Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi uhkaa jäädä taas luokalleen, kun ei opi mitään.

Huolestunut äitikarhu
08.11.2018 |

Kertonut minulle että ei kiinnosta nähdä vaivaa ja saada tyydyttävää, vaan haluaa kiitettävän kuten muut saavat pienellä työmäärällä. Mieluummin ottaa sitten nelosia tai vitosia kokeista. Ei tyydyttäviä numeroita arvosteta ja hänen mielestä on turha nähdä vaivaa, jos ei voi saavuttaa kiitettäviä.

Olen tavallaan samaa mieltä, mutta en sanonut sitä ääneen.
Lapseni taitaa olla heikkolahjainen. Opettajan mielestä jokaisen pitäisi yrittää parhaansa.
Mutta todellakin, miksi ihmeessä nähdä vaivaa, kun ei sinne lääkikseen myöhemmin pääse kuitenkaan. Paremmin elää tukien varassa, kuin roskatöissä matalalla palkalla niskalimassa.
Siinä mielessä lapseni on välkky.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sama palkka kaikille kirjoitti:

Epäreilua että joillekin koulunkäynti on helppoa ja saavat myöhemmin easysti parempi palkkaisen työn.

Se ei ole reilua. Siksi verotusta on korotettava.

Minä sain ysejä ja kymppejä, mutta tein sen eteen paljon työtä. No, en ehkä ekaluokalla, koska silloin pääasiana oli oppia lukemaan ja minä olin oppinut jo etukäteen. Lueskelin sitten aikani kuluksi eka-, toka- ja kolmosluokan oppikirjoja siellä luokassa. Koska asiat olivat tuttuja, varsinaiset oppitunnit olivat sitten myöhemmin vain kertaamista, mikä helpotti oppimista. Tätä tekniikkaa hyödynsin sitten yläasteella ja lukiossa: luin seuraavan tunnin kappaleen etukäteen, jotta tunnilla pystyin keskittymään omaksumaan sen nippelitiedon, jota opettajan opetuspuheessa tuli perustiedon ohessa. 

Siinäpä helppo keino myös ap:n lapselle osaamistason nostamiseen: lue etukäteen seuraavan tunnin kappale. Vaatii toki työtä.

Yleissivistyksen lisäksi olen päässyt 40 000 euron vuosiansioihin. Se ei mielestäni ole mitenkään huima, kun 35 % menee veroihin ja ties mihin. Silti IS:n (?) verokoneen mukaan tienaan enemmän kuin 80 % kansasta.

Vierailija
22/25 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, mutta kannattaako sitä sen seiskan eteen tehdä kotitehtäviä neljä tuntia illassa, mikä menee älykkäiltä 30min ja kokeissakin pärjätään kiitettävästi ilman valmistautumista?

Tämä on ihan pohdinnan paikka.

Opetussuunnitelmassa edetään hitaimpien ja heikoimpien mukaan. Vaatimustaso ja opetus järjestetään niin, että ne vitosen oppilaat pääsevät jaksolta toiselle ja vuosiluokalta toiselle. Tottakai se on kiitettävän tason oppilaille liian helppoa. Jos opetusta järjestettäisiin kiitettävän tason mukaan, niillä hyvillä oppilailla menisi pitkä aika kotiläksyissä. Heikoilla ei olisi mitään saumaa.

Jos nykyisessä peruskoulussa ei pärjää, vaikka yrittää, on todella liian heikko ja saa pyytää siirtoa erityisluokalle tai erityiskouluun. Ne "heikot" ovat kylläkin tavallisesti vain laiskoja mammanpoikia, jotka pääsisivät kasiin tai ysiin helposti pienellä vaivalla. Mutta kaipa se kännykän toljottaminen on tärkeämpää elämän kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni opiskeli niin kovasti ja siinä uskossa että saisi kiitettävän kovalla työllä. Viime vuosi painettiin koko perhe täysillä. Vaan sai vain seiskoja ja ei kertaakaan edes kasia.

En minä tosiaan koe että kannataa nähdä vaivaa. Nyt on paljon iloisempi ja elämänmyönteisempi, kun on aikaa olla kavereiden kanssa ja käydä harrastuksissa.

Valehtelematta meni koulun jälkeen läksyissä neljä tuntia illasta ja kaikki väsyimme siihen.

Eikä tuloksia syntynyt.

Vierailija
24/25 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni opiskeli niin kovasti ja siinä uskossa että saisi kiitettävän kovalla työllä. Viime vuosi painettiin koko perhe täysillä. Vaan sai vain seiskoja ja ei kertaakaan edes kasia.

En minä tosiaan koe että kannataa nähdä vaivaa. Nyt on paljon iloisempi ja elämänmyönteisempi, kun on aikaa olla kavereiden kanssa ja käydä harrastuksissa.

Valehtelematta meni koulun jälkeen läksyissä neljä tuntia illasta ja kaikki väsyimme siihen.

Eikä tuloksia syntynyt.

"painettiin koko perhe täysillä"?

Katsoitko vierestä, että lapsella on kirja auki ja sinne syntyy vastauksia? Vai istuitko alas, luitko kappaleen lapselle, osoitit tärkeät kohdat, selitit, miten asiat liittyvät toisiinsa, annoitko taustatietoja jne.? Sitä nimittäin opettajat tekevät koulussa. Kaikki vain eivät viitsi seurata ja ottaa vastaan valmiiksi pureskeltua tietoa. Oppikirjojen asiat eivät ole vaikeita. Niiden sanamuodot on mietitty mahdollisimman helpoiksi, tärkeitä asioita on tiivistetty, tehtävät tehty niin, että ne painottavat tärkeitä asioita.

Voi tietysti olla, että ap:n lapsella on hahmotushäiriö eikä hän sen takia opi. Miksette ota yhteyttä erityisopettajaan ja pyydä tekemään selvitystä?

Vierailija
25/25 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tuloksia syntynyt.

"painettiin koko perhe täysillä"?

Katsoitko vierestä, että lapsella on kirja auki ja sinne syntyy vastauksia? Vai istuitko alas, luitko kappaleen lapselle, osoitit tärkeät kohdat, selitit, miten asiat liittyvät toisiinsa, annoitko taustatietoja jne.? Sitä nimittäin opettajat tekevät koulussa. Kaikki vain eivät viitsi seurata ja ottaa vastaan valmiiksi pureskeltua tietoa. Oppikirjojen asiat eivät ole vaikeita. Niiden sanamuodot on mietitty mahdollisimman helpoiksi, tärkeitä asioita on tiivistetty, tehtävät tehty niin, että ne painottavat tärkeitä asioita.

Voi tietysti olla, että ap:n lapsella on hahmotushäiriö eikä hän sen takia opi. Miksette ota yhteyttä erityisopettajaan ja pyydä tekemään selvitystä?

Nykyään kouluissa on leikattu kaikesta. 90-luvulla leikattiin tukiopetuksesta. Tukiopetusta ei vaan saanut. Moni jäi monta luokkaa jälkeen opetuksessa. Eikä ihme että meillä on nykyään näitä päälle parikymppisiä, jotka eivät osaa edes kertotaulua. Ei erityisopetusta nykyäänkään saa mitenkään helposti. Moni valuu seulan läpi, vaikka olisi pelastettavissa.