Joku av-mamma(ko?) kävi kampaamossa, varasi aikaa hiusten pidennykseen, aikoi maksaa ne lapsilisillä.
Istuin kampaamossa odottamassa kaveriani jonka hiukset leikattiin.
Sisään tuli itsensä tällännyt mamma vaunuineen ja mukana kaksi lasta.
Hän sanoi että haluaisi taas ajanvarauksen uuteen hiustenpidennyksen, mutta että ei ennen 23 marraskuuta koska lapsilisät tulevat tilille vasta silloin.
Tuolla paikassa ne pidennykset maksoivat näköjään hinnaston mukaan 450-600 eur, pituudesta ja määrästä riippuen.
Jäi vain ihmetyttämään että tarvitseeko ihminen välttämättä tuollaisia kalliita feikkihiuksia päähänsä, jos tilillä ei ole muutenkaan rahaa tai jos ei ole rahaa ylläpitää niitä jatkossa koska nehän kasvavat pois oman juurikasvun myötä, eikö vain?
Kommentit (54)
Ei ole aito av-mamma, jos ei ilkeile ja lyttää kampaajaa niitä pidennyksiä laitettaessa. Varaa aika viereiselle paikalle niin saat tietää totuuden
Eli alapeukkujen määrän perusteella tuo on hyvin yleistäkin että aavee-mammat pistää lapsilisät tekotukkaan, tekohuuliin, tekokynsiin, tekoripsiin, tekorintoihin, tekopakaroihin.....?
### kirjoitti:
Ja kuului sulle miten?
Etkö lukenut aloitusta? Sehän kuului kampaamossa kun ap istui odottamassa. Vaikea siinä kai olla kuulematta.
Vierailija kirjoitti:
Eli alapeukkujen määrän perusteella tuo on hyvin yleistäkin että aavee-mammat pistää lapsilisät tekotukkaan, tekohuuliin, tekokynsiin, tekoripsiin, tekorintoihin, tekopakaroihin.....?
Mihin ne lapsilisät pitää sinusta laittaa? Pitääkö ne nostaa tililtä heti sinä päivänä, kun tulevat, jotta eivät vain sekoitu muihin rahoihin ja ostaa niillä lapsille jotain, vai? Vai kenties ohjata erilliselle tilille, jotta niillä ei vahingossakaan osta mitään muuta, esim. hiivalääkettä tai hiusväriä?
### kirjoitti:
Ja kuului sulle miten?
Kyllä se veronmaksajille kuuluu mihin ne rahat menevät. Tuollaisten väärinkäytösten vuoksi voitaisiin lapsilisistä tehdä harkinnanvaraisia ja valvottuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aito av-mamma, jos ei ilkeile ja lyttää kampaajaa niitä pidennyksiä laitettaessa. Varaa aika viereiselle paikalle niin saat tietää totuuden
Kampaaja tekee sitten kostoksi sille av-mammalle sen karmean, kuuluisan kouvolatukan? ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne lapsilisät pitää sinusta laittaa? Pitääkö ne nostaa tililtä heti sinä päivänä, kun tulevat, jotta eivät vain sekoitu muihin rahoihin ja ostaa niillä lapsille jotain, vai? Vai kenties ohjata erilliselle tilille, jotta niillä ei vahingossakaan osta mitään muuta, esim. hiivalääkettä tai hiusväriä?
Etkö tajunnut ihmetyksen aihetta? Jos ihmisellä ei ole tilillä sen vertaa OMIA rahoja että saisi pidennykset tai muuta turhaketta, niin miksi ne lapsilisärahat täytyy laittaa sellaisiin?
Vierailija kirjoitti:
### kirjoitti:
Ja kuului sulle miten?
Kyllä se veronmaksajille kuuluu mihin ne rahat menevät. Tuollaisten väärinkäytösten vuoksi voitaisiin lapsilisistä tehdä harkinnanvaraisia ja valvottuja.
Mitä käytännön merkitystä on sillä ostanko lapsille ruokaa palkallani ja lapsilisillä vaikka itselleni kengät vai toisinpäin? Ja mistä erotan ne rahat pankkitilillä?
Vierailija kirjoitti:
### kirjoitti:
Ja kuului sulle miten?
Ei kyllä vttu kuulu urpo. Miten tyhmä voi ihminen ollakaan?
Vierailija kirjoitti:
### kirjoitti:
Ja kuului sulle miten?
Sinä varmaan sijoitat lapsilisät, että mussut pääsee täysi-ikäisinä vetämään baareissa muutaman hauskan illan ja pään täyteen
Vierailija kirjoitti:
### kirjoitti:
Ja kuului sulle miten?
Totta puhut, tuolta jouluapu-kerjäysketjusta bongattua huolestuttavaa toimintaa:
"Viime vuonna joku köyhä, nuorehko yh-mamma oli toivonut lahjoja ja ruokaa, ja minun työkaveri puolisoineen kävi viemässä pari kassillista ruokaa ja leluja hänen ovelle.
Ovella vastaan tullut yh-mamma jolla uudet hiusten pidennykset, ripsijatkeet, rakennekynnet, suihkurusketus, ja merkkitopin kauluksesta pullotti uudet ilmapallomuotoiset silikonirinnat sekä naamasta törölle puskevat täytehuulet ja naama näytti jähmeyden puolesta olevan botoksoitu. Eteisessä näytti olevan merkkilaukkuja ja merkkikenkiä.
Työkaveri oli meinannut lentää persauksilleen että siinä mennyt emännällä varmaan yli 10 000 eur itsensä remppaamiseen mutta että ruokaan ei sitten riitä rahaa, eikä lapsille!"
Ensinnäkin miten joku KEHTAA huudella kampaamossa kaikkien kuullen että sitten hänelle kalliit jatkeet päähän kun lapsilisät tulee. Jotenkin kamalan noloa tuo joidenkin suomalaisten tyyli että kailotetaan raha-asiat kaikille!
En tiedä muista, mutta minulle opetettiin lapsena että raha-asioista ei puhuta muille ja että rahasta puhuminen on muutenkin epähienoa ellei se liity esim. yleiseen kansantalouteen ja talouskasvun lukuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tajunnut ihmetyksen aihetta? Jos ihmisellä ei ole tilillä sen vertaa OMIA rahoja että saisi pidennykset tai muuta turhaketta, niin miksi ne lapsilisärahat täytyy laittaa sellaisiin?
Lapsilisät ovat OMIA rahoja. Mihin ne muut rahat ovat menneet? Jos taloudessa on lapsia, niin varmasti paljolti lapsiin. Oon ite yrittäjä, enkä saa rahaa yhtä säännöllisesti kuin palkansaajat. Tili saattaa siis usein olla tyhjä. En mä silti niitä hankintoja tee sillä tavalla, että kun tilillä on laskuttamani rahat, käytän ne itseeni, ja kun tilillä on lapsilisät, käytän ne lapsiin. Vai onko joku syy, miksi näin mielestäsi pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin miksi vertaat 10 euron hiusväriä ja hiivalääkettä 500-600 euron hiusjatkeisiin?
Mä niin toivon ettei tää oo totta.
Tietty minäkin haluan kampaamoon laittaa hiukseni mutta kun mä varaan lapslisäpäiväksi parturin niin se on mun lapselle.
T. Viimeeks itse parturiin päässyt yli vuosi sitten..
Mun lapselta ei puutu ikinä mitään, mä pärjään vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun sain lapsilisää niin se meni ruokaan yms. pakolliseen menoon. Mä olen tyytyväinen mun hiuksiini. Mulla ei ole mitään mainitsemiasi asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin miksi vertaat 10 euron hiusväriä ja hiivalääkettä 500-600 euron hiusjatkeisiin?
Jos lapsilisä on jonkun mielestä tarkoitettu pelkkiin lasten hankintoihin ja se pitää korvamerkitä täysin niihin, mikä ero siinä on, käyttääkö siitä kympin vai käyttääkö kokonaan?
Mä muuten yleensä maksan opintolainan lyhennyksen lapsilisällä, se kun tulee sopivasti juuri silloin tilille, kun on lyhennyspäivä.
Ihmeen moni puolustelee tuota. Kertoohan se todellakin elämanhallinan puutteesta, että ei ole varaa hiustenpidennykseen mutta kuitenkin ne on "pakko" saada vaikka lapsilisästä maksettuna. Siis kyseessähän on turhaakin turhempi "luksus", ei mikään joka naisen purkkihiusväri.
Tällaisen ihmisen kannattaisi miettiä vakavasti rahankäyttöään, kun kerran on lapsikin. Mitäs sitten tekee jos vaikka sairastuu vakavasti? Tai arkisemmin pesukone hajoaa, eikä ole rahaa korjauttaa sitä koska lapsilisät, hups, menivät hiustepidennyksiin eikä mitään ole säästössä? Vähän älliä pitäisi olla...
Mun äiti kävi töissä, mutta nosti ruhtinaallisia elareita. Arvaa keihin ne käytettiin? Aina raha päivänä kuljin äidin mukana vaatekaupoissa tai istuin kampaajalla. Päikkäristä olivat muutaman kerran soittaneet, että tarvitsen uuden haalarin. Äiti soitti siskolleen ja pyysi häntä hommaamaan uuden (wtf?) :D
Uskalsin aikuisena kertoa tästä iskälle joka raivostui. Myönsi itsekin ettei asialle voida enää mitään, mutta oli kuulemma ihmetellyt samaa. Mamma oli pyntätyn näköinen, kun taas lapsi sai tyytyä almuihin, halpoihin eineksiin ja siskolta saatuihin haalareihin. Mua edelleen säälittää tätini puolesta joka joutui maksamaan kalliit haalarit :(
Ja kuului sulle miten?