Onko kukaan täällä matkustanut koskaan sota-alueelle? Vinkkejä riskien minimointiin?
Minun pitäisi matkustaa keväällä sota-alueelle, kyseessä ei siis ole lomamatka vaan pakollinen matka (en halua avata enempää, ettei tunnisteta).
Kyseisellä alueella maamiinoja, terrori-iskuja, kidnappauksia ja sisällissota käynnissä.
Jos joku täällä on koskaan matkustanut sota-alueelle, niin voisitteko kertoa kokemuksista ja miten välttyä itse joutumasta kohteeksi? Oppaita voi myös linkittää.
Kommentit (42)
Jep. Olen työskennellyt kolme vuosikymmentä ulkomaantoimittajana.
Tuohon on omia koulutuksia. Vaadi sellainen työnantajasi kustantamana. Korotettu vakuutus. Turvaliivi ja kypärä. Paikan päällä aseistettu vartija ja kuljetus, paikalliset riskit tunteva.
Kannattaa lukea esim. Wikitravelin artikkeli war zone travel.
Kyllä työnantajalla on velvollisuus antaa tarvittava koulutus ja tieto, jos työmatkalle lähdet. Jos kyse on esim sukulaisten/ystävien luo apuun lähdöstä, mieti kaksi kertaa, onko sinusta oikeasti apua, vai olisitko vain yksi perässävedettävä lisää kriisin hetkellä.
Maamiinat kannattaa ottaa tosissaan. Älä hyöri ja pyöri missä sattuu.
Jos normaalisti vilkkaat ja kuhisevat kadut tai torit ovat äkkiä tyhjillään, poistu paikalta vauhdikkaasti: jotain on tapahtumassa.
Libanon kahdesti, Sudan ja Somalia kaikissa vuosi.
Länsimainen on kohde aina. Kuuntele turva briiffit ja toimi ohjeiden mukaan.
Älä liiku maastossa jossa on taisteluiden merkkejä, kuolleita eläimiä yms miinoita kertovia indikaattoreita.
Muuten vilkkaalla urbaani alueella paikallisten puuttuminen (autiota vaikka yleensä samaan aikaan vilkasta) on vaaran merkki.
Sieppaus uhkaan reagoidaan minimoimalla turvallisten kohteiden ulkopuolella liikkuminen ja vaihtelemalla reittejä ja aikautusta sekä aseellisen saattueen käytöllä. Majoituksen tulee olla hyvin suojattu, myös epäsuoraltatulelta (tykistö ja krh) sekä suora ammuntatulelta käsiaseet ja singot.
Jonkun pitää tietää AINA minne menet mitä reittiä ja milloin olet viimeistään takaisin.
Tossa noin alku raapaisuna oikeasti koulutus kestää vähintään päiviä ellei viikkoja joten ei tässä viestissä kovin syvällisesti tiedon tarpeeseen apua saa.
Kuuntele mitä ohjeita paikanpäällä annetaan ja käytä maalaisjärkeä.
Onnea ja menestystä tule takaisin samanlaisena kuin lähditkin.
Pakollinen matka mutta järjestäjä ei anna mitään ohjeita? Vaadi niitä. Näin isossa asiassa kannattaa kysyä vinkit muualta kuin vauvapalstalta.
Olen käynyt pari kertaa ruotsissa. Ei hätää kunhan pysyy pois aktiivisilta taistelualueilta.
Älä helvetissä mene. Mikään matka ei ole pakollinen tai ainakaan oman elämän vaarantamisen arvoinen.
Saatan etsiä sut käsiini, ja huolehtia omin käsin ettet lähde sille matkalle.
Ap täällä:
Kyseessä on työjuttu. Tietenkin saan ohjeita, mutta päätin kysyä myös täältä koska aina voi saada enemmän tietoa ja kuulla sellaisia asioita, joista en olisi muuten tullut ajatelleeksi.
Kiitos näistä vinkeistä joita olette jo laittaneet, löytyykö keltään vielä lisää?
Alue on Luoteis-Pakistan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä:
Kyseessä on työjuttu. Tietenkin saan ohjeita, mutta päätin kysyä myös täältä koska aina voi saada enemmän tietoa ja kuulla sellaisia asioita, joista en olisi muuten tullut ajatelleeksi.
Kiitos näistä vinkeistä joita olette jo laittaneet, löytyykö keltään vielä lisää?
Ap
Jos olet nainen kannattaa hankkia joku anti rape kit ihan varuulta.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä:
Ap
Pysyt vain erossa talibaaneista.
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi matkustaa keväällä sota-alueelle, kyseessä ei siis ole lomamatka vaan pakollinen matka (en halua avata enempää, ettei tunnisteta).
Kyseisellä alueella maamiinoja, terrori-iskuja, kidnappauksia ja sisällissota käynnissä.
Jos joku täällä on koskaan matkustanut sota-alueelle, niin voisitteko kertoa kokemuksista ja miten välttyä itse joutumasta kohteeksi? Oppaita voi myös linkittää.
Jos tarkoitat oppaalla fyysistä henkilöä niin kohdemaan ilmoittaminen voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat oppaalla fyysistä henkilöä niin kohdemaan ilmoittaminen voisi auttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luin että Luoteis-Pasila, melkein sama asia:D (Luin just ennen tätä Pasila-ketjun, jossa peloteltiin levottomuuksilla.)
Unohda kaikki "minulla on oikeus"-tyyliset jutut ja vaatimukset, ja muista ettei siellä ole erotuomaria joka puuttuisi peliin kun soitat hätänumeroon. Neuvottelu- ja pelitaidot on noilla alueilla kultaakin kalliimpia.
Sano olevasi Suomesta niin olet turvassa.
MIKSI MENET???