Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset hullaantuvat Espanjaan?

Vierailija
09.11.2018 |

Haluaisin kuulla kokemuksia, miten ja miksi Espanja viehättää? Etenkin niiden ihmisten, jotka ovat asettuneet pysyvästi Espanjaan, mielipiteitä haluaisin kuulla.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leuto ilmasto, historia, kulttuuri, kauniit kaupungit, upea luonto, hyvää ruoka, yleisesti ottaen ystävälliset iloiset ihmiset....

Rakastan Espanjaa, olen asunut siellä töiden takia useampaan otteeseen 6kk-2 vuoden pituisia pätkiä ja haaveilen pysyvästä muutosta sitten kun lapset lentävät pesästä.

Vierailija
2/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto on ihan kiva, itseäni joskus ärsyttää liiallinen aurinko, varsinkin ajaessa. Talvella taas kylmyys tulee luihin ja ytimiin, mitä vain oli päällä, olit sisällä tai ulkona. Mutta joo, kyllä se ilmasto on silti ihan jees.

Ihmiset... no, löytyy hyviä ja huonoja puolia, mutta se yhteisöllisyys ja auttamisenhalu itseleni tekee suurimman vaikutukset. Aikaansaamattomuus joskus ärsyttää, mutta kun kaikki toimii sellaisella hitaalla, ei niin väliä meiningillä niin siihenkin tottuu ja nyt tuntuu Suomeen tullessa siltä, että ihmiset voisivat ottaa vähän rennommin, eikä stressata niin paljon kaikesta. Mutta sitten taas espanjalaiset voisivat vähän ottaa mallia Suomen järjestelmällisyydestä.

Vaikka pääosin Espanjassa on kuivaa luontoa, niin silti löytyy paljon vuoria ja metsiä. Patikointi on ihanaa.

Rakastan historiaa ja täällä sitä onkin. Linnoja on aivan mielettömästi. Tykkään myös kymmenistä eri juhlista, joita vietetään maakunnasta riippuen. Paikallisten mukaan on hauska mennä juhlimaan, jota porukka osaa tehdä vauvasta vaariin, alkoholilla tai ilman. Ihmiset eivät nolostele näyttää pitävänsä hauskaa.

Espanjalainen ruoka on erittäin maukasta, kunhan menee turistialueiden perus paistettujen ruokien ulkopuolelle.

Täällä sitä vaan on kotoisampi olo!

Sitä on vaikea ehkä selittää täysin, ennen kuin kokee itse. Vertaillessani Suomea ja Espanjaa löydän molemmista paljon hyviä ja huonoja puolia, mutta Espanjan hyvät puolet vievät voiton. Tiedän taas, että esimerkiksi siskoni ei ikinä voisi asua täällä, kun on kuunnellut hämmentäviä ja typeriä ongelmia mitä täällä on joutunut kokemaan. Toisille sopii, toisille ei. Se riippuu ihan ihmisestä. :)

Mulla ainakin meni niin, että ensimmäisenä vuonna kaikki oli vau niin uutta ja siistiä, tokana vuonna alkoi tulla kulttuurishokkia, kaikki ärsytti ja Suomeen oli ikävä, kolmantena vuonna alkoi jo sopeutumaan paremmin varsinkin kun kieli oli myös huomattavasti parempi, eikä sen takia ollut enää niin ulkopuolinen olo. Neljäntenä vuonna sitten olikin jo kaikki mallillaan ja samalla tiellä edelleen. Suomessa tykkään käydä jouluna ja kesällä ja vaikka sinne tulee aina olemaan ikävä, en näe itseäni asumassa Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on rikastettu rikkaaksi. Siellä saa lenkkipolullakin leikkihetken paljon useammin kuin Suomessa.

Vierailija
4/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Omaan makuuni siellä on liian karu ja kuiva luonto suurimmassa osassa. Kesällä aivan liian kuuma, varsinkin sisämaassa on ihan kamalan tukalaa. Työelämä on ainakin it-alalla (jossa olen ollut töissä Madridissa vuoden) vielä kovempaa ja kiireisempää kuin Suomessa, joten ei ole mitään etelän rentoa meininkiä. Kaupungeissa ihmisetkin on aika samanlaisia kuin Suomessa, eivät mitenkään erityisen lämpimän sosiaalisia muita kuin omia lähipiirejään ja perheitään kohtaan.

Vierailija
5/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullaantua jostain. Espanjasta.

Vierailija
6/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upea maa, luonto, rennot ei keskieurooppalaisen tärkeilevät vaan maanläheiset ystävälliset ihmiset, lukuisat historialliset kaupungit. Valoa, tilaa, elämää.

Vierailija
7/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja on oikeasti monta maata, alueissa vaihtuu kielet ja kulttuurit myös. Espanjaan on helpointa muuttaa, sen takia sinne niin monet päätyy ja siellä on euroopan paras ilmasto. 

Vierailija
8/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin rentoa, että elämästäkin nauttii ihan eri tavalla kuin Suomessa

Vierailija
9/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalaiset naiset on kauniita. Täällä on vain lehmiä.

Vierailija
10/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sivistyskulttuuri. Ihmiset osaavat ottaa toiset huomioon ja nauttia elämästä. Se hyvä olo tarttuu umpisurkeaan suomalaiseenkin.

Vierailija
11/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto, komeat miehet ja kauniit naiset?

Vierailija
12/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun vaan muuttaa, jos tekee mieli. Ei siinä sen kummempia. Niin usein olen saanut kuulla kuinka utsekin haluttaisin muuttaa ja ruikutetaan suomeata, mutta mitään ei asialle tehdä.

Vierailija
13/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mene vaikka saisin ilmasen matkan sinne. Oksettava maa, eikä vähiten härkätaisteluiden takia. En pidä koko kulttuurista enkä auringosta.

Kyllä jotenkin huomaa että ovat arabien jälkeläisiä.

Vierailija
14/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en mene vaikka saisin ilmasen matkan sinne. Oksettava maa, eikä vähiten härkätaisteluiden takia. En pidä koko kulttuurista enkä auringosta.

Olen samaa mieltä. Italialaiset ja ranskalaiset ovat huomattavasti fiksumpaa porukkaa ja heillä on hienostuneempi kulttuuri. Espanjalaiset ovat jotenkin barbaareja siinä porukassa.

Vierailija
15/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kohtuu lähellä, eu maa ja hintataso edullinen Suomeen verrattuna. Muuten se on kyllä kehitysmaa verrattuna yhtä etelässä oleviin Amerikan osavaltioihin. En itse näe mitään ihailemista Espanjassa historiaa ja luontoa lukuunottamatta.

Vierailija
16/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upea maa, luonto, rennot ei keskieurooppalaisen tärkeilevät vaan maanläheiset ystävälliset ihmiset, lukuisat historialliset kaupungit. Valoa, tilaa, elämää.

tulee mieleen vain kuiva maasto ja takapahuisen mentaliteetin omaavat ihmiset.

Vierailija
17/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Italialaiset ja ranskalaiset ovat huomattavasti fiksumpaa porukkaa ja heillä on hienostuneempi kulttuuri. Espanjalaiset ovat jotenkin barbaareja siinä porukassa.

Juuri barbaari-sana tuli minullekin eka mieleen, vaikken sitä laittanut.

Lähi-idän barbaarien vertahan heissä on ja kyllä sen aistii. 

Vierailija
18/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö,ruoka , kauniit hoikat naiset.

Kultuureista en välitä pätkääkään, vain nuo 3 mainittua asiaa ratkaisee minun lomapaikat aina.

Vierailija
19/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

¡Viva España! Aquí se vive bien

Vierailija
20/22 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpö,ruoka , kauniit hoikat naiset.

Kultuureista en välitä pätkääkään, vain nuo 3 mainittua asiaa ratkaisee minun lomapaikat aina.

Oikeasti kauniit hoikat naiset? No, ehkä ihan nuoret joo, mutta niin ne on useimmiten Suomessakin hoikkia. Sen sijaan 25 ikävuoden jälkeen ja viimeistään lapsen saatuaan espanjalaisista, jotka usein on suominaista lyhyempiäkin, tulee alapainotteisesti lihavia jättiperseitä, joiden jalkojen lyhyyttä iso takapuoli korostaa. Kaupungeissa vähän enemmän naiset jaksaa välittää tosin ulkonäöstään, mutta isojen kaupunkien ulkopuolella näkee melkoisia matameita kyllä.

Italia on enemmänkin ehkä se kauniiden ja hoikkien naisten maa, tilastojenkin mukaan Romanian jälkeen hoikimmat naiset. Siellä ulkonäkö on niin tärkeä arvo, että pitävät vaikka millä hinnalla painonsa kurissa. Espanjassa moni ei jaksa pariutumisen jälkeen välittää.