Mitä leipoisin pienen vauvan äidille viemisiksi?
Mennään kylään vauvaperheeseen ja haluaisin viedä sinne jotain itse leivottua mutta mitä? Vauvalle käyn myös ostamassa jonkun vaatteen. Mutta mitä hyvää leipoisin? Mitä itse olisit halunnut, kun vieraita kävi sinua ja vauvaa katsomassa?
Kommentit (19)
täällä mieheni kotiseudulla on tapana että sukulaiset tuovat aina jotain syötävää kun tulevat vauvaa katsomaan, mm täytekakun, pullakranssin sekä karjalanpiirakoita! =) aivan ihana tapa! ei tarvitse äidin keittää kun kahvit!
meillekin noita kakkuja tuli muistaakseni 4! onneksi eri kerroilla kuitenkin! ja piirakoita saimme pitkäksi aikaa pakastimeen sekä pullaa! =D
Säästyisi yks ruoanlaitto jos vielä jotakin ruokasampaa
Nyt yhdelle sukulaiselle syntyi vauva. Perheessä jo useempi lapsi.
ajattelin että teen esim. täytettyjä " juustosarvia" laitan sinne kinkkua, sipulia, paprikaa ja tuorejuustoa. ajattelin tehdä niitä enemmänkin että saa laittaa pakkaseenkin:)
ihanaa, moni vaan haluaa mennä vauvaa katsomaan eikä välttämättä tule ajatelleeksi ettei tuore äiti välttämättä jaksa lähteä kauppaan tarjottavia haalimaan, saati leipomaan. tee jokin kakku, tai pullaa, siitähän voi loput vaikka pakastaa seuraaville kävijöille. mutta kakku kyllä sopii paremmin tuollaiseen juhlahetkeen!
mutta mä olisin kyllä loukkaantunut jos meille olis joku tuonut ruokaa tai leipomuksia, eli kuinka hyvin tunnet äidin?
Mitä ihmeen loukkaavaa näet siinä että joku tuo pullaa tms. tuliaisiksi???
Musta oli kiva, kun kaveri sanoi, että tulee vauvaa katsomaan ja tuo sitten kahvileivät tullessaan. Jos ois yllättäen tuonut jotain, ois tietty ollut kiva, mutta oisin kuitenkin valmiiksi varannut jotain, ja " hyöty" olisi mennyt siihen.
sehän on vaan todella huomaavaista jos vieraat tuovat syömisiä (oli sitten kahvileipiä tai ruokaa) mukanaan!! silloinhan he ovat selvästikin ajatelleet että äidin ei tarvitse alkaa mitään laittelemaan vaan voi keskittyä jutusteluun ja vauvan hoitoon! minusta se on aivan ihanaa!! =)
t. se jolle tuotiin 4 täytekakkua.. (en muista mikä numero olin..)
ettei äidin tarvitse.. minun tätini kun tulee nin seitsämää sorttia tulee! =)
isolla porukalla käymään ja toivat paljon kaikenlaista syötävää tullessaan! ja vielä olivat keränneet rahaakin työpaikalla ja laittaneet ihanaan nalle-lippaaseen ne! =)
Sen voi sitten vaikka osissa pakastaa. Itse sain myös muutama kuukausi sitten vauvan ja meillä kävi myös (mun pyynnöstäni) vieraita tosi tiuhaan ja yksi ihminen toi mukanaan kahvileipää... Siis yksi jostain 20:stä! Mä tykkään kamalasti leipoa, joten siksi vien usein " tuliaisiksi" jotain itse leivottua kukkien yms. sijaan.
T:ap
täällä elää edelleen rotinaperinne.
Kuuluu asiaan että viedään ruokaa ja herkkuja
tavan soisi yleistyvän koko maahan
Oma tekemä suolainen ja makea kuulostaa hyvältä
Tee sellaista josta tiedät pidettävän perheessä voi olla mitä tahansa
Täytekakku ostettu tai oma tekemä
Täällä tuodaan myös kukkoja, karjalanpiirakoita, kääretorttuja,
pullaa
ja tietysti vastasyntyneelle joku lahja vaate, helistin, vaunulelu, pehmo
Nimenomaan on tärkeää huomioida äitiä ettei tarvitse varata mitään tarjottavaa ja tämän voi kohteliaasti ilmoittaa silloin kun sopii vierailusta
Tuosta vaateasiasta voi kysäistä onko joitain tiettyä kokoa voit ostaa vaikka 80 - 90 cm kun yleensä niitä 60 -70 cm tuodaan eniten.
ennen vanhaanhan ainakin itäisessä Suomessa vietiin rotinoille kaikki ruoat, jotta tuore äiti saisi levätä. Itse olin ainakin niin väsähtänyt vauvojen jälkeen, että vieraat saivat tyytyä " punaisen pussin" pakasteleivonnaisiin.
miehen sukua tuli vierailulle iso matkalaukullinen täynnä ruokia ja lapselle vaatteita
Hän oli yllättynyt ja iloinen kun vein kakun hänelle ja kiitti mielissään.
Siskollenikin tein kakun kun hän pääsi sairaalasta kotiin, hän näki sen jääkaapissa ja rupesi vollottamaan :)
Olen kanssa sitä mieltä, että kannattaa sanoa etukäteen, että tuo tullessaan syötävää. Ettei äidin tarvitse " tehdä mitään ylimääräistä" .
mutta mielummin ehkä jotain säilyvämpää kuin täytekakku, sillä jos ei käy paljon muita vieraita samana tai sauraavana päivänä - menee hukkaan - eli mielummin suklaakakku tai kuivakakku.
turhaa höpinää ne puheet että joku loukkaantuisi,ei todellakaan...se on just ihana ylläri ja itse ainakin olin todella iloinen kun tuli vieraita ja toi syötävää!!
kumminkin sitä jotain tarjottavaa vieraille hommaa joten,ei sitä tarvi ilmoitella!
meillä lappasi väkeä viime kerralla alvariinsa, vaikka olin pyytänyt, että eivät heti tulisi, kukaan ei tietenkään tuonut mitään, mutta odottivat kahvia ja kakkua.