Miten suhtautua sairaaseen ihmiseen, joka kieltäytyy hoidosta?
Lähipiirin ihminen on siirtymässä sairaseläkkeelle (jos hakemus menee läpi) monen vuoden sairasloma/osatyökyvyttömyys/kuntoutus/sairausloma kierteen kautta. Papereissa olevia diagnooseja en edes kaikkia tiedä, niitä on monta. Itse väittää pontevadti ettei ole masentunut vaan että hänellä on sisäilmaongelmien takia puhjennut krooninen väsymusoireyhtymä. Ja että lääkärit eivät vaan (vielä) ymmärrä että kyseessä on fyysinen sairaus, eikä hänellä ole mielenterveysongelmaa. Tästä asenteesta johtuen hän ei myöskään itse voi millekään mitään eikä mitenkään voi kohentaa omas oloaan. Järkyttävää seurata sivusta kuinka alipainoinen ihminen on, ei halua edes yrittää hakeutua terapiaan, nukkuu ja palelee kaaoksen keskellä eikä saa mitään asiaa tehtyä. Mutta omien sanojensa mukaan masentunut ei ole, vaan fyysisesti sairas joten ei voi parantua ennenkuin CFS:n hoitoon otetaan lääkitys käyttöön Suomessa.
Onko sisiaalitoimen huoli-ilmoitus ainoa tapa saada joku tarkistamaan tilannetta? Tällä hetkellä ei ole hoitosuhdetta minnekään. Millä tälläisen ihmisen voisi saada motivoitumaan ottamaan vastuu itsestään?
Kommentit (23)
Kyllä mäkin jaksan pari tuntia rupatella, jos saan samalla olla vaakatasossa/löhöasennossa, mutta konserttireissu vaatisikin sitten seisomista, kävelyä ja ryhdikästä istumista ja tätä kaikkea varmaan enemmän kuin kaksi tuntia yhteensä. Mulla se väsymys on juuri sitä pystyasennon huonoa sietoa (ortostaattinen intoleranssi), jos väkisin oon pystyssä, puristaa sen jälkeen sydäntä monta tuntia, vaikka sinne vaakatasoon lopulta pääsisikin.
Terveisin yksi kroonista väsymysoireyhtymää sairastava
Miten kroonista väsymysoireyhtymää sairastavat ovat selvinneet aiempina vuosikymmeninä? Miksei pahimmin oireilevia, sairauden invalidisoimia, heitä jotka eivät pysty edes vessassa käymään tai eivät pysty syömään/juomaan hoideta laitoksissa? Laitoshoito olisi kallista mutta mitä hyötyä on elämästä jossa maataan ulosteissa (??!) sängyn pohjalla suuri osa elämästä.
Mutta kuka sekaantuu kun on pakko sekaantua ja saada sairas hoitoon.