Millaista TERAPIAA ahdistuneisuuteen...
Kovasti olen etsimässä terapeuttia elämääni ja mietin millainen terapeutti minun kannattaisi valita kun sairastan yleistynytty ahdistuneisuushäiriötä (paniikkikohtaukset, fobiat sekä pelot)
Kontollani on menneisyydestä väkivaltaa, masennusta, raskaita aikoja lapsuudesta, äidin sairastuminen ja kuolema.. Paljon käsiteltäviä asioita, jotka olen jättänyt taakseni ja nyt aikuisiällä sitten löytänyt edestäni kun pakoonkaan ei enää pääse. :)
Olen hyvin tietoinen ihminen, meditoin ja harjoitan mindfullnessia parhaani mukaan.
Tarvitsisin nyt ehkä ulkopuolisen perspektiiviä tähän kaikkeen.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Sellainen terapeutti, johon luotat ja jonka kanssa synkkaa, ja jonka kanssa uskot että voitte rakentaa yhdessä luottamuksellisen ja toisianne kunnioittavan (terapia)suhteen.
Tämä.
Mutta lähdin miettimään tässä terapeuttia etsiessäni että mikä suuntaus palvelisi minua eniten?
Eli olisiko jollain tietoa nimenomaan ahdisuneisuushäiriön hoidosta, ja näistä terapioiden eri suuntauksista?
Millainen minun kannattaisi valita jos haen lähinnä apua siihen että saisin konkreettisesti uusia ajattelu/toimintamalleja, jotta pärjäisin arjessa.
Ap
Olen ollut kolmenlaisessa terapiassa, psykodynaamisessa, ratkaisukeskeisessä ja kognitiivisessa. Psykodynaaminen oli aikamoista haahuilua ja menneisyydestä puhumista, terapeutti oli aika passiivinen. Ratkaisukeskeisessä terapeutti oli reippaalla asenteella tyyliin "nytpä ratkaistaan sun ongelmat" emmekä juuri puhuneet menneisyydestä. Kognitiivinen terapia tuntui järkevimmältä, menneitä tongittiin vähän, mutta fokus oli koko ajan siinä, miten tästä hetkestä mennään eteenpäin ja mitä konkreettisia asioita voin tehdä hyvinvointini eteen.
Juo megaforcee se auttaa ahistukseen väsymykseen ja vitutukseen. Jos oot alle 15 ni hommaa hakia.
Kognitiivista mulle suositeltiin yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kolmenlaisessa terapiassa, psykodynaamisessa, ratkaisukeskeisessä ja kognitiivisessa. Psykodynaaminen oli aikamoista haahuilua ja menneisyydestä puhumista, terapeutti oli aika passiivinen. Ratkaisukeskeisessä terapeutti oli reippaalla asenteella tyyliin "nytpä ratkaistaan sun ongelmat" emmekä juuri puhuneet menneisyydestä. Kognitiivinen terapia tuntui järkevimmältä, menneitä tongittiin vähän, mutta fokus oli koko ajan siinä, miten tästä hetkestä mennään eteenpäin ja mitä konkreettisia asioita voin tehdä hyvinvointini eteen.
Oliko hyötyä?
Onko kyseessä Kelan kuntoutusterapia? Silloinhan lausunnon kirjoittava psykiatri yleensä suosittelee jotain tiettyä suuntausta ja antaa sopivien terapeuttien yhteystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hyötyä?
Ensimmäisestä vähiten, viimeisestä eniten. Jälkiviisaana voin sanoa psykodynaamisen terapian olleen aikamoista ajanhukkaa, mutta kun en muusta tiennyt, en kyseenalaistanut terapeuttia, joka sanoi, että tulosten saavuttamisessa voi mennä pitkäkin aika. Kävin hänen luonaan Kelan tukeman kolmivuotisen terapian.
Ratkaisukeskeinen lähestymistapa toiminee parhaiten tilanteissa, joissa ongelma on selkeästi määritelty ja rajattu. Nämä terapiat ovat usein verrattain lyhytkestoisia, joten on hyvä, jos on mahdollista käydä suoraan asiaan.
Kognitiivinen terapia sopi mun luonteelle parhaiten. Sain kotitehtäviä, eli työskentelyä tapahtui muuallakin kuin terapeutin vastaanotolla. Sen aikana huomasin ihan konkreettisista jutuista, että tässähän tapahtuu etenemistä.
Kiitos paljon!
Luinkin jostain että kognitiivinen olisi kai suositeltavaa ahdistuneisuushäiriöön.
Ja kiitos, teidän kertomuksiin/kokemuksiin pohjautuen uskonkin näin.
Olen siis ihan omatoimisesti varaamassa, kun en jaksa jäädä odottelemaan lähetteitä sun muuta.
Kertokaa toki lisääkin kokemuksia jos on ja jos PK seudulta löytyy joku huippu terapeutti niin saa myös suositella. :)
Ap
Sellainen terapeutti, johon luotat ja jonka kanssa synkkaa, ja jonka kanssa uskot että voitte rakentaa yhdessä luottamuksellisen ja toisianne kunnioittavan (terapia)suhteen.