Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaisitko allekirjoittaa nollasopimuksen?

Vierailija
05.11.2018 |

Kokemukset kiinnostaa. Oliko iso virhe vai poikiko jotain hyvää? Ennen kaikkea, jos huomasit sen olevan virhe ja irtisanouduit, saitko karenssia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä sanoivat, että kannattaa olla varovainen näiden kanssa. Rangaistuksetta selviää vain, jos eivät 12 viikkoon tarjoa yhtään tuntia työtä.

Vierailija
2/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 0-sopimuksella töissä, ei valittamista.

Jos tunnit jäi alle rajan, nostin palkan lisäksi soviteltua päivärahaa. Joinakin kuukausina oli töitä niin paljon, ettei soviteltua saanut.

Välillä oli parikin kuukautta niin ettei töitä ollut ollenkaan, niiltä kuukausilta sain täyden työttömyysrahan.

Irtisanoutua ei kannata, koska siitä tulee karenssi. Ellei sitten irtisanoudu uuden paremman työpaikan takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana voisin, jos opiskelut sen mahdollistavat, mutta työttömänä kyllä varoisin.

Vierailija
4/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän työelämässä ei ole mitään järkeä. Ainoastaan vakituinen työpaikka enää käy. Ihan oikeasti!

T. yli 20 työpaikkaa ja kokemusta käytynä riitti.

Vierailija
5/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittelisin miten alalla/työssä on töitä ja myös sitä mahdollisuutta, että voiko tehdä myös jotain muuta työtä, jos ei saakaan tarpeeksi tunteja.

Olen ollut nollasopimuksella töissä, kun olin opiskelija. Olin niin isossa talossa, että käytännössä olisi töitä saanut tehdä niin paljon kuin vain olisi jaksanut. Mutta tämä siis pk-seudulla alalla, jolta eivät työt lopu. Eli jos olet pienellä paikkakunnalla ja nollasopimus käytännössä kieltää sinua saman alan muut työt, koska ei saa työskennellä kilpailijoilla niin silloin en usko tuon kannattavan.

Vierailija
6/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani on paljon näitä 0-sopimusia ja valtaosa heistä tekee ihan täyttä 40-viikkotuntia. Mikä etu heissä on työnantajalle, niin heillä ei ole säännöllistä vuororytmiä niinkuin vakituisilla, vaan heitä siirrellään vuorosta toiseen, sinne missä on tarvetta. Heistä osa on opiskelijoita, jotka ei pysty edes tekemään täysiä viikkoja.

Vierailija
7/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista olla 0-sopimuksella töissä, saada soviteltua työttömyysrahaa ja opiskella?

Työttömänä voi työttömyysrahalla opiskella ja 0-sopimuksella voi opiskella. Mutta voiko nämä kaikki kolme yhdistää?

Vierailija
8/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joku on opiskelija niin kaikkia tulee kohdella kuten heillä ei olisi mitään omaa elämää ja rakennettavaa tulevaisuutta. 

Vierailija
9/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut noin paskalla sopparilla töissä. Joskus kun aloitin niin olin hetken 90h 3vkon listassa sopparilla ja sitten sainkin vakkarin jo melko nopeaan perään. Nyt uusissa töissä ollut jo useita vuosia ja täyttä listaa tehnyt. Tässäkin on tiukkaa pärjäänisen kanssa niin en voisi mitään nollatubtisopimuksia edes tehdä.

Vierailija
10/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutaman vuoden, ja sen työkokemuksen avulla sain sitten pysyvän työpaikan.

Vierailija
11/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yli vuoden puitesopimuksella, ilmeisesti sama asia? Tykkäsin.

Oli töitä tarjolla 5-7pv viikossa, sai itse päättää milloin ei halua tulla. Lisäksi ei tarvinnut sairauslomalappuja hakea, ilmoitti vain että on kipeä.

Kun lopetin muuton vuoksi työt, ei tullut karenssia kun ilmoitin vain, että ei ole enää töitä tarjolla.

Toki huonoina puolina se, että jos sattuu olemaan kipeänä pidemmän aikaa, ei saa mitään.

Vierailija
12/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olisin ehkä uskaltanutkin, nykyään en uskaltaisi kun on asuntolaina maksettavana.

Vierailija
13/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan olisin ehkä uskaltanutkin, nykyään en uskaltaisi kun on asuntolaina maksettavana.

Itse olen ajatellut niin, että kun asuntolaina on muutaman vuoden päästä maksettu, voisin vaihtaa vakituisen sopimukseni 0-sopimukseen. Saisi vaikuttaa enemmän työvuoroihin ja vapaapäivän pitäminen olisi vain ilmoitusluontoinen asia.

Vierailija
14/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt vuoden tehnyt nollasopparilla. Tunteja on riittänyt ihan kivasti. Tosin joutuu ilman vapaita tekemään pidempiä pätkiä ja varsinkin viikonloppuja jos meinaa edes lähes normipalkan saada. Nytkin 10 päivän putki puolivälissä. Työpäivät on minulla enimmäkseen 5 tunnin mittaisia, tosin välillä myös 10-12 tuntia. Vuorot saattavat heitellä päivittäin. Niihin kyllä pystyn etukäteen jonkin verran vaikuttamaan.

Huono puoli varmasti olisi jos sairastelisi paljon, voi olla että tunnit katoaisivat äkkiä.

Vierailija
15/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useasti kirjoittanut 0-sopimuksen. Se on antanut siihen elämäntilanteeseen myös joustavuutta omiin tekemisiini. Aika nopeasti on tunnit noussut vähintään 90h/3vko ja kerran minut vakinaistettiin (se oli virhe, palkka tippui välittömästi, kun siirryin firman sisälle, eikä tasausjaksoissa ollut mitään järkeä, kun tein kk-palkalla). Kyseessä ravintola-ala.

Itselläni on niin suuri varmuus omasta osaamisestani, ettei ole ollut pelkoa vähistä tunneista. Ja työyhteisöt on ollu mukavia, se on varmasti ollut suurin vaikutus siihen, että olen tunteja lisää saanutkin.

Vierailija
16/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tasaisesti puolesta ja vastaan, näköjään. 0-sopimuksella voi olla työnhakija samaan aikaan, eli silloin saa soviteltua työttömyysrahaa. Tulot eivät jää ainakaan pienemmäksi kuin työttömyyspäiväraha.

Vierailija
17/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tunnit jäi alle rajan, nostin palkan lisäksi soviteltua päivärahaa. Joinakin kuukausina oli töitä niin paljon, ettei soviteltua saanut.

Välillä oli parikin kuukautta niin ettei töitä ollut ollenkaan, niiltä kuukausilta sain täyden työttömyysrahan.

Irtisanoutua ei kannata, koska siitä tulee karenssi. Ellei sitten irtisanoudu uuden paremman työpaikan takia.

Hyvät kokemukset minullakin.

Teen töitä 0-sopimuksella ja pystyn itse päättämään milloin teen töitä ja kuinka pitkiä päiviä.

Jos haluan, voin mennä myös muualle töihin. Sille ei ole estettä, sillä työnantaja ei velvoita mihinkään eikä tarjoa työtä kuin silloin kun itse ilmoitan että voin ottaa työprojekteja vastaan.

Näissä on varmasti isoja eroja eri firmojen välillä. Joiltakin olen kuullut hyvinkin ikäviä juttuja siitä että pitää koko ajan olla valmis menemään töihin parin tunnin varoitusajalla, ja sitten kun menee työpaikalle niin sanotaan ettei tarvitsekaan tulla. Siinä menee käytännössä oma vapaa-aika, mutta tuloja ei kuitenkaan tule.

Kannattaa olla tarkkana kenen kanssa sopimuksen tekee.

Vierailija
18/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät kokemukset minullakin.

Teen töitä 0-sopimuksella ja pystyn itse päättämään milloin teen töitä ja kuinka pitkiä päiviä.

Jos haluan, voin mennä myös muualle töihin. Sille ei ole estettä, sillä työnantaja ei velvoita mihinkään eikä tarjoa työtä kuin silloin kun itse ilmoitan että voin ottaa työprojekteja vastaan.

Näissä on varmasti isoja eroja eri firmojen välillä. Joiltakin olen kuullut hyvinkin ikäviä juttuja siitä että pitää koko ajan olla valmis menemään töihin parin tunnin varoitusajalla, ja sitten kun menee työpaikalle niin sanotaan ettei tarvitsekaan tulla. Siinä menee käytännössä oma vapaa-aika, mutta tuloja ei kuitenkaan tule.

Kannattaa olla tarkkana kenen kanssa sopimuksen tekee.

Kenen kanssa kannattaa sitten tehdä, esimerkiksi kaupanalalla?

Vierailija
19/19 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useasti kirjoittanut 0-sopimuksen. Se on antanut siihen elämäntilanteeseen myös joustavuutta omiin tekemisiini. Aika nopeasti on tunnit noussut vähintään 90h/3vko ja kerran minut vakinaistettiin (se oli virhe, palkka tippui välittömästi, kun siirryin firman sisälle, eikä tasausjaksoissa ollut mitään järkeä, kun tein kk-palkalla). Kyseessä ravintola-ala.

Itselläni on niin suuri varmuus omasta osaamisestani, ettei ole ollut pelkoa vähistä tunneista. Ja työyhteisöt on ollu mukavia, se on varmasti ollut suurin vaikutus siihen, että olen tunteja lisää saanutkin.

Joustavuus ja vapaus ovat varmasti parhaita puolia silloin kun homma toimii asiallisesti.

Teen itse asiantuntijatyötä nollatuntisopimuksella ja olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen.

Tein aiemmin samoja töitä vakituisena ja silloin työpäivät olivat pidempiä ja palkka huonompi. Nyt minulla on parempi tuntipalkka ja voin itse päättää työaikani.

Käytännössä työskentelen 2-6 tuntia päivässä.

Ainoa huono puoli tässä on se, että sairasajalta ei saa palkkaa, vaan korvaukset pitää hakea kelalta. En ole kuitenkaan sitä mitenkään ongelmalliseksi kokenut.

Olen myös työtön työnhakija ja saan soviteltua päivärahaa niiltä kuukausilta jolloin en tee töitä.