Millainen on toimiva uusperhe?
Kommentit (17)
Lapset lähteneet maailmalle ja syödään juhlapyhinä yhdessä.
Molemmat aikuiset huolehtivat yhdessä perheen asioista, lasten kuskauksista, kaupassa käynneistä, ruoanlaitosta, kodin siisteydestä, lasten huomioonottamisesta yms yms
Sellainen missä vanhemmat eroaa ja päätyy takaisin "uudeksi perheeksi" yhteen.
Molemmilla on luottotiedot tallella. Eli mission impössipöl.
Tärkeintä on laittaa lapset etusijalle ja keskittyä siihen että vanhempien välit ovat kunnossa. Meillä on nykyisen miehen, ex-miehen sekä ex-miehen nykyisen vaimon kanssa yhteinen Whatsapp-ryhmä, jossa sovitaan aina lapsiin liittyvistä jutuista ja vaihdellaan kuulumisia.
Takana on 5 vuotta toimivaa uusperhearkea, tietty alkuun oli ne omat vaikeudet, mutta virheistä opittiin. Mukana kuviossa siis minun ja entisen miehen kaksi lasta, minun nykyinen mieheni sekä yhteinen lapsemme ja entisen miehen vaimo.
Hieman itserakas kommentti, mutta mielestäni meillä on sellainen. Se on vaatinut paljon virheistä oppimista ja asioiden kokeilua. Nykyään vietämme syntymäpäivät ja juhlapyhät yhdessä. Ja tulen lasteni isän kanssa toimeen paremmin kuin ikinä. Pystymme sopimaan asioista helposti ja laittamaan aina lasten edun edelle. Uusperhe nähdään usein hankalana asiana jo ajatuksen tasolla, mutta kyllä se voi toimia, vaatii vaan kovasti töitä ja tunteiden käsittelyä varsinkin alkuun.
Äly hoi! kirjoitti:
Ei sellaista ole.
Olen myös tavannut hyvin monta toimimatonta ydinperhettä ammattini kautta.
10 vuotta uusperhe elämää takana. Rakastan miehen lasta kuin omaani (on teini). Lisäksi yhteisiä lapsia.
Alussa miehen exän kateus ja katkeruus oli kauheaa. Yritti saada riitaa välillemme (turhaan). Jätimme hänen ilkeät puheensa omaan arvoonsa. Miehen lapsi kertoo edelleenkin rakastavansa myös minua ja meillä halaillaan paljon.
Kun exä huomasi että yrittää turhaan vaikuttaa lapseen ilkeillä puheillansa ja turhaan hämmentää miehen ja minun välejä niin luovutti lähes kokonaan.
Meidän uusperhe arki on kuitenkin sujunut alusta asti hyvin. Joskus jouduttiin joistain säännöistä ja kasvatus periaatteista keskustelemaan, mutta lopuksi löytyi yhteinen sävel. Sisaruksista on myös tullut todella läheisiä. Kyllä uusperhe toimii kun kaikkia kohtelee perheenjäseninä ja asioista pystyy keskustelemaan :)
Sellainen, jossa toisella sinkulla on koira.
Ja toisellakin sinkulla on koira.
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta uusperhe elämää takana. Rakastan miehen lasta kuin omaani (on teini). Lisäksi yhteisiä lapsia.
Alussa miehen exän kateus ja katkeruus oli kauheaa. Yritti saada riitaa välillemme (turhaan). Jätimme hänen ilkeät puheensa omaan arvoonsa. Miehen lapsi kertoo edelleenkin rakastavansa myös minua ja meillä halaillaan paljon.
Kun exä huomasi että yrittää turhaan vaikuttaa lapseen ilkeillä puheillansa ja turhaan hämmentää miehen ja minun välejä niin luovutti lähes kokonaan.
Meidän uusperhe arki on kuitenkin sujunut alusta asti hyvin. Joskus jouduttiin joistain säännöistä ja kasvatus periaatteista keskustelemaan, mutta lopuksi löytyi yhteinen sävel. Sisaruksista on myös tullut todella läheisiä. Kyllä uusperhe toimii kun kaikkia kohtelee perheenjäseninä ja asioista pystyy keskustelemaan :)
Juurikin noin sen pitää olla. Mitä olen kuullut niin uusperhe ei onnistu , jos lapset eivät ole samanarvoisia. Jos alkaa erottelemaan minun , sinun ja meidän lapset niin ero tulee ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelitteko myös yhdyssanoista? Nimittäin kannattaisi.
Riippuu uusperheestä, eli siitä onko yhteisiä lapsia tai minkä ikäisiä lapset ovat uusperhettä perustaessa tai kuinka paljon lapset asuvat perheessä. Nämä eroavat toisistaan.
Uusperheen muotoutuminen kestää tutkimusten mukaan 5-7 vuotta, ja jos lapset käyvät vain viikonloppuisin, niin se muotoutuminen ei välttämättä koskaan tapahdu. Eli vastaan kysymykseen näin: Sellanen, jossa ei vaadita äiti/isäpuolelta mitään, eikä ketään pakoteta leikkimään perhettä, vaan kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen.
[/quote]
Keskustelitteko myös yhdyssanoista? Nimittäin kannattaisi.[/quote]
Kiitos huomautuksesta :D Kirjoittaminen ja yhdyssanat eivät ole vahvuuksiani. Myönnän :D
On täällä katkeraa ja pelokasta porukkaa alapeukuista päätellen.
Ei uusperheitä.