Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinäisyys keski-ikäisenä

Vierailija
09.11.2018 |

Minua on alkanut ahdistaa yksinäisyys ja yksin asuminen keski-ikäisenä. Nuorena aikuisena oli ystäviä mutta ovat kaikki kadonneet elämän varrella, enkä onnistu enää saamaan läheisiä ystäviä vaikka olen yrittänyt. Parisuhdettakaan ei ole löytynyt. Tuttavia on mutta tuntuu ettei se riitä. Välillä on todella vaikeaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten jaksatte?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene harrastukseen. Etsi kivoja. Kokeile.

Vierailija
2/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene harrastuksiin. Kokeile uutta. Ole utelias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on perhe, mutta muutimme uudelle paikkakunnalle Kokonaan uudellen alueella Hämeeseen ja täällä on todella vaikea löytää ystäviä. Kaikki tuntuvat haluavan vaan olla kavereita niiden vanhojen kavereidensa kanssa. Olen yrittänyt käydä joissain harrastuksissakin, mutta niissäkin porukka ei oikein ota uutta mukaan. En tiedä johtuu hämäläisten luonteenlaadusta. Mutta joo yksinäistä on kavereiden suhteen.

Vierailija
4/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset aikanaan yrittänyt perustaa perhettä? Vai yrititkö? Saataisithan vieläkin parisuhteen löytää. Silmät ja korvat auki. Ei ihmisen ole hyvä ihan yksin olla.

Vierailija
5/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene harrastukseen. Etsi kivoja. Kokeile.

En ole löytänyt harrastuksista ystäviä. Eikö kellään ole samanlaista tilannetta?

Vierailija
6/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset aikanaan yrittänyt perustaa perhettä? Vai yrititkö? Saataisithan vieläkin parisuhteen löytää. Silmät ja korvat auki. Ei ihmisen ole hyvä ihan yksin olla.

Tottakai olen yrittänyt, ei kaikille vain tunnu löytyvän paria.

Vierailija
7/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on perhe, mutta muutimme uudelle paikkakunnalle Kokonaan uudellen alueella Hämeeseen ja täällä on todella vaikea löytää ystäviä. Kaikki tuntuvat haluavan vaan olla kavereita niiden vanhojen kavereidensa kanssa. Olen yrittänyt käydä joissain harrastuksissakin, mutta niissäkin porukka ei oikein ota uutta mukaan. En tiedä johtuu hämäläisten luonteenlaadusta. Mutta joo yksinäistä on kavereiden suhteen.

Sama täällä Helsingissä, kenelläkään ei ole aikaa tai kiinnostusta enää nykyään.

Vierailija
8/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa kissa. Sillä loppui minun yksinäisyys

Vierailija
9/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai olen yrittänyt, ei kaikille vain tunnu löytyvän paria.

Niin, ei se mullekkaan helppoa ollut. Tosin ei omasta syystäni vaan äitini teki kaikkensa että olisin jäänyt vanhaksi piiaksi, eipä kuitenkaan onnistunut. Ihme kyllä.

Vierailija
10/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuhaa pitää kehitellä. Mutta jos on vaativa työ niin ei paljoa jaksa. Moni ei edes halua muita ystäviä kuin oman perheen kun tuntee hajoittavansa itseään liikaa. Silti itsensä yksinäiseksi tuntevia on valtavasti. On tärkeää ettei aseta vaatimuksia ystävyydelle eikä käytä ystäviä omiin tarkoitusperiinsä. Seurakunnissa on aktiivista toimintaa ja ihmisiä jotka haluavat hyvää toiselle. Ei kai sinne mennessä ole pakko olla uskovainen, mutta on oltava valmis keskustelemaan uskonasioista asiallisesti. Hyväntekeväisyysjärjestöjä on myös muita.

Itse teen paljon niin, että käyn kirjastossa ja kahviloissa, ja kuljeskelen kaduilla ja ostoskeskuksissa. Silloin olen ihmisten parissa vaikka en edes juttelisi kenenkään kanssa.

Vierailija
11/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa kissa. Sillä loppui minun yksinäisyys

Mulla on kissa jo se on tosi tärkeä mulle. Silti kaipaan myös ihmisten seuraa.

Vierailija
12/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuhaa pitää kehitellä. Mutta jos on vaativa työ niin ei paljoa jaksa. Moni ei edes halua muita ystäviä kuin oman perheen kun tuntee hajoittavansa itseään liikaa. Silti itsensä yksinäiseksi tuntevia on valtavasti. On tärkeää ettei aseta vaatimuksia ystävyydelle eikä käytä ystäviä omiin tarkoitusperiinsä. Seurakunnissa on aktiivista toimintaa ja ihmisiä jotka haluavat hyvää toiselle. Ei kai sinne mennessä ole pakko olla uskovainen, mutta on oltava valmis keskustelemaan uskonasioista asiallisesti. Hyväntekeväisyysjärjestöjä on myös muita.

Itse teen paljon niin, että käyn kirjastossa ja kahviloissa, ja kuljeskelen kaduilla ja ostoskeskuksissa. Silloin olen ihmisten parissa vaikka en edes juttelisi kenenkään kanssa.

Minäkin teen tuota kuljeskelua.

Vierailija
13/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on raihnainen keski-ikäinen mies eikä sillä mitään tee. Olet ap onnekas kun saat olla yksin.

Vierailija
14/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä mutta eri paikkakunta. En osaa kylläkään mitään ratkaisua tarjota, kun osaa omaakaan elämääni ratkaista.

Vierailija
15/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on perhe, mutta suuren osan elämääni olen tuntenut itseni yksinäiseksi.

Minua kiinnostavista harrastuksistakaan ei oikein ole kukaan muu kotiseudullani kiinnostunut, ainakaan siinä määrin, että mitään harrastusporukoita saisi aikaiseksi.

Onneksi tilanne on muuttunut hieman,

muutama vuosi sitten harrastukseksi aktivoitunut vanha mielenkiinnonkohteeni on tuonut tuttavia, ja olen ystävystunytkin parin henkilön kanssa.

2 vanhaa ystävää, joista olin etääntynyt, on taas tullut läheisemmäksi.

Vierailija
16/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vastaava tilanne mutta enpä ole löytänyt ratkaisua.

Vierailija
17/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma, että ne perheellisetkin etivät kirjepalstoilla ystäviä, koska ovat niin yksin perheestä huolimatta. Lasten kanssa ei voi puhua aikuisten juttuja ja miehillä on omat menot, eikä niitten kanssa voi puhua naisten juttuja. Perhe ei ole mikään ratkaisu yksinäisyyteen. + Muu riesa huonosta miehestä kun hyviä ei ole ja synnyttäminen on täysin älytön keksintö.

Vierailija
18/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen järjestötoimintaa, seurakuntia, vapaaehtoistyötä. Itsensä pitää pistää likoon ja olla aktiivisesti mukana. Ystävyyksiä ei synny hetkessä, mutta vähitellen se on mahdollista.

Ehdota paikalliselle kirjastolle, SPR:n jaostolle, seurakunnalle, partiolippukunnalle, että haluat ryhtyä vetämään toimintaa yksinäisyyttä kokeville keski-ikäisille. Ideoi puolen vuoden ohjelma: nyyttäriteekutsut, konsertti, kerro lempikirjastasi, menkää urheilukisoihin, pelatkaa frisbeegolfia, jne.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto etsii jatkuvasti vapaaehtoisia. Voit alkaa ystäväksi maahanmuuttajaäidille, tukihenkilöksi perheelle, auttaa perhekahvilassa, jne.

Osallistu kirja- tai kirjoituspiiriin. Niissä keskustellaan paljon ja ehkä tutustuu ihnisiin paremmin kuin jollain muulla harrastekurssilla.

Hakeudu sinua kiinnostavan aiheen harrastejärjestöön. Ei mene kauaa, kun sinua pyydetään hallitukseen ja sitä kautta saa ystäviä ja tuttavia.

Paikallinen kaupunginosa- tai kyläyhdistys tarvitsee aina aktiivisia ihmisiä. Sitä kautta tutustuu paikallisiin. Ideoi tapahtuma ja toteuta se: kerätkää vanhoja ja uusia valokuvia ja tarinoita alueelta, tehkää julkaisu tai näyttely. Ryhdy vetämään muistelu/turinapiiriä. Järjestäkää kevääksi karnevaalit.

Mielikuvitus on rajana.

Vierailija
19/19 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy järjestämään paikkakunnallasi ystävänhakutilaisuuksia speed dating-tyyliin. Paikkana voi olla srk-talo, kirjasto, kahvila, ravintola, baari... mikä sinulle tuntuu luontevimmalta.

Luo facebookiin yksinäisyyttä kokevien aikuisten ryhmä. Tai liity valmiiseen sopivaan ryhmään. Järjestä tapahtumia sen kautta.

Harrastajateatteritoiminta voisi olla myös hyvä keino tutustua ihmisiin.