Selittäkää tämä ilmiö. Oma älyni ei riitä. Jos ajan vakionopeussäädin päällä moottoritiellä, joku ohittaa minut ja jää sitten
siihen eteen ja jopa niin, että minä joudun kohta säätämään nopeuttani alemmaksi. Ja tätä tapahtuu kuitenkin silloin tällöin, vaikka ilmiö uhmaa kaikkia fysiikan lakeja.
Selittäkää!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ohittajan nopeus on kiilaamisen jälkeen alempi kuin sinun vakionopeutesi
Ihanx tosi? :O
Mutta miksi piti ohittaa?
Yksi raivostuttavimpia asioita tuolla liikenteessä. Toinen on se, kun jostain risteävältä tieltä joku tulee suoraan eteen ja jää siihen ajamaan liian hiljaa, vaikka mun takaa ei olisi tullut ketään ja olisi hyvin voinut odottaa ja mennä vasta kun minä olen mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä loppui menohalut heti ja on kai niin kiva jäädä hieroon siihen eteen. Audikuskit on just tollasia k yrpäotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä loppui menohalut heti ja on kai niin kiva jäädä hieroon siihen eteen. Audikuskit on just tollasia k yrpäotsia.
Itse ajan audilla, mutta vältän juuri tuollaisia perseilytilanteita. Oletko juuri saanut ajokortin kun pohdit tällaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Audikuskit yleensä ohittaa ja menee menojaan. Pahimpia ovat Nissanit ja Fiatit, mutta ne ei kyllä ohitakaan, ne vaan tulee aina perä edellä vastaan.
Sekin on hauskaa, kun vakionopeussäädin päällä lähtee ohittamaan (ohituksen alkaessa selvä nopeusero), mutta lähestyessä ohitettavaa autoa, se rupeaakin kiihdyttämään ja sitten ajellaan siinä rinnakkain...
Tää on aika tyypillinen tilanne sellaisessa, että ensin ajetaan vaikka rekan perässä alle nopeusrajoituksen, mutta paikkaa ohitukseen ei ole.
Sitten alkaa ohituskaista ja ekana perässä ollut lähtee ohittamaan ja muut tulee perässä. Moni ohittaa tämän ekana rekan perässä olleen ikään kuin varmuuden vuoksi sillä samalla ohituskaistalla, ikään kuin jono rekan perässä olisi ollut hänen syynsä ja hän olisi se hidastelija.
Sitten kuitenkin ne varmuuden vuoksi ohittajat jämähtävä ajamaan vähän alle nopeusrajoituksen ja se ekana ohittanut saa jarrutella ja roikkua perässä kunnes pääsee ohi.
Yksi asia mitä kanssa näköjään harrastetaan on kahdeksaakymppiä ajelu 100-alueella ja kun tulee suora jolla voi ohittaa ja lähtee ohittamaan niin tämä painaakin kaasun pohjaan samalla tuijottaen omasta autostaan katseella "minua et ohita", hulluja ihmisiä.
Ehkä eniten vituttaaa ne, jotka kurakelillä ohittaa ja palaa takaisin omalle kaistalle KAKSI METRIÄ minun auton eteen, vaikka ketään ei ole tulossa takaa !!?!?!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan audilla, mutta vältän juuri tuollaisia perseilytilanteita. Oletko juuri saanut ajokortin kun pohdit tällaisia?
Ehkä hän vielä muistaa, kuinka liikenteessä tulee toimia. Sinulta on siis päässyt unohtumaan?
Vierailija kirjoitti:
Sekin on hauskaa, kun vakionopeussäädin päällä lähtee ohittamaan (ohituksen alkaessa selvä nopeusero), mutta lähestyessä ohitettavaa autoa, se rupeaakin kiihdyttämään ja sitten ajellaan siinä rinnakkain...
Ja vastaan tulee rekka.
Minä luulin, että se johtuu siitä, että olen nainen, mutta ei, miehelleni näkyy käyvän samaa. Ei sitä tajua. Siinä on se, että perässä ollessa ajetaan samaa nopeutta ja kun ohitetaan ei edes tajuta, että ollaankin hitaampi. Eli imussa ei tajua nopeuttaan ja luulee ajavansa toista kovempaa. Olen minä joskus ohittanut takaisin, mutta joskus en uskalla, kun toisinaan näistä tilanteista on tullut kilpailuja. Arvioin kuskin, jos ehdin nähdä.
Henkilöauton koon ja aivojen koon summa on vakio.
Minkälainen tonttu käyttää vakionopeudensäädintä,mulla se säädin löytyy nilkasta.
😂
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen tonttu käyttää vakionopeudensäädintä,mulla se säädin löytyy nilkasta.
😂
No on kuule aivan loistava keksintö, kun ajaa pitkään matkaa moottoritiellä tai rauhallisella valtatiellä. Siinä voi ottaa mukavan takanojan ja vaikka lukea kirjaa! :)
Vierailija kirjoitti:
siihen eteen ja jopa niin, että minä joudun kohta säätämään nopeuttani alemmaksi. Ja tätä tapahtuu kuitenkin silloin tällöin, vaikka ilmiö uhmaa kaikkia fysiikan lakeja.
Selittäkää!
Samaan törmännyt. Lisäksi toinen ihmetyksen aiheeni nämä autoilijat, jotka kiihdyttävät kaksikaistaisella kaukaa taakseni ja lähtevät sitten ohittamaan, kun ajan jatkuvasti samaa vakionopeutta. Sitten jurraavatkin jostain syystä siinä kyljessä samaa nopeutta kun itsekin, pääsemättä ohitseni. Näin sitä sitten mennän rinta rinnan ja pikku hiljaa sinne vasemmalle puolelle syntyy jonoa.
Epäilen, että osalla ei ole Cruisea käytössä, eivät tiedä tällaisen olemassaolosta tai eivät osaa käyttää sitä. Oma meno sen takia poukkoilevaa, eivätkä ymmärrä että kanssa-autoilija oikeasti voi ajaa tasaista nopeutta. Yrittäessään ohitusta he todennäköisesti luulevat, että minä siinä vieressä olen kiihdyttänyt ajoneuvoni nopeutta kun ei millään onnistu se ohitus ;)
Vierailija kirjoitti:
Ja katoppa kiihdyttävän ohitettavan auton kuskia. Se on aina nainen. Yleensä mennään muutama kilometri rintarinnan. Sitten nainen hiljentää takaisin omaan ajonopeuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja katoppa kiihdyttävän ohitettavan auton kuskia. Se on aina nainen. Yleensä mennään muutama kilometri rintarinnan. Sitten nainen hiljentää takaisin omaan ajonopeuteensa.
Ei ole. t. Tuhansia kilometrejä vuodessa ajava