Mistä "käsillä puhuminen" johtuu?
Ongelmia hahmottamisen kanssa niin pitää kuvioida sanojen lisäksi käsin?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmetyttää sellaiset, jotka eivät millään tavalla elehdi puhuessaan.
Miksi?
Selitä adjektiivi "Kuohkea" ilman käsiä.
No minä puhun käsilläni ihan luonnostaan paljon, vaikka osaan ilmaista itseäni puhumallakin varsin sujuvasti. Olen aina elehtinyt myös käsillä, se vain tulee itsestään. Oudompaa minusta on jos ei ollenkaan viesti muuten kuin verbaalisesti, mutta eiköhän tämä ole ihan vain persoonallisuuteen liittyvä ominaisuus.
Olen suomalainen, jäyhä introvertti kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä sanavarasto niin ei siihen käsiä tarvita selittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Huokoinen, ilmava, möyheä, pöyheä
Monissa muissa kulttuureissa, esim. slaavilaisissa ja latinokulttuureissa sekä angloamerikkalaisessa kulttuurissa, on täysin normaalia käyttää myös eleitä ja ilmeitä puheen lisäksi. Suomessa se "näyttää tyhmältä" ja "on merkki hahmottamisen ongelmista". Sitten valitetaan siitä, kuinka kylmiä ja autistisia suomalaiset ovat ja kuinka meidän itseilmaisumme on niin latteaa.
Raivostuttava tapa. Näyttää vammaselta. Vihaan sellasta käsien raivokasta heiluttamista kun ei edes sovi suomalaisuuteen/meidän kieleen. Eri asia jotkut espanjalaiset ja italialaiset.
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttava tapa. Näyttää vammaselta. Vihaan sellasta käsien raivokasta heiluttamista kun ei edes sovi suomalaisuuteen/meidän kieleen. Eri asia jotkut espanjalaiset ja italialaiset.
Pistä silmät kiinni, jos se haittaa noin paljon :D
Eikös puheella ole yhteys käsien liikkeeseen aivoissa?
Myös laulajat hyödyntävät käsien liikettä laulaessaan. Ehkä sillä saadaan tuotettua tarkka nuotti tai muuta vastaavaa.
Suomeen on varmaan alunperin kerääntyneet kaikki maailman asbergerit ja ovat saaneet elää rauhassa omanlaistaan elämää.
Elehtimistä enemmän minua häiritsee monille suomalaisille tyypillinen mumiseva ja monotoninen puhenuotti. Se oikeasti hankaloittaa ymmärtämistä ja pahimmillaan aiheuttaa väärinkäsityksiä, mikäli toisen puheesta ei saa kunnolla selvää. Sekin häiritsee keskustelua, jos koko ajan joudut hokemaan, että "anteeksi, mitä sanoitkaan". Ei tarvitse olla mikään tuulimylly (lol) tai överiartikuloija mutta reippaampi ja selkeämpi viestintätyyli olisi monesti paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi suomalaisuuteen? Pitääkö stana kaikkien olla samanlaisia? Mulla se ainaki tulee ihan luonnostaan,en ees huomaa ku heilutan käsiä puhuessa. Varsinki jos oon innostunut jostain jutusta tai haluan korostaa jotain juttua esim.silloin ku olen vihanen.
Itseäni helpottaa muodostaa lauseita, jos saan liikutella sormiani samalla.
T: verbaalisesti lahjaton.
Aika moni alaluokkien opettaja tekee tota. Niin itsekin. Varsinkin vieraskielisten kanssa 😄 Samaan tyyliin kuin monissa laululeikeissä, esim. 5 pientä ankkaa. Siitä se helposti leviää muuhunkin puheeseen.
Toiset vaan heiluttaa käsiään, toiset taas yrittää ikäänkuin piirtää kaaviota jota selittävät.
Huitojat ovat yleensä äkyllisesti vähän vajavaisia 😁
Sanna Marin myös viuhtoo käsillään puhuessaan,mutta hetken päästä laittaa kätösensä sievästi yhteen päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on varmaan alunperin kerääntyneet kaikki maailman asbergerit ja ovat saaneet elää rauhassa omanlaistaan elämää.
Ei vaan täällä kylmässä pohjolassa on joutunut elämään tumput kourissa, että on tarjennut tai vielä aikasemmin kädet on pidetty visusti taljan alla lämpimässä, varmaan puristettu sitä taljaa pysymään päällä. Miten siinä sitten viittelöi? Suomalaiset on hyvin käytännön läheinen kanssa. Samaa perua on varmaan suoraan asiaan menokin, jätetään ne small-talkit väliin ja sanotaan, mitä on asiaa, turha sitä on jossain kylmässä jaaritella palelemassa paikallaan seisten.
Se on tehostekeino puheelle jolla havainnollistetaan kuulijalle asiaa. Liika on liikaa siinäkin, mutta maltillisesti käytettynä hyväkin asia.
Voi johtua siitä että jotkut ovat hermostuneita ja käsillä tekeminen helpottaa sitä. Voi olla vaan opittu tapa ja jotkut tykkää puhua käsillään.. Jotkut ei sitä kummemmin mieti kun se on niin tavallista heille ja varmasti riippuu siitä missä kulttuurissa ja perheessä on kasvanut, sieltähän lapsi opit ja mallit saa vuorovaikutukseen.