Selän akne aikuisiällä
Minulla on tosi paha aikuisiän akne selässä. Käyn joka päivä suihkussa ja kuorin ihon eri aineilla. Tämän jälkeen rasvaan huolellisesti apteekista ostetulla syväkosteuttavalla voiteella. Saunon säännöllisesti. Vaihdan vuodevaatteet usein ja pesen yövaatteet joka käyttökerran jälkeen. Pesen myös pyyhkeet ja rintaliivit usein. Tämä tuntuu todella suurelta työltä, kun lopputulos on vain ”ihan ok”.
Mitä vähemmän hoidan, sitä pahemmaksi akne menee, eli en voi ainakaan vähentää näitä toimia.
Mikä avuksi?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy lääkärissä. Mikäli akne on tulehtunut, tarvitset antibiottikuurin. Muuten se ei rauhoitu. Jatkohoidosta voit keskustella lääkärisi kanssa.
Akne ei vaikuta tulehtuneelta, vaikka näppyjä kyllä tulee välillä tosi isojakin. Yritän poissulkea kaikki mahdolliset apukeinot ennen kuin menen lääkärille, koska en halua maksaa pitkää penniä neuvoista jotka olisin voinut saada muutenkin. Jäljelläolevat hoidot (happo, laser yms) ovat niin kalliita, että menen niihin vasta viimeisenä keinona.
Onko sinulla mikroskooppinen katse, jolla näet myös selkäsi ihon alle, mikä siellä myllää? Antaisit vaan lääkärin suosiolla tutkia, ettei mene pahemmaksi. Kalliisiin hoitoihin ei tietenkään tarvitse suostua. Tässä(kin) asiassa on järjen käyttö sallittua.
Onpas epäkohtelias puhetyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kannattanut miettiä näitä juttuja ennen sen aknen puhkeamista? 🙄
Siis anteeksi mitä? 😂
Niin että jos sitä ihoa olisi alunalkaenkin hoitanut oikein, niin ei tarvitsisi miettiä mitään aknenhoitokonsteja. Mutta hyvin av-mammamaiseen tapaan ryssitään ensin itse ja sitten tullaan palstalle vänisemään apua.
Kai sä daiju tajuat, että akne alkaa yleensä tyyliin 12v ikäisenä?
Akne ei myöskään ole mistään ihon "hoitamisesta" kiinni. Se on bakteerien aiheuttama tulehdus, joka johtuu ihon virheellisestä toiminnasta. Toki sitä voi yrittää hoitaa ulkoisesti, mutta se ei johdu hoitamattomuudesta, vaan nykytietämyksen mukaan geenien, ruokavalion ja ihon mikrobiston yhdistelmästä.
Eli itsekin myönnät, että omilla toimilla on vaikutusta. Niinpä niin. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy lääkärissä. Mikäli akne on tulehtunut, tarvitset antibiottikuurin. Muuten se ei rauhoitu. Jatkohoidosta voit keskustella lääkärisi kanssa.
Akne ei vaikuta tulehtuneelta, vaikka näppyjä kyllä tulee välillä tosi isojakin. Yritän poissulkea kaikki mahdolliset apukeinot ennen kuin menen lääkärille, koska en halua maksaa pitkää penniä neuvoista jotka olisin voinut saada muutenkin. Jäljelläolevat hoidot (happo, laser yms) ovat niin kalliita, että menen niihin vasta viimeisenä keinona.
Onko sinulla mikroskooppinen katse, jolla näet myös selkäsi ihon alle, mikä siellä myllää? Antaisit vaan lääkärin suosiolla tutkia, ettei mene pahemmaksi. Kalliisiin hoitoihin ei tietenkään tarvitse suostua. Tässä(kin) asiassa on järjen käyttö sallittua.
Oliko tuo kaikki, mitä sait tuosta viestistä irti? Taidat olla vähän nolo ja yksinkertainen. Tukehdu akneesi!
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo kaikki, mitä sait tuosta viestistä irti? Taidat olla vähän nolo ja yksinkertainen. Tukehdu akneesi!
Eikö tätä voisi pitää ihan asiallisena keskusteluna..? Foorumi on täynnä ketjuja joissa voitte vängätä.
En jatka keskustelua joiden sävy on ikävä. Ap
Mä jättäisin ainakin tuon kuorinnan pois, olen monesta paikasta lukenut ettei se sovi akneiholle. Muutenkin olen itse ymmärtänyt sen, että liian rajut teiniaknen hoitoaineet ei enää sovi aikuisen ihon ongelmille. Oma ihoni on paljon paremmassa kunnossa kun olen siirtynyt paljon kosteuttavampiin aineisiin. Tilanteen ollessa paha valitettavasti oikean avun kuitenkin saa ainoastaan ihotautilääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi mitä? 😂
Niin että jos sitä ihoa olisi alunalkaenkin hoitanut oikein, niin ei tarvitsisi miettiä mitään aknenhoitokonsteja. Mutta hyvin av-mammamaiseen tapaan ryssitään ensin itse ja sitten tullaan palstalle vänisemään apua.
Voi sua... Ihan tiedoksi vaan, että akne ei johdu mistään ihonhoitovirheistä!
No totta kai voi johtua. Huono ihonhoito altistaa aknelle.
Mulla oli kerran pahana, melkein vuoden. Oli hirveästi stressiä ja ja huolta ja seisoskelin kuumassa suihkussa pitkiä aikoja. Koko yläselkä tuli täyteen kipeitä finnejä. Kun stressi helpotti ja ltuli kesä ja lopetin kuumat suihkut lähti myös finnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi mitä? 😂
Kai sä daiju tajuat, että akne alkaa yleensä tyyliin 12v ikäisenä?
Akne ei myöskään ole mistään ihon "hoitamisesta" kiinni. Se on bakteerien aiheuttama tulehdus, joka johtuu ihon virheellisestä toiminnasta. Toki sitä voi yrittää hoitaa ulkoisesti, mutta se ei johdu hoitamattomuudesta, vaan nykytietämyksen mukaan geenien, ruokavalion ja ihon mikrobiston yhdistelmästä.
Eli itsekin myönnät, että omilla toimilla on vaikutusta. Niinpä niin. 🙄
Ai esimurrosikäisen olisi pitänyt ymmärtää tehdä geenitestit, toteuttaa sen perusteella ruokavaliota, jota edes tutkijat eivät toistaiseksi tunne ja kyetä keräämään ympäristöstään iholleen bakteeristo, jonka lajikirjoa myöskään tutkijat eivät vielä osaa suositellakaan?
Me tiedämme, että esimerkiksi ruokavalio vaikuttaa akneen, mutta kukaan ei tiedä, millainen se parantava ruokavalio on tai voiko sillä ylipäätänsä päästä aknesta kokonaan eroon vaiko pelkästään saada jotain apua. Toistaiseksi lähinnä osataan neuvoa käyttämään antioksidantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi mitä? 😂
Voi sua... Ihan tiedoksi vaan, että akne ei johdu mistään ihonhoitovirheistä!
No totta kai voi johtua. Huono ihonhoito altistaa aknelle.
Mikä helvetin huono ihonhoito ja missä tutkimuksissa tämä on havaittu?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran pahana, melkein vuoden. Oli hirveästi stressiä ja ja huolta ja seisoskelin kuumassa suihkussa pitkiä aikoja. Koko yläselkä tuli täyteen kipeitä finnejä. Kun stressi helpotti ja ltuli kesä ja lopetin kuumat suihkut lähti myös finnit.
Mulla sama juttu. Kova ja pitkittynyt stressi ja samaan syssyyn vielä e-pillereiden lopetus laukaisi todella pahan aknen selkään. Ei auttanut Basironit eikä mitkään vippaskonstit. Loppujen lopuksi en tiedä, miten tai mistä johtuen tuo parani. Ehkä hormonitoiminnan tasaantuminen ja stressin poistuminen oli perimmäinen syy.
Ei helkkari tuota aknehullua, olen tainnut törmätä tuohon häirikköön ennenkin.
Jos akne johtuisi ihon huonosta hoidosta, luultavasti kaikilla miehillä olisi akne. En ole juuri kenenkään heistä kuullut pohtivan antioksidanttejaan tai nähnyt kuorivan tai rasvaavan ihoaan. Sinkkumiehet taitavat nukkua samoissa lakanoissakin varmaan puoli vuotta.
Mutta asiaan. Kärsin itse selän aknesta aivan liian pitkään päälle kolmekymppisenä. Kasvoissa minulla ei ole ollut finnejä muutamaa murrosiän näppyä lukuun ottamatta. Akne taisi puhjeta siinä imetyksen lopettamisen ja työelämään siirtymisen tienoilla, joten oli hormonitoiminnan muutosta ja stressiä. Liekö se sitten ollut syynä, en tiedä. Joka tapauksessa selkä oli todella pahana.
Kun vihdoin kyllästyin, menin lääkäriin ja sain antibiootit. Kun selkä oli rauhoittunut, aloin ottaa kuureina mikrohiontaa kosmetologilla. Hiomisen jälkeen tehtiin aina mustapäiden poisto. Selkäni iho oli vuosien kukkimisen jälkeen niin paksuuntunut ja sarveistunut, että ilman mikrohiontaa finnit olisivat varmasti tulleet takaisin, koska huokoset olivat tukossa.
Näiden toimien vaikutus oli taianomainen ja joka pennin arvoinen. Kadun vain sitä, etten hoitanut asiaa aikaisemmin. Nyt tuosta vaiheesta on jo varmaan 15 vuotta, eivätkä finnit ole tulleet takaisin. Selässäni ei ole ollut yhtään finniä moniin vuosiin.