Pyöräilijä kopsahti tänään suojatiellä edessä ajavan auton konepeltiin
Niin, että poks vaan! Onneksi miehelle ei käynyt pahasti, mutta milloin nuo pyöräilijät oppivat, että heillä ei ole etuajo-oikeutta sen pyöränsä kanssa suojatiellä? Tämäkin yksilö oli ihan hämmästynyt kun hänelle kerrottiin, että hänellä ei ollut etuajo-oikeutta autoilijaan nähden ja että noin ei vaan voi rynnätä auton alle ja olettaa, että autoilija tekee heidän edessään paniikkijarrutuksen.
Miten tämä sääntö voi olla niin monella pyöräilijällä pimennossa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai pyöräilijällä on etuajo -oikeus jos ajaa pyörätien jatkeelle ja on lisäksi jalankulkijoille tarkoitetut vihreät valot. Jotkut autot ajavat risteyksissä kääntyessään 90 astetta vähän suruttomasti, vaikka jalankulkijoille olisi vihreät valot siinä kohtaa. Ei silloin saa ajaa pyöräilijöiden päälle.
Kyllä on joissain tapauksissa pyöräilijällä etuajo-oikeus juu, mutta kun he ovat näköjään sitä mieltä, että he aina saavat mennä ensin ja sitten aiheuttaa näitä onnettomuuksia ja vaaratilanteita. On ihan päivittäistä, että minäkin joudun suoralla tiellä antamaan pyöräilijän mennä ensin, sillä muuten he ajaisivat auton alle ihan pokkana vaan.
Pyöräilijöiden perseily on ihan käsittämätöntä.Käsi sydämelle: onko pyöräily itsessään sinulle punainen vaate? Onko pyöräilijällä mitään paikkaa liikenteessä? Olisiko sinusta parempi, että pyöräily loppuisi kokonaan?
E n ole keneltä, mutta käsi sydämellä ja pääasiassa pyörällä liikkuvana: pyöräijiällä on kaikista tien käyttäjistä eniten väistettävää. Pyöräilijä väistää autoilijaa useimmissa tapauksissa, autoilija väistää, jos tulee kolmion takaa tai kääntyy. Kun pyörällä ajetaan muun liikenteen seassa, on samat säännöt kuin autoillakin. Tosin itse väistän silloinkin kun on etuajo-oikeus, koska se on viisasta, muuten olisin monta kertaa jäänyt alle. Tosin niinkin päin, että minulle on annettu tietä satoja kertoja tilanteessa, jossa autoilijalla olisi ollut etuajo-oikeus.
Pyöräilijä saa olla liikenteessä, mutta miksi se sääntöjen noudattaminen on niin mahdotonta? Moni sanoo, että autolijat rikkovat eniten liikennesääntöjä. Ei, kyllä ne ovat pyöräilijät. En kävele tai pyöräile yhtäkään työmatkaa, etten näkisi usempaa pyöräilijän sääntörikkomusta. Monet autoijat rikkovat sääntöjä päivittäin, mutta pyöräilijöistä yli puolet. Minun ohitse on ajettu täyttä vauhtia varmaan satoja kertoja, kun olen pysähtynyt väistämään autoa, kuten velvollisuus on ollut, jalkakäytävällä on meinattu ajaa päälle ja hyvin yleinen tapa näyttää olevan, että kun ajetaan ajoradalla, kuvitellaan, että saadaan itselle etuajo-oikeus koukkaamalla suojatien kautta. Nelikaistaisella, joita tässä kaupungissa on muutama, tulee pyöräilijä usein vastaan väärää kaistaa ja jopa kaksi kaistaisella. Autolla joskus joku horisko pappa ajaa väärää kaistaa, mutta pyöräilijät sangen usein.
Vierailija kirjoitti:
Tosi useinhan autolla kuitenkin on väistämisvelvollisuus pyöräilijään nähden...!
Omalla työreitilläni, 8 km, autoille on reilu tusina kertaa kärkikolmio... ja valoristeyksissä (5 kpl) kääntyvän auton on väistettävä mua, pyöräilijää, sillä ajan itse suoraan.
Työmatkani varrella on yhteensä vain neljä sellaista ajoradan ylitystä, joissa minulla on väistämisvelvollisuus sekä vasemmalta että oikealta tulevia autoja kohtaan ja nämä kohdat otan todella varovasti, vaikka autot pysähtyy usein oma-aloitteisesti antamaan tietä mulle.
En ole etsinyt aiheesta tilastotietoa, mutta myös oma tuntumani on, että kaupunkiympäristössä autoilija on selvästi useammin väistämisvelvollinen. Samaa ovat toistaneet silmiini sattuneet sanomalehtiartikkelit aiheen tiimoilta. Ja poliisisedän suustakin olen tämän faktan kuullut.
Itse olen pyöräilijä ja ollut vuosia. Olen kerran jäänyt auton alle, kun pyöräilin kevyen liikenteen väylällä ja pihasta ajoi bemari pysäyttämättä edes autoaan, suoraan kylkeeni. Ohjasin pyörääni sitten autotielle ja auto raahasi minua myös sille, en onneksi kaatunut, sillä olin sillä hetkellä vastaan tulevien autojen kaistalla ja auto lähestyi kovaa vauhtia. Kyseinen päälle ajanut sitten vain kaahasi pois, ilman, että sain edes rekisterinumeroa ylös.
Itselleni valkeni kuitenkin vasta tänä vuonna, että pyöräillessä minun ei tarvitsekaan väistää autoilijoita, jotka tulevat kolmion takaa.
Usein myös suosiolla talutan pyörän suojatien yli, jolloin olen siis jalankulkija ja autoilijoiden kuuluu minua väistää. Etenkin näin syksyisin, kun on liukasta en edes uskalla pyöräillä suojatien yli, vaikka aivan hyvin kerkeisin ennen autoa, etten kaadu ja jää auton alle. Autoilijat eivät vain satu pitämään siitä, että odotan, hiljentävätkö/pysäyttävätkö he, ennen kuin ylitän tien, juuri tuon liukastumisvaaran takia. Osa jopa huutelee avatuista ikkunoista törkeyksiä:/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai pyöräilijällä on etuajo -oikeus jos ajaa pyörätien jatkeelle ja on lisäksi jalankulkijoille tarkoitetut vihreät valot. Jotkut autot ajavat risteyksissä kääntyessään 90 astetta vähän suruttomasti, vaikka jalankulkijoille olisi vihreät valot siinä kohtaa. Ei silloin saa ajaa pyöräilijöiden päälle.
Kyllä on joissain tapauksissa pyöräilijällä etuajo-oikeus juu, mutta kun he ovat näköjään sitä mieltä, että he aina saavat mennä ensin ja sitten aiheuttaa näitä onnettomuuksia ja vaaratilanteita. On ihan päivittäistä, että minäkin joudun suoralla tiellä antamaan pyöräilijän mennä ensin, sillä muuten he ajaisivat auton alle ihan pokkana vaan.
Pyöräilijöiden perseily on ihan käsittämätöntä.Käsi sydämelle: onko pyöräily itsessään sinulle punainen vaate? Onko pyöräilijällä mitään paikkaa liikenteessä? Olisiko sinusta parempi, että pyöräily loppuisi kokonaan?
Eiku olen kateellinen. Tämänhän halusit kuulla? T. Polkupyörän omistaja
Pyörätien jatke on pyöräilijöille merkitty paikka tien ylittämistä varten. Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole sama asia kuin suojatie. Näin pyöräilykauden kiihtyessä Liikenneturva muistuttaa pyörätien jatkeen väistämissäännöistä: pyöräilijän on pyörätieltä ajoradalle tullessaan väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa muuta liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Pyörätien jatke on pyöräilijöille merkitty paikka tien ylittämistä varten. Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole sama asia kuin suojatie. Näin pyöräilykauden kiihtyessä Liikenneturva muistuttaa pyörätien jatkeen väistämissäännöistä: pyöräilijän on pyörätieltä ajoradalle tullessaan väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa muuta liikennettä.
Aivan. Mutta jos oikeasti pyöräilet paljon, tiedät, että tällaisia caseja on todella vähän. Niitä on, sitä en kiistä, mutta ei todellakaan niin usein kun autoilijat kuvittelee.
Tosielämässä autoille on todella usein kärkikolmio, mutta eivät vaan hiffaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja suoraan ajavan eteen kääntyvät autot ovat kyllä hulluuden huippu.
Kaikki tämä todistaa, ettei kaikki pyöräilijät miellä itseään ajoneuvon kuljettajaksi. Jonkinlainen pyöräilysääntönettitesti olisi hyvä olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Mutta jos oikeasti pyöräilet paljon, tiedät, että tällaisia caseja on todella vähän. Niitä on, sitä en kiistä, mutta ei todellakaan niin usein kun autoilijat kuvittelee.
Tosielämässä autoille on todella usein kärkikolmio, mutta eivät vaan hiffaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja suoraan ajavan eteen kääntyvät autot ovat kyllä hulluuden huippu.
Autoilijana ymmärrän hyvin, mitä ap tarkoittaa. Asun kaupungissa, jossa on n. 5 km pitkä pääkatu, joka menee suoraan. Autoilijan pitää huomioida liikennevalot ja tasa-arvoinen risteys keskellä kaupunkia. Muuten saa körötellä rauhassa pois lukien suojatiet, joita ylittäviä jalankulkijoita on väistettävä. Näillä viimeksi mainituilla suojateillä menee myös fillareita, jotka joko eivät saisi ajaa siinä ollenkaan tai ainakin ovat väistämisvelvollisia. Nyrkkiähän nuo näyttävät, jos autoilija ei väistä, joten kertoo kaiken liikennesääntöjen tuntemuksesta. Fillarin selkään saa mennä ilman ajokorttia, se selittää paljon.
Yleensä ne väistävästi ajavat pyöräilijät osaavat ajaa autoa, ja siksi tietävät miten huonosti ne pyöräilijät näkee. Ja sitten on näitä, jotka ovat maailman napa.
Ihailin eilen useaa lenkkeilijää/koiranulkoiluttajaa, joilla oli heijastinliivi. Ja ihmettelin pyöräilijöitä, joista osalla ei edes etuvalo toiminut. Yksikin sysimusta papparainen pyöräili ilman heijastimen heijastinta. No, kypärä sentään löytyi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden perseily on ihan käsittämätöntä.
Ja minulla taas on päivittäistä se, että joudun valoristeyksessä odottamaan VIHREÄN valon palaessa kun kääntyvät autoilijat perseilee ja ovat olevinansa teiden kuninkaita. Pariin otteeseen on mennyt minulta vihreät valot ohi kun autojono jatkuu eikä siihen väliin uskalla pukata mennä. Eikä se auta jos lähtee heti kun valot vaihtuu, hyvin usein ne autotkin lähtee kaasu pohjassa menemään ja sitten jarruttelevat ja tööttäilevät ikäänkuin minä, vihreillä valoilla tietä ylittävä kevyen liikenteen väylän käyttäjä, olisin väärässä ja väistämisvelvollinen.
Suurin huoli on se, että samaa risteystä ylittää myös pienet lapset mennessään leikkimään yms. . Tulee vielä kolari kun autoilija ei viitsi eteensä katsoa vaikka jo lakikin sanoo että on väistämisvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen törmännyt pyöräilijään joskus vuosia sitten.
Hän ajoi yksisuuntaista katua väärään suuntaan jalkakäytävällä. Enkä ehtinyt nähdä häntä ennenkuin lensi konepellin yli.
Pyöräilijä sai avomurtuman jalkaansa ja sakot.Ehkä oppi ettei kannata pyöräillä ihan miten sattuu.
Miksi ajoit autoa jalkakäytävällä?
Vierailija kirjoitti:
Hän ajoi yksisuuntaista katua väärään suuntaan jalkakäytävällä. Enkä ehtinyt nähdä häntä ennenkuin lensi konepellin yli.
Pyöräilijä sai avomurtuman jalkaansa ja sakot.Ehkä oppi ettei kannata pyöräillä ihan miten sattuu.
Mitähän ihmettä se autokaan siellä jalkakäytävällä ajeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä se autokaan siellä jalkakäytävällä ajeli.
Minäkin ihmettelin tätä, mutta ajattelin että kirjoittaja kirjoitti väärin, ehkä pyöräilijä ajoi autotiellä ja väärään suuntaan? Tai sitten pyöräilijä kääntyi sieltä jalkakäytävältä yhtäkkiä tien yli tmv?
Vierailija kirjoitti:
Niin, että poks vaan! Onneksi miehelle ei käynyt pahasti, mutta milloin nuo pyöräilijät oppivat, että heillä ei ole etuajo-oikeutta sen pyöränsä kanssa suojatiellä? Tämäkin yksilö oli ihan hämmästynyt kun hänelle kerrottiin, että hänellä ei ollut etuajo-oikeutta autoilijaan nähden ja että noin ei vaan voi rynnätä auton alle ja olettaa, että autoilija tekee heidän edessään paniikkijarrutuksen.
Miten tämä sääntö voi olla niin monella pyöräilijällä pimennossa?
Aika usein näissä tapauksissa autoilija olisikin ollut väistämisvelvolline, mutta nämä säännöt ovat monella autoilijalla pimennossa.
Vain Suomessa. Minä olen oikeassa vaikka sitten toiselta henki lähtis. Tämä siis vastauksena alapeukkuihin.