Olen suojatyöpaikassa, enkä tee koko päivän aikana mitään
2 yksikköä (minun + yksi muu) yhdistyivät tässä viime kuukauden aikana, enkä ollenkaan tiedä, kenen toimistoapulainen nyt olen. Piileskelen täällä toimistolla lähinnä huoneessa, jota kukaan ei ole käyttänyt varmaan vuosiin - ei sillä, että joku minut tänne olisi tietenkään ohjeistanut. Varmaan ainoa kerta, jolloin olen ollut ulkopuolisten kanssa tekemisissä viimeisen parin kuukauden aikana oli kun keitin kahvia kahvihuoneessa ja eräs tuli morjestamaan. Siitä sitten tiet erkanivat taas täysin eri suuntiin. Kaikilla tuntuu olevan omat hommat täällä, eikä muita oikein oteta sillä tavalla huomioon kuin perinteisissä duunipaikoissa etenkin yksityisellä puolella.
Kukaan ei ole antanut minulle mitään työtehtävää tosi pitkään aikaan. Puhutaan oikeasti varmaan kohta vuodesta. Alun perin työnkuvaani kuului esimerkiksi postin jakaminen ja avustus tietokoneiden kanssa (it-tuki), mutta myöhemmin Posti Groupin kanssa solmittiin erillinen järjestely postin jakamisesta, joten jäin ikään kuin palkalliseksi työttömäksi tänne. Samanlainen diili tehtiin myös tietokoneiden osalta, kun it-tukea ulkoistettiin. Minut kuitenkin jätettiin duuniin tänne?
Oikeastaan tarkoituksellisesti pidän täällä etäisyyttä työtovereihin ja johtoon, jotta olemassaoloani ei huomattaisi. En halua työtehtäviä, haluan oikeasti päästä helpolla. Saan sopivat 14 euroa tunnissa, arkipäivätyö 8h, eli 2200-2350 euroa kuukaudessa. Ihan mukavasti kun ottaa huomioon, että päivät ovat tyhjät, pelailen kännykällä ja katselen Netflixia tabletilla. Välillä tulee täällä palstallakin käytyä. Ei siinä mielessä mitään valitettavaa.
Kommentit (29)
Minua kyllä ahdistaisi enemmän piileskely kuin sellaiset työtehtävät, jotka osaan tehdä.
Olen joskus jossain harjoittelupaikassa piileskellyt, ja ne päivät tuntuivat kestävän tosi kauan, kun taas työntäyteiset päivät tuntuivat lyhyemmiltä. Se piileskely johtui minulla lähinnä siitä, että olin niin arka ja siitäkin, että pelkäsin etten osaa tehdä jotain tehtävää, joka minulle annetaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olisi todella ahdistavaa, tuntuu melkein savustamiselta jos ei anneta mitään tekemistä. Kun muut tekee töitä, niin yksi on jouten, kyllä se työpaikallakin on tarpeen tunne, että on tarpeellinen. Itsestä tuntuisi, että tuo tilanne on tahallisesti järjestetty, ettei ole mitään tekemistä. Itse menisin ainakin kysymään, että mitä teen kun töitä ei ole, olen joskus mennytkin kyselemään, että olisiko jotain tekemistä jossa voisi auttaa esim. jotain työkaveria jonka voisi delegoida itselle.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä palkka jos ei oikeasti tee juuri mitään.
Mun kaveri on tuollaisissa hommissa ja palkka on yli 4000€. Ihan pokkana kertoo että ei tee muuta kuin surffailee netissä päivät pitkät. Tekisi mieli ottaa johtoon yhteyttä että ihanko oikeasti teillä on tällaiseen varaa. En ymmärä kans että miten pää kestää tuollaista, mutta kuulemma ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ehkä kestäisi pää tuota. Rankinta tuossa on varmaan se "piileskely". Vaikka oma työni on varsin itsenäistä, niin tykkään kuitenkin jutustella työkavereille välillä.
Oletko tehnyt mitään varasuunnitelmia sen suhteen, että mitä teet, kun sinun hyödyttömyytesi tuolla työpaikkalla huomataan?
Ei se ole mun homma vaatia työtehtäviä. Se on esimiehen ja johdon tehtävä vaatia, että teen jotain.
ap
Kyllä ihan perustason työmoraali ja/tai maalaisjärki jo kertoo, että voi mennä pyytämään lisää hommaa kun saa edelliset valmiiksi.
Toki jos selkäranka on madon luokkaa, niin sitten voi käyttää päivänsä seiniä pitkin luikerteluun, ettei kukaan vaan huomaa.
Jossain kohdin tuo touhu kuitenkin paljastuu ja seuraukset eivät luultavasti ole kauhean mukavat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin vastaavanlaisessa paikassa sijaistamassa useampaakin henkilöä useampana vuotena. En ymmärrä miten vakituinen henkilökunta saa aikansa kulumaan vuodesta toiseen. Mulla oli 8 h/pv työaika ja parhaimmillaankin töitä oli puoleksi päiväksi, toisinaan n. tunniksi/päivä. Se vaan oli aina jännä ilmiö, että kun aloitin uudessa pisteessä, niin minua odotti aina hirveä röykkiö vakituisen jättämiä töitä. Tein ne aina kolmessa päivässä (silloin oli kyllä töitä koko paiväksi!). Mietin miten pitkään he ennen lomiaan olivat tekemättä MITÄÄN.
Olen ollut suurin piirtein samassa tilanteessa. Töitä riitti aina pariksi tunniksi päivässä, loppuajan selailin nettiä kännykällä.
Työtehtäväni (hoidin erilaisia projekteja ja tuurasin muita) annettiin aina ulkoapäin minulle, joten en edes voinut pyytää lisää töitä.
Sain tuona aikana jopa palkankorotuksenkin.
Jatkuvasti oli kamala syyllisyydentunne.
Myöhemmin sain onneksi uuden työn, jossa mielekkäitä tehtäviä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä palkka jos ei oikeasti tee juuri mitään.
Mun kaveri on tuollaisissa hommissa ja palkka on yli 4000€. Ihan pokkana kertoo että ei tee muuta kuin surffailee netissä päivät pitkät. Tekisi mieli ottaa johtoon yhteyttä että ihanko oikeasti teillä on tällaiseen varaa. En ymmärä kans että miten pää kestää tuollaista, mutta kuulemma ihan hyvin.
Ottaa johtoon yhteyttä? Mikä sinä olet asiasta mitään sanomaan?? Talon ulkopuolinen ihminen. Tsiisus... Ei sillä, että käytäntöä missään määrin tukisin mutta ei ole kyllä sinun asemasi asiaan puuttua.
Sikäli kyllä omituista että AP puhuu tuntipalkasta. Eihän valtiolla tai kunnalla töissä olevat tiedä edes mitään tuntipalkoistaan, siellä on aina kuukasipalkka virkamiehellä. Kerran yksityisellä oli pomon viimeinen hoito yllättäen palkattu "toimistoapulaiseksi", ei kyllä oppinut mitään tietokoneohjelmia vaikka kuukauden sai opetella. Ei sitten tullut enää seuraavassa kuussa. Kaikenlaista olen kyllä töisssä nähnyt, monet nuoret sijaiset ovat vain puhelimessa tai menevät Kauppatorille mansikoita syömään. Hyvä etteivät häiritse . On siellä joukossa ollut varkaitakin. Yksi nuori toi töihin poikaystävänsäkin oleilemaan. Minäkin olin lapsena bestiksen kanssa iltapäivät äidin töpaikalla Helsingin keskustassa. Eikä todellakaan sitä työtä ole aina joka päiväksi riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Sikäli kyllä omituista että AP puhuu tuntipalkasta. Eihän valtiolla tai kunnalla töissä olevat tiedä edes mitään tuntipalkoistaan, siellä on aina kuukasipalkka virkamiehellä. Kerran yksityisellä oli pomon viimeinen hoito yllättäen palkattu "toimistoapulaiseksi", ei kyllä oppinut mitään tietokoneohjelmia vaikka kuukauden sai opetella. Ei sitten tullut enää seuraavassa kuussa. Kaikenlaista olen kyllä töisssä nähnyt, monet nuoret sijaiset ovat vain puhelimessa tai menevät Kauppatorille mansikoita syömään. Hyvä etteivät häiritse . On siellä joukossa ollut varkaitakin. Yksi nuori toi töihin poikaystävänsäkin oleilemaan. Minäkin olin lapsena bestiksen kanssa iltapäivät äidin töpaikalla Helsingin keskustassa. Eikä todellakaan sitä työtä ole aina joka päiväksi riittänyt.
Vaikka kuukausipalkkainen virkahenkilö olenkin, niin kyllä minulla palkkalaskelmassa näkyy myös tuntipalkka.
Niin mikäs siinä jollei ole vastuuntuntoa tai tunne ammattiylpeyttä. Sitten valitetaan miksei mitään tapahdu tai asioissa kestää. Tulisin mieluusti tekemään sinne TÖITÄ ja niin tulisi moni muukin työtön joten piä laiska varas.