**TOUKUISTEN TIISTAI**
Kylläpäs nyt jännittää!! Kahden aikaan yöllä heräsin vessahätään ja ylös noustua hulahti vettä pitkin reisiä ja lattioita. Vähän siinä äimistyneenä pöntöllä istuskelin ja huokasin helpotuksesta, ennen kuin aloin miettimään mahtoiko mennä lapsivedet vai pidättelinkö tänä yönä nyt sitten liian pitkään. Soitin sairaalaan ja kyllä ne taisi lapsivedet olla. Kun ei ollut mitään hajua!! Jos olisin pissannu niin paljon sänkyyn, niin pakostihan nyt jonkinlainen " tuoksu" olis leijaillu. Miehen herättelin ja se totes myös, ettei se pissaa ole. Kaikkeen se ukkokin joutuu kun märkiä lakanoita haistelemaan...No, minä joudun synnyttämään.
Nyt pitäisi sitten nukkua, mutta en kyllä osaa yhtään nukkua. Supistelee tosi hentoisesti 5-10min välein, eikä sairaalaan ole kiirettä. Kymmeneen mennessä pitää taas sinne soitella ja jos kivun puolesta voi olla kotona, niin yhden maita oltava päivällä siellä. Nyt tuntuu siltä, et hyvinkin voisin supistusten puolesta nukahtaa, sellaisia kuukautiskivun tuntuisia supistuksia tulee ja menee. Ja pikkaisen tuli verta alapäästä, mutta ymmärtääkseni se kuuluu asiaan ja kohdunkaulan avautumiseen.
Voi jestas! Jos en nyt kusassu sänkyyn ja tule nolona takasin kotiin päivällä, niin meillä on kohta vihdoin vauva kotona. Ihan hirmusti hymyilyttää! Jos ei mitään kuulu, niin esikoistamme olen pukkaamassa ja muutaman päivän kuluttua kertomassa miten meni ja kumpi tuli ja ja...
Pikkumiina 39+1
Kommentit (36)
Emminnen, kiitos turvotusvinkeistä, täytyypä heti kokeilla noita ananasta ja mansikkaa. Hierojakin kuullostaisi hyvältä!
Meillä ei tehdä ruokaa pakkaseen, tai siltä ainakin vielä tuntuu. Ehkä syödään sitten vähän epäterveellisemmin eineksiä tai salaatteja, kun on jo kesä.
Tosta kesästä puheenollen oon nyt päättänyt uskoa, että tämä vauva ei minusta tule ulos ennen rv 42. Olo on vaan tosi tuskanen, maha painaa ainakin tonnin. Neuvolakäynnillä tänään th:kin alkoi perumaan puheitaan siitä, että parin viikon sisällä tulisi tämä kaveri. Maha vaan kasvanut entisestään... ei merkkejä sf mitan laskusta,päinvastoin.huoh.
Sf: 37!!
painoa, taas kilo lisää, nyt jo yhteensä 18kg..
paineet 126/93, seuraillaan tilannetta
Tää on vähän tämmönen " pessimisti ei pety" tyyppinen ajatusmalli. Eli viisi viikkoa odotusta jäljellä, jolloin mennään se 2 vkoa yli. Pitää alkaa vaan keksiä puuhaa, ettei pitkästy. Ensimmäisenä ajattelin laittaa ruoka-ohjeet yms. vihdoinkin järjestykseen ja sen jälkeen valokuvat kansioihin > digikamera on tuonut sen ongelman, että kuvat jää helposti teettämättä. Ja tarttee varmaan alkaa soittelemaan kavereille ja sopimaan treffejä.
Mitäs muut puuhailee päivisin?
Soffie ja masu rv 37
Hurjalta kuullosti tuo käännösyritys. Ja teit varmasti oikean ratkaisun valitessasi sektion. Sektion riskit on kuitenkin aika pienet nykypäivän lääketieteelle. Riskinsä kaikessa, mutta olisin itsekin valinnut sektion tuossa tilanteessa ehdottomasti! Toipumista vatsanahalle.
Soffie
Neuvolassa tänään käyty ja kaikki mallillaan! Vauva on kuulemma alhaalla ja kiinnittyneenä, odottelee vain supistusten alkamista - niin kuin myös minä :o)
Joitain supistuksia on ollut, mutta eivät ole mitenkään kivuliaita, lähinnä puristavia. Ja tulevat lähinnä liikkuessa eli sellaisia harjoitussupparityyppisiä taitavat olla... Voisihan sitä jo niitä " oikeitakin" supistuksia tulla... ;o)
Turvotusta on edelleen, täytyypä kokeilla ananasta! Veden juominen kun ei oikein tunnu tepsivän...
Olin tänään vielä luennoilla, kun ei oikein kotonakaan tekemistä keksi: kaikki on jo melko pitkään ollut vauvaa varten valmiina ja pakastin on niin täynnä leipomuksia, ettei enää viitsi leipoakaan :o) Mutta kun kerran jaksan ihan mukavasti luennolla istua, niin mikäs siinä :o)
Red_Cat: minä olisin myös valinnut sektion! Varmasti mietityttää, että tuliko tehtyä oikea päätös, mutta luulenpa, että olisitpa päättänyt kummalla tavalla tahansa, niin mietityttäisi! Koita vaan nauttia olostasi :o)
Täytyy tunnustaa, että ihan parina viimeisenä päivänä on ruevennut synnytyskin hieman jännittämään... Harmillista sinänsä: tähän asti kun en ole jännittänyt sitä lainkaan. En usko olevani kovin urhea ja kipukynnyskin lienee aika matala, joten kyllä se kivun sietäminen vähän mietityttää. Ja sitten se repeäminen... :o/ Mutta ehkäpä nämä tuntemukset menevät yhtä nopeasti kuin tulivatkin! Enemmän jännitän sitä, että onko vauva terve... Mutta sitä kai on aia turha jännitellä, kun ei kuitenkaan nyt itse asialle mitään voi..
Tälläista tällä kertaa! Taidan kuitenkin mennä leipomaan leipiä :o)
VOIMIA KAIKILLE!!
- E ja rv 40+2 -
(Mepen kanssa samoissa lukemissa mennään... :o) )
Täällä edelleen podetaan pikkumiehen kevätflunssaa. Ei mitään muuta flunssaisuutta kuin kuumetta vaan. Yölläkin hehkui kuin patteri kyljessä kiinni ja mittari näytti 39,9! Ja voitte arvata, että veto on pois pieneltä ja paras paikka äitin syli. Olen kantanut poitsua pari päivää sylissä ja selässä tuntuu.
Masussa edelleen kaikki ennallaan. Odotellaan, odotellaan. Jotenkin tällä kertaa tätä viime metrien odottelua sietää paremmin, kun edellisellä kerralla. Tietenkin riittää tekemistä esikoisen kanssa ja on muistissa 10 päivää lasketun ajan jälkeen viime kerralta. Yönukkumiset ovat edelleen minun murheen kryynini, muuten voin kyllä todella hyvin, eli mikäs on odotellessa.
No nyt minua kaipaillaan autoja korjaamaan, eli jäi nyt muiden juttujen kommentoiminen vähiin.
Lykkyä kaikille loppusuoralle ja palataan!
Johanna ja Elmeri 39+4
Touko on kiinnittynyt ja tiukasti:)
Eli viime keskiviikkona pää liikkui vaikka vauva muutoin olikin laskeutunut. Nyt oli pää tiukasti kiinni joten tervetuloa vaan maailmaan. Ja tämä alkaa olla jo käsky eikä kehotus!
Muut neuvola tiedot:
rv 38+2
paino tippununt kilon (?), yht 9kg tullut
pissa puhdas
hieman turvotusta, epäilen että johtuu lämpimistä ilmoista
RR 107/74
Hb:tä ei otettu kun viimeksi sain rautakuurin
Sf-mitta 35.5
sykkeet yli 125 vaikka liikkuikin reippaasti (koko ajan laskusuunnassa?)
Ensi maanantaille seuraava aika mutta totta totisesti toivon että jotain tapahtuisi.
Red_catille vielä toivottelen toipumista ja onnea pitämään meitä uteliaita jännityksessä sektiopäivän suhteen;)
Ja kukas se kyselikään tekemistä? Minulla joku energialataus, sillä olen haravoinut pihan, puhdistanut kukkapenkit, siirtänyt taimia penkistä toiseen, leikannut pensaat, siivonnut enempi ja vähempi, ommellut verhot, siivonnut ja pessyt auton, istuttanut orvokit...
Tänään vielä silitän ja ripustan uudet verhot sekä levittelen pensaiden juurelle katetta. Aika ulkopainotteista hommaa tosin.
Jätskiä tekisi mieli päiväkahvin kanssa, mutta en viitsi lähteä hakemaan...
t. Nasu ja kiinnittynyt Touko
Emminnelle reilusti jaksamista ja voimahaleja!
Taustatukea löytyy varmasti täältä toukoisista.
meppe81 ja Emelia: kyllästyneet on fiilikset täälläkin, viikkoja kasassa 40+1 ja olo turhautunut ja ärsyyntynyt. En olis uskonut että yliaikaa odottelen, kun kolme lapsista on syntynyt etuajassa. Tässä raskaudessa tosin ensimmäistä kertaa LA aikaistettiin ultrassa, kun aikaisemmin on aina siirtynyt kauemmaksi, kuin mitä kuukautisista on laskettu.
Ärsyttävää on se että fyysisesti vointi on suht hyvä, mutta henkisesti en jaksaisi yhtään enää odottaa enkä valmistautua synnytykseen. Pääsispä jo tositoimiin ja saisi nyytin hoidettavaksi.
Alfiina+masuvauva 40+1
Minäkin siis edelleen täällä... Eikä tämä käynnistämättä syntymään lähde, en jaksa enää edes toivoa. Joka päivä on tullut tirautettua itku tai kaksi, kun ei vaan enää jaksaisi. Ja nyt tuli sitten se virallinen aika sinne yliaikaiskäyntiin Taysiin. Eli viikon päästä ke 17.5, viikkoja mulla silloin tasan 42... Kaipa ne sieltäkin vielä laittaa kotiin odottamaan. Masentaa ihan h*lvetisti.
Kuten monella muullakin, mulla myös on ihan epätodellinen olo; mahtaako tuolla mitään vauvaa ollakaan? Tai mitä jos sille sattuu jotain? Tai synnytyksessä menee jokin pieleen? (jos nyt johonkin synnyttämään joskus pääsee..) Miehelle tulee kiukuteltua milloin mistäkin, kun on niin turhautunut olo... Kyllä on noilla ukkeleillakin meissä varmaan kestämistä.. ;)
Tänään jo päätin, että keskityn sitten vaan tekemään kaikkea kivaa tän reilun viikon, mutta kun ei oikein jaksaisi mitään... haluaisin vaan sulkeutua johonkin kuoreen ja olla ihan rauhassa... Ja SYÖDÄ! Ruokahalulle ei näy loppua ja se näkyy vaa' alla. Kauhistuttaa jo toi torstainen neuvola.
No mutta, koitetaan vaan pinnistellä, ei kai siinä muukaan auta. Onneksi te ootte täällä. :) Aurinkoista loppupäivää ja SUPPAREITA!!!!! :))) (kaikille niitä toivoville)
PJS + jäärä rv 40+6
niin paljon onnea kaikille jotka jo olette pienokaisenne saaneet!! halauksia ja jaksamista!!
itse menen 40+5 ja vasta muutamana iltana on ollut henkisesti tunne että voisin synnyttää. että jaksaisin. muutimme pääsiäisenä omaan isoon taloon ja nyt oon saanut levätä ja nauttia keväästä, lämmöstä.
MUTTA meillä ei toimi netti vielä!! ihan oon ollu pistoksessa kun en oo päässy lukemaan kuulumisia ja niitä tärkeitä vauva-uutisia!!
lapsivedestä... moni on kirjoittanut veden menosta. eikös silloin pitäisi mennä sairaalaan heti? mulle on ainakin sata kertaa sanottu neuvolassa että sitten pitää heti lähteä. en tiedä johtuuko siitä että oon tois-synnyttäjä ja ekan kanssa meni 4 tuntia. jos täti pelkää että lapsi tulee sitten koti sänkyyn... =)
nyt on taas jo pakko lopettaa, haluaisin niin lukea kaikki vanhat tarinat mutta en ehtinyt kuin pari päivää lukea taaksepäin...
halauksia kaikille ja yritän päästä koneelle pian uudelleen. Pian ollaan kaikki äitejä!!
hanimböörd 40+5 (esikko oli 40+2)
onnea uuteen kotiin ja tsemppiä loppuodotukseen!
PS:ssa kätilö sanoi että kuuden tunnin sisällä pitäis olla sairaalassa jos vedet menee, koskee sekä uudelleen että ensisynnyttäjiä. veikkaan silti että uudelleensynnyttäjil menee sen verran nopeesti että kannatta lähtee melkien saman tien. =)
my_selene ja neiti rv 37+1 (ja mamman selkä niiiin jumissa että odottaa vaan että pääsee nukkumaan)
Pää on ollut taas niin jumissa. Oon jo merkannut raskausviikotkin viikon edelle:(
Eli nyt mennään VASTA rv36!!!
pöllö pricilla
äiskä-04, kiva kuulla että sinua käsiteltiin hellävaraisemmin, ihmeen kovaa ne sitä käännöstä voikin yrittää. Mietin vain että, hyvä ettei mies ollut mukana, olisi varmaan sanonut jo 5 minuutin jälkeen että nyt riittää. Toivotaan että sinulla vielä vauva kääntyisi kun uuteen yritykseen pääset! :)
Soffie, kiitokset, itse pähkäilin juuri noiden riskien kanssa ja päädyin siihen että sektiossa niitä on vähemmän, ja mahanahkakin vähitellen toipuu vaikka on tosi hellänä vielä tänäänkin.
Emelia, olet ihan oikeassa että jos olisin valinnut toisin, miettisin nyt sitä päätöstä. Että parempi antaa jo olla ja nauttia viimeisistä viikoista masun kanssa. :)
Jommelin pojalle pikaista paranemista! Kuulostaa niin pahalta kuin pikkuisella kova kuume.
Nasumasu, kyllä tästä toipuu ja varmaan paljastan sektiopäivän sitten kun olen sinne menossa. ;)
Nyt takaisin Suomen peliä seuraamaan. Mukavaa illanjatkoa!
Red_Cat & Möykky 37+3
Meille sanottiin kun soitettiin sairaalaan että noin kahden tunnin sisällä lapsiveden menosta on hyvä tulla tarkistamaan tilanne. Koska mitään sen kummempaa ei ollut tapahtumassa (ja siinä vaiheessa tosissaan epäilin itsekin että oliko se vettä vai ei) niin pääsimme kotiin. Lääkärinaika oli jo varattu parin päivän päähän kun tehdään synnytystapa-arvio ja se mitä kotona tosiaan pitää nyt sitten huomisaamuun saakka tarkkailla on ettei lapsivettä tihku, tuleeko kovia supistuksia ja ettei nouse kuumetta ja vauva liikkuu. Silloin otetaan uudestaan yhteyttä sairaalaan...
Laittelinkin noita turvotukseen auttavia vinkkejä. Mulla on auttaneet myös tukisukat ja etenkin illalla laitan usein ison kaurapussin pakkaseen ja sen sitten ylösnostettujen jalkojen päälle. Mies on myös hieronut noita jalkoja hierojan ohjeiden mukaan. Turvotus laskee nopeastikin ihan sillä tavalla että jalkoja ikäänkuin sivelee painaen varpaista nilkkaa kohti. Oon yrittänyt väittää miehelle että myös jäätelö auttaa turvotukseen, mutta se ei jostain syystä oo mennyt läpi :-))
joko lähti synnyttää tai sit se kattoo j-kiekkoa..
mun puolesta ottelu vois olla hieman vielä jännittävämpää että vaikka vauva tulis ulos kun mamma hyppii sohvalla tai jotain. =)
suppareita tänne kiitos, huomenna pitäis vauva syntyä. eka syntyi siis rv 39+4 ja toka 38+3 joten huomenna 37+2 ja ois hyvä hetki syntyä. =)
voikaa hyvin, jatkan j-kiekon kattomista ja salaatin syömistä.
my_selene ja neiti ..tervellisellä iltapalalla..
Niin ei mulla enää ole uutta käännösyritystä, vaan ens tiistaina katsovat mihin suuntaan vauva kääntyi, kun jäi eilen poikittain. Jos on silloin perätilassa, niin antavat vaan sitten sen ajan sektioon, eikä enää yritetä kääntää. Mä en siis myöskään halua synnyttää perätilavauvaa alakautta.
että vauva puskee päätään alaspäin. Aikamoista vihlontaa. Piti siivota ja purkaa muuttolaatikoita mutta nyt en toimi ollenkaan. Heräsin vasta kun lyhyiden yöunien jälkeen otin oikein kunnon aamupäiväunet.
Jotenkin tosi helpottavaa kuulla että muillakin on välillä sellainen olo et onko ollenkaan raskaana! Mua jännittää että jos vauva tuntuu vieraalta kun se syntyy, etten jaksa tutustua häneen ja tekee vaan mieli juosta karkuun...
No mullahan on ollut aika raskas tää odotusaika jo äidin syöpään sairastumisen kanssa, mutta nyt myös sisko on eroamassa miehestään, parhaimman ystävän äiti sairastui vakavasti ja miehelle tuli työuupumus - mihin kyllä varmaan vaikutti tää munkin suru ja masennus kaiken tapahtuneen keskellä... Ympärillä ei siis miehen lisäksi oo juuri niitä kaikkein rakkaimpia ihmisiä tai turvaverkkoa jotka jaksaisivat olla mukana tässä odotuksessa tai vaikka pääsisivät auttamaan näiden muuttolaatikoiden kanssa. Toisaalta, niinkuin ihana neuvolapsykolgi sanoi, niin voi olla iloinen siitä että ympärillä on tärkeitä ja rakkaita ihmisiä, joiden elämä koskettaa myös mun elämää.
Menipäs syvälliseksi :-))
Sitä tossa mietin että ootteko tehneet ruokaa etukäteen pakkaseen? Luulen etten itse ehdi/jaksa tehdä, mutta jos nyt jotenkin ehtisinkin niin mitähän olis helppoa ja järkevää pakkaseen laittaa?