstä. Ohitukseen taas ei lähdetä, jos siitä syntyy jokin vaaratilanne tai muut joutuvat jarruttamaan. Edelleen riippumatta tekniikasta.