Kuivalta päänahka - mikä auttaa?
Kommentit (15)
Anna kookosöljyn vaikuttaa muutaman tunnin.
Yöksi nivean vartalovoidetta paljon ja pipo
Aamulla pesu
Koko pää vai esim. hiusraja? Mulla kuivaa parin sentin levyinen osio otsan kohdalta ja laitan siihen niveaa yöksi, pesen aamulla hellävaraisella shampoolla. Vähän hankala laittaa mutta auttaa.
Lämmitä kookosöljyä ja kun jäähtyy sopivasti niin päähän se. Yöksi vaikka
Mee lääkäriin ja pyydä Diprosalic -liuosta.
Itselläni kuuriluonteisesti ainoa mikä todella auttaa. Ja mulla siis niin kuiva päänahka, että pahimpina aikoina siitä pölisee sellaista kuivaa hilsettä kun heilutan päätä.
Toki jos ei ole kovin paha, niin noi voiteet ja öljy voi auttaa. Itse kokeilisin kotikonstina ensimmäiseksi tuota etikkaa.
Siis koko päänahka on kuiva ja kutiaakin. Atopiaa on lievästi
..kuivalta päänahka. Tunnen tutun jonka lemppari on Kuiva ...en suosittele!
shampooallergia? Kokeile esim lushin palashampoota tai apteekin hellävaraisinta.
Pesu vain kerran viikkoon vauvashampoolla. Jos tukka näyttää rasvaiselta, niin laita vaikka letille, Jos on pitkät hiukset. Sitten ei edes huomaa että se on rasvainen! Liiallinen tukan pesu, varsinkin shampoilla, aiheuttaa päänahka- ja hiusongelmia, joihin sitten taas tarvii muita tuotteita, ja bisnes pyörii.. minun hiukset ja päänahka ainakin on sitä parempi, mitä vähemmän siihen käyttää mitään tuotteita.
Antihistamiini auttaa kutinaan, XZ:n öljyhoitoshampoo on mulla käytössä, apteekista saa myös erilaisia shampoita ja kutinaa helpottavia liuoksia, mutta hilsejutut kannattaa unohtaa.
Ihotautilääkäriltä saa järeämpiä aineita kuuriluonteiseen käyttään. Lääkäri myös näkee, onko päänahassa jotain ongelmia.
PLS kirjoitti:
Pesu vain kerran viikkoon vauvashampoolla. Jos tukka näyttää rasvaiselta, niin laita vaikka letille, Jos on pitkät hiukset. Sitten ei edes huomaa että se on rasvainen! Liiallinen tukan pesu, varsinkin shampoilla, aiheuttaa päänahka- ja hiusongelmia, joihin sitten taas tarvii muita tuotteita, ja bisnes pyörii.. minun hiukset ja päänahka ainakin on sitä parempi, mitä vähemmän siihen käyttää mitään tuotteita.
Luin jostakin lääkärin mielipiteen, että kutinan takia hiuksia nimenomaan pitää pestä eikä pitää likaisina.
Ensiksi voidekäsittely eli päänahkaan perusvoidetta (aqualan tmv) muutamaksi tunniksi ja sitten pesu. Pesuun ei köytetä sampoota vaan sama perusvuode toimii pesuaineena. Voidekäsitttelyä voi toistaa niin kauan kuin päänahka on huonona. Muuten hiustenoesu tehdään perusvoiteella, esim humektan on hyvä. Pahimpaan kutinaan kuiviin hiuksiin voi iltaisin laittaa apteekin aconin hiuspohjaseerumia. Näin itse olen saanut hiuspohjan kuntoon.
Huuhtelu laimennetulla etikalla. Esim. neljä osaa vettä ja yksi etikkaa. Mulla noista öljyistä ja rasvoista ei ollut mitään apua, kun ne kuitenkin piti sitten pestä sampoolla pois. Etikka palauttaa päänahan luontaista hapanta tasapainoa, jonka sampoo vie.