Pelkäätkö että Jumala rankaisee jotenkin jos eroat kirkosta?
Kommentit (50)
Ystäväni pienituloinen nainen erosi kirkosta kun huomasi maksavansa kirkollisveroa 400e / vuosi! Järjetön summa!!!!!!!!! Tässä ei siis ollut kysymys uskosta, vaan terveestä maalaisjärjestä. Pois ja äkkiä!
Egyptin ja Etiopian kirkkonunnathan ovat lähimpänä alkuperäistä kristinuskoa. Ihan sama uskotko, uskot kuitenkin väärin.
En tietenkään. Kirkko on ihan maallisten ihmisten keksimä järjestö joka lähinnä pyrkii järjestämään papeille kissan oltavat ja piispoille huikeat palkat etuineen.
Onneks en rahoita tuota touhua enää. Eroa sinäkin kirkosta ja lahjoita rahat oikeisiin hyväntekevöisyysjärjestöihin joissa suurin osa menee köyhille. Kirkon rahoista vain 1-2% menee köyhille, että semmoinen hyväntekijä.
En tietenkään pelkää. Naivia taktiikkaa käytät tänään. Joko hait lääkityksen?
En. Evankelisluterilaisen kirkon kautta ei taideta enään mennä taivaaseen. Homo ja naispappi kirkko se alkaa olla. Liity vapaisiin seurakuntiin.
En usko helvettiin. Tai no, maanpäälliseen sellaiseen kyllä uskon. Kuulun kyllä kirkkoon enkä halua siitä erota.
Jumala rakastaa ihmisiä, ei organisaatioita. Kirkko instituutiona on kaukana jäsenistään. Missä sitten ihmiset kuulevat Jumalasta, jos porukat eroavat kirkosta. Nykyään kirkko taitaa olla enemmän huolestunut verotuloista kuin ihmisten sieluista.
Jumala rankaisee jos kuulut kirkkoon tai et eroa koska on homot ja muut luopumukset kirkossa
Vierailija kirjoitti:
Senkus. Rukoilin 8-vuotiaana että meidän koira ei kuolis sairauteensa. Yksi pyyntö ja ukko ei tehny elettäkään! Meidän välit ei ole enää korjattavissa.
Ymmärrän. Ja toisaalta taas... Jumala ei ole automaatti, jolta saa kaiken pyytämänsä. Muistan sen aidon hämmästyksen, kun hartaista rukouksistani huolimatta nuori läheinen kuoli syöpään. Mitään selitystä minulla ei ole tähän ongelmaan, miksi Jumala hyvä ja maailma paha. Enää en suuremmin ajattele asiaa, elän vain elämääni ja yritän olla olematta k*sipää.
Vierailija kirjoitti:
Senkus. Rukoilin 8-vuotiaana että meidän koira ei kuolis sairauteensa. Yksi pyyntö ja ukko ei tehny elettäkään! Meidän välit ei ole enää korjattavissa.
Olet ymmärtänyt väärin. Jumala ei ole lampunhenki, jonka pitäisi mukautua meidän toiveisiimme.
Sen sijaan ihmisen pitää mukautua Jumalan tahtoon.
Okei joo hieman asian sivuun, mutta luulen että aika moni suomalainen ajattelee mielessään, että kirkkoon kuuluminen ja usko on jollain muotoa sama asia. Että sitä ikään kuin lopettaa uskomasta, jos eroaa kirkosta.
Sillä näinhän asia ei ole. Kirkko on meidän maallisten ihmisten perustama yhteisö. Siihen itse varsinaiseen asiaan, eli uskoon, sillä on vain kosketuspinta. Tätä voisi verrata siihen, että jos luonnontieteilijä eroaa luonnontieteilijöiden liitosta, niin ei se tarkoita että hän ei usko enää luonnontieteisiin tai evoluutioteoriaan.
Tuota noin, pikemminkin pelkään että Jumala rankaisee kun edelleen kuulun tähän ev.lut. kirkkoon, joka on liberaali luopiokirkko. Tuskin Jumala tästä kirkosta pitää. Jumala haluaa uskoa ja kuuliaisuutta.
En tiedä onko jotain meitä korkeampaa älykkyyttä jossain muodossa olemassa kaikkeudessa. Olisi aika tyhmää uskoa jotain jompaan kumpaan suuntaan. Ymmärrän kyllä niitä jotka uskovat, koska ihmiset ovat tyhmiä ja pelkäävät sitä mitä eivät tiedä.
Niin tai näin, sellainen joka tarvitsee palvontaa, ei ole jumala. Kunnioitus kaikkea olevaista kohtaan on ihmisessä itsessään, ilman mitään jumalia.
En usko jumaliin, kuulun kuitenkin ev.lut kirkkoon.
Uskon oman pienen kotiseurakuntani diakoniatyöhön, se kokoaa lähes sata vanhaa eläkeläistä parin viikon välein yhteen, monelle yksinasuvalle se on ainoita syitä lähteä kotoa, lääkärissä käynnin lisäksi.
Diakoniatyö tuo vanhainkodin niille mummolle, joille kukaan muu ei tuo joululahjaa lahjat joulupukin pussiin.
Diakoniatyö on kutonut mummojen kipeille polville ja säärille tusinoittain kauniita säärystimiä ja torkkupeittoja.
Diakoniatyön vapaaehtoiset käyvät lukemassa joka toinen viikko vanhuksille ja joka viikko ulkoiluttamassa heitä.
Se, että itse en usko, ei estä minua näkemästä, että diakonissan ja papin vierailut työpaikallani vanhainkodissa, tuovat lohtua ja hyvää mieltä vanhalle ja sairaalle ihmiselle, siinä missä minä näen kahden ihmisen kohtaamisen, he näkevät Jumalan sanan. Ei se ole pois minulta, ei minun tarvitse julistaa v...tun tyhmää ja pelätä tartuntaan.
Maksan mielelläni sen 400€, että ed. mainitut toiminnat ja monet muut pysyvät, olkoon se minun hyvätekeväisyys kohteeni, näen sen toimivan.
Raamatussa kielletään julkinen rukoileminen. Kehotetaan menemään yksin pois muide katseilta kahdenkeskiseen hetkeen Jumalan kanssa. Ei saa myöskään tuoda julki kehuen kuinka on hyväntahtoinen tarvitsevia kohtaan, vaan sen pitää olla itsestäänselvyys. Nuo ovat ristiridassa kirkon oppien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siksikö kuulut kirkkoon?
En pelkää. Tämä jatkuva propaganda kirkkoa vastaan tällä palstalla saa minut entistä vakuuttuneemmaksi siitä että kirkon jäsenenä pysyn, vaikken mikään himouskovainen ole. Ärsyttää tuo palstalla palstalla pyörivä kirkkoviha.
Kolme serkuistani on eronnut kirkosta ja heillä menee keskimääräistä paremmin kotona ja työelämässä, jossa palkkakin on kaikilla useampi tonni kuukaudessa. Pitäisiköhän minunkin työmarkkinatuella kituuttavan luuserin erota kirkosta, jotta onni alkaisi potkia ja elämä tuntua elämisen arvoiselta.
En usko kirkkoon, siksi en kuulu kirkkoon.
En pelkää, koska tuskin hän rankaisee ihmistä vaan paremminkin siunaa kun eroaa kirkosta sen tähden, että kirkko ei noudata sen suurinta auktoriteettiä eli Raamattua.
Kirkko on nykyisin perusteellisesti mädätetty vihervasemmistolaiseksi poliittiseksi toimijaksi, jolla ei ole enää mitään tekemistä Kristinuskon eikä myöskään Raamatun kanssa.
Erosin jo vuosia sitten, eikä toistaiseksi ole kukaan jumala siitä rankaissut.