Vein kassillisen kirjoja taloyhtiön paperinkeräyslaatikkoon. Joku on pinonnut ne laatikon reunalle, mitä ihmettä?
Kävin myöhemmin viemässä muita roskia roskikseen. Siellähän ne minun vanhat dekkarit oli kerätty paperinkeräyksestä laatikon reunalle korkeiisiin pinoihin. Että mitähän kummaa? Eikö kirjat olekaan paperista ja eikö ne kuulukaan paperinkeräyskeen? Mulla on nimittäin vielä toistasataa tarpeetonta opusta lähdössä samaan laatikkoon...
Kommentit (32)
En ymmärrä, eikö kirjat ole Mika paperia, kannet vähän tiiviimpää paperia?
Laitanko mä ne sitten poltettavaksi?
Kyllä mäkin näkisin tuon siten, että laittoi ne näytille, että hyviä kirjoja luettavana.
Kumpa olisi itsekin tajunnut.
Sheldolin kirjat eivät ole paskaa.Paremminkin dekkareita sanan täydessä merkityksessä.Hyvin kirjoitettuja ja polveileva juoni.
Olisit vienyt kierrätykseen.Mä olen 60,ja tuon minäkin tiedän.
Osaan muutenkin kierrättää.
Meidän taloyhtiössä on roskakatoksessa kierrätyshylly. Siihen jätän kerran luetut Annat, Kodin Kuvalehdet ym. Toimii hyvin! Samaa varmaan ajatteli ihminen joka nosti kirjat halukkaille otettavaksi.
En ole oikein perehtynyt noihin kierrätysjuttuihin sen tarkemmin. Huomasin roskakatoksessa sellaisenkin roskiksen, jonne oli taiteltu käytettyjä maitopurkkeja. En alkanut sen enempää omia purkkejani taittelemaan ja erikseen viemään mihinkään. Eikö ne ole poltettavia kuitenkin?
Lasi, metalli, paperi, sekä palautuspullot kierrätykseen. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
No voi anteeksi kamalasti. Olen jo 56 vuotta vanha eikä minun nuoruudessani, silloin kun noita sidney sheldonin kirjoja ostelin, ollut mitään erikoisohjeita kierrätyksestä. Olen tähän asti luottanut omaan järkeeni, että kirjat näyttää olevan valmistettu paperista ja kannet vähän kovemmasta paperista tai pahvissta, joten paperinkeräyskeen olen ne laittanut.
En kyllä erityisemmi lajittele muutenkaan. Lasit ja pullot, viinipullot ehkä korkkeineenkin, ja jotkut purkit menee lasinkeräyskeen kun ne on lasia. Sitten on polttokelpoinen jäte ja sitten on joku sekajäte. Siinpä se.
No kuule minäpä olen jo 59-v ja todellakin kierrätän kaikki! Paperit paperikeräykseen, pahvit kartonkilaatikkoon, muovipullot ja -purnukat muovikeräykseen, lasipullot lasikierrätykseen, korkit irti metallikeräykseen, biojäte biojätteeseen. Vaatteet Punaiselle Ristille, vaaralliset jätteet niille kuuluvaan paikkaan (maalipurkit, spraypullot), jne.
Sinulle ohjeeksi, että myöskään lasiset kosmetiikkapurkit ei kuulu lasikeräykseen!
Kovat kannet eivät välttämättä ole paperia kokonaisuudessaan. Sitä paitsi pahvikin pitää kierrättää paperista erillään.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat kierrättää vanhoja, hyväkuntoisia, kirjoja, vie ne kirjastoon. Ainakin meidän lähikirjastossa on hylly, johon saa tuoda lahjoitettavat kirjat. Siitä saa jokainen ottaa ilmaiseksi kirjan mukaansa, jos haluaa.
Paitsi että ainakin Tampereella kierrätyshyllyt ovat nyt koronan takia poissa käytöstä.
Vielä viisi vuotta sitten olin kirjastossa töissä ja poistokirjoista kannet meni tosiaan sekajätteisiin - siis niistä kirjoista, jotka eivät olleet menneet kaupaksi.
Kierrätän kaiken, minkä voi ja monesti olen kiristellyt hampaitani taloyhtiön roskakatoksessa muiden välinpitämättömyyden takia.
- n65 -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat kierrättää vanhoja, hyväkuntoisia, kirjoja, vie ne kirjastoon. Ainakin meidän lähikirjastossa on hylly, johon saa tuoda lahjoitettavat kirjat. Siitä saa jokainen ottaa ilmaiseksi kirjan mukaansa, jos haluaa.
Paitsi että ainakin Tampereella kierrätyshyllyt ovat nyt koronan takia poissa käytöstä.
Täällä pääkaupunkiseudulla on myös joissakin kirjastoissa otettu ne pois käytöstä, mutta ei kaikissa. Ihmettelen kyllä, miksi kierrätyskirjat olisivat koronan kannalta vaarallisempia kuin kirjaston kokoelmiin kuuluvat kirjat. Viimeksi mainitut kai enemmän kiertävät ihmiseltä toiselle.
Joku voi haluta lukea niitä. Meillä laitetaan kirjat roskakatokseen pussissa jäteastian viereen niin halukkaat saa ottaa ne.