BEDiä/bulimiaa sairastavat, millaisia kokemuksia syömishäiriön hoidosta?
Ahmimalla oirehtiva, haluaisitko kertoa millaista hoitoa olet saanut? Itsellä epätyypillinen ahmimishäiriö, käyn psykiatrisen sairaanhoitajan juttusilla julkisella puolella ja turhauttaa niin pirusti. Tänään hoitaja alkoi puhua painonvartijoiden pisteistä sekä käski minua kuvaamaan ruokiani.... Kyselee mitä syön ja oksennanko. Tuntuu ettei tästä ole mitään apua. Kerro siis millaista apua sinä olet (julkisella puolella) saanut ja auttoiko se millä lailla? Ja millä paikkakunnalla.
Kommentit (4)
Ei mulla vastausta ole kysymykseesi, mutta omakohtainen vastaavahko kokemus. Kysyin psykiatrilta onko mitään lääkettä, hoitoa tai mitään. Mitään ei ollut.
Olen miettinyt sitä syömishäiriöklinikkaa, jos siitä ottaisi selvää. Vähän orpo olohan siinä voisi anorektikkojen keskellä tosin tulla.
On nämä käsittämättömiä nämä tämän päivän sairaudet... toisaalta itse pidän tätä riippuvuus-sairautena muiden riippuvuuksien rinnalla.
Läheisten opastus on myös välillä ärsyttävää: "otat vaan vähän, niin yksinkertaista se on." Niinhän se on.
Tsemppistä sulle
Mulla on lihavan ahmimishäiriö. Ahmin siis oksentamatta. Sairauteeni kuuluu se että kun olen ahminut pitkään liikaa, alan paastota tai muuten äärilaihduttaa, ja sitten taas tulee jossain vaiheessa keikaus ahmimiseen.
Julkiselta puolelta en ole edes yrittänyt saada hoitoa. Olen sen sijaan käynyt psykoterapiassa. Valkkasin vaan Vastaamon sivuilta terapeutin jonka esittelyssä luki että on erikoistunut syömishäiriöön ja varasin ajan. En oikein osaa sanoa onko ollut apua. toisaalta usein tuntuu terapiassa, että saan oivalluksia siitä miksi syön, miksi menen äärilaidoista toiseen jne. Mutta käytännössä ainakaan vielä nämä oivallukset ei ole johtanut yhtään itse syömiskäyttäytymisen rauhoittumiseen.
Syömishäiriöisten päiväosastolle pääsisin vaikka heti, kelataksit onnistuu yms. mut ei hyvitä lähes normaalipainosena mennä anorektikkojen keskelle... Sairastan epätyypillistä syomishäiriötä, bulimia tällä hetkellä voimakkaana.
Up