Kertokaa, mitä pitää sanoa jotta teini pääsee hoitoon?!
Kirjoittelinkin jo aikaisemmin teinin ongelmista. Mennyt viikonloppu on ollut aivan hirveä. Teini paljasti käyttävänsä huumeita ja alkoholia. Ja se on kyllä huomattu, on ollut viime maanantaista asti aivan sekaisin. Pelkästään menneeltä viikolta on tehty ainakin 3 lasua. On tutkittu päivystyksessä, mielenterveyspäivystyksessä, nuorten talolla. Aika saatiin huomiselle.
Teini on itse soitellut sosiaalipäivystykseen, samoin me vanhemmat. Mutta mitään ei ole tehty, koska "kotiin voi tulla". Ja "teillähän on se aika maanantaina, koittakaa vaan kestää siihen asti."
Mihinkään hoitoon ei ole päässyt, koska ei ole itsetuhoinen eikä vaaraksi muille. Eikä tällä seudulla ole minkäänlaista päivystystä nuorille, nuorten talo auttaa vaan virka-aikana (ei auta).
Mitä mä huomenna sanon siellä, että varmasti ottavat hoitoon jonnekin? Olen valmis jo antamaan lapsen huostaan, en jaksa enää kun koko ajan saa pelätä, missä kunnossa tulee kotiin. Eilen oli onneksi "vaan" juonut, eikä alkanut haastaa riitaa. Nyt pelottaa, mitä tapahtuu kun hän herää. Yhden yön jouduin jo nukkumaan lukkojen takana, kun teinin käytös oli niin aggressiivista. En ymmärrä, miten tämä ei ole kiireellinen tapaus! Auttakaa, olen loppu :(
Kommentit (34)
Missäpäin asutte? Moniulotteinen perheterapia eli MDFT on tehokas hoitomuoto nuorten päihde- ja käytöshäiriöhin. Sitä on tarjolla eri puolilla Suomea.
Poliisille soitto että teini uhkailee sinua fyysisesti
Tai voitko sinä lähteä turvaan isovanhemmille tai jonkun ystävän luo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän on vihainen sinulle? Mitä teidän välillä on tapahtunut?
Kunpa tietäisin. Ei ole tapahtunut mitään, aikaisemmin tultiin toimeen ihan normaalisti. Nyt h*umepäissään huutaa, että olen pilannut hänen elämän, hän on köyhä kun ei rahaakaan anneta (no ei todellakaan rahoiteta päihteitä, rahaa hän sai normaalisti tähän asti) ja seuraavassa hetkessä hän pyytelee apua, hän ei jaksa, hän haluaa vaikka kuolla mieluummin. Kaikki kuulemma vihaa häntä.
Emme ymmärrä yhtään, mikä on hänen elämässään muuttunut. Ap
Ette ymmärrä yhtään? Siinäpä se ongelma. Asuuko teini biologisten vanhempiensa kanssa?
Kyllä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Soitat ihan joka paikkaan. Kaikille sosiaalipuolen ihmisille ja esimiehille. Lastensuojeluun, kuraattoreille, kunnan eri virastoihin ja uhkaat erilaisilla valituksilla.
Apua saavat vain ne jotka heittäytyvät hankaliksi.
Palautetta kyllä lähtee useaankin eri paikkaan, kunhan saan lapsen hoitoon ensin. On järkyttävää, ettei päivystysaikana ole tarjolla mitään apua, ellet ole täysi-ikäinen. Teini itsekin kysyi, miksi aikuiset pääsee hoitoon mutta lapset ei? En osannut vastata. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittelinkin jo aikaisemmin teinin ongelmista. Mennyt viikonloppu on ollut aivan hirveä. Teini paljasti käyttävänsä huumeita ja alkoholia. Ja se on kyllä huomattu, on ollut viime maanantaista asti aivan sekaisin. Pelkästään menneeltä viikolta on tehty ainakin 3 lasua. On tutkittu päivystyksessä, mielenterveyspäivystyksessä, nuorten talolla. Aika saatiin huomiselle.
Teini on itse soitellut sosiaalipäivystykseen, samoin me vanhemmat. Mutta mitään ei ole tehty, koska "kotiin voi tulla". Ja "teillähän on se aika maanantaina, koittakaa vaan kestää siihen asti."
Mihinkään hoitoon ei ole päässyt, koska ei ole itsetuhoinen eikä vaaraksi muille. Eikä tällä seudulla ole minkäänlaista päivystystä nuorille, nuorten talo auttaa vaan virka-aikana (ei auta).
Mitä mä huomenna sanon siellä, että varmasti ottavat hoitoon jonnekin? Olen valmis jo antamaan lapsen huostaan, en jaksa enää kun koko ajan saa pelätä, missä kunnossa tulee kotiin. Eilen oli onneksi "vaan" juonut, eikä alkanut haastaa riitaa. Nyt pelottaa, mitä tapahtuu kun hän herää. Yhden yön jouduin jo nukkumaan lukkojen takana, kun teinin käytös oli niin aggressiivista. En ymmärrä, miten tämä ei ole kiireellinen tapaus! Auttakaa, olen loppu :(
Sijoitukseen lapsen saa sanomalla että kotiin ei voi enää tula. Sitten pitää huoli että muutkin lapsen läheiset sanovat etteivvätt ota. Meillä soiteltiin jopa 70-vuotiaille huume/viina-teinin ISOVANHEMMILLE että jos he voisivat teinin ottaa luokseen asumaan.. Ihan kun meillä olisi ollut syynä kieltäytymiseen se, ettei nyt vain huviat ottaa omaa lasta kotiin asumaan...
Huomenna et vähättele yhtään tapahtumia kotona ja teinin käytöstä, mielummin liioittelet. Teini tarvitsee apua ja sen jo tiedätkin. Kotonaa ei kenenkään koskaan pitäisi pelätä tai nukkua lukkojen takana.
Nuori on nyt täysin hukassa itsensä kanssa ja tarvitsee ammatti apua. Aina ei vain riitä, että on hyvä koti ja hyvät vanhemmat.
Voimia tulevaan. Tiedän miltä tuntuu olla tuon kaiken keskellä. Se huoli ja avuttomuus on aivan hirveää. Toivottavasti asiat lähtee selviämään.
Kuulostaa sekä itsetuhoiselta että muita kohtaan agressiiviselta. Minusta hoitoon pitää päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitukseen lapsen saa sanomalla että kotiin ei voi enää tula. Sitten pitää huoli että muutkin lapsen läheiset sanovat etteivvätt ota. Meillä soiteltiin jopa 70-vuotiaille huume/viina-teinin ISOVANHEMMILLE että jos he voisivat teinin ottaa luokseen asumaan.. Ihan kun meillä olisi ollut syynä kieltäytymiseen se, ettei nyt vain huviat ottaa omaa lasta kotiin asumaan...
Hyvä tietää, ei olisi tullut mieleenkään että voisivat koittaa saada teiniä sukulaisten hoteisiin! Saanko kysyä, kuinka teidän teinin lopulta kävi? Auttoiko sijoitus? Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoimme kyllä, että teini käyttäytyy aggressiivisesti varsinkin minua kohtaan. Mutta koska mitään ei ollut tapahtunut, asia ei johtanut mihinkään.
Valitettavasti meillä ei ole enää kotona nuorempiakaan lapsia, jotta voisi vedota heihin. Kuinka helposti lapsi huostaanotetaan, jos vanhemmat pyytävät? Vai uhkaanko alkavani itse väkivaltaiseksi? Sanon ja teen ihan mitä tahansa, jotta lapsi saa hoitoa. Ap
Käsittääkseni voit laittaa lapsen avohuollon sijoitukseen. Eli siinä mielessä eri asia kuin huostaanotto, että lasta ei viedä väkisin ja teille jää oikeus osalllistua lasta koskeviin päätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoimme kyllä, että teini käyttäytyy aggressiivisesti varsinkin minua kohtaan. Mutta koska mitään ei ollut tapahtunut, asia ei johtanut mihinkään.
Valitettavasti meillä ei ole enää kotona nuorempiakaan lapsia, jotta voisi vedota heihin. Kuinka helposti lapsi huostaanotetaan, jos vanhemmat pyytävät? Vai uhkaanko alkavani itse väkivaltaiseksi? Sanon ja teen ihan mitä tahansa, jotta lapsi saa hoitoa. Ap
Käsittääkseni voit laittaa lapsen avohuollon sijoitukseen. Eli siinä mielessä eri asia kuin huostaanotto, että lasta ei viedä väkisin ja teille jää oikeus osalllistua lasta koskeviin päätöksiin.
Otetaanko lapsi sijoitukseen, jos hänellä on päihdeongelma? En ole enää varma, haluanko olla päättämässä mitään lapseen liittyvää. Koska emme enää itse pärjää, olisi ehkä viisaampaa että joku muu ottaisi asian hoitaakseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko lapsi sijoitukseen, jos hänellä on päihdeongelma? En ole enää varma, haluanko olla päättämässä mitään lapseen liittyvää. Koska emme enää itse pärjää, olisi ehkä viisaampaa että joku muu ottaisi asian hoitaakseen. Ap
Tiedän yhden tapauksen jossa teini lähti avohuollon sijoitukseen perhekotiin. Tarkempia syitä en tiedä mutta arvelisin että alkoholin käyttö, väärään kaveripiiriin ajautuminen ja koulusta lintsailu oli ainakin osasyitä miksi vanhemmat tähän päätyivät. Päätöksenteko ei siis tarkoita että te tekisitte kaikki päätökset vaan että olette mukana päätöksenteossa ja käsittääkseni jos joku laitoksen (tai perhekodin) päätöksistä ei teidän mielestä sovi lapsellenne, voitte kieltää sen. Ja esimerkiksi lapsen kotiutumisessa teilläkin on sananne sanottavana eivätkä sossut päätä sitä ilman teitä.
Itsellä on sellainen diagnoosi että ei tartte kun pierasta psykiatristen hoitohenkilöiden puhelimeen, niin on jo valkotakit oventakana. Koskaan en ole ollut väkivaltainen, vaan tämän diagnoosin stigma, mitä elokuvissa ja medioissa mustamaalataan riittää näille idiooteille.
Soitat ihan joka paikkaan. Kaikille sosiaalipuolen ihmisille ja esimiehille. Lastensuojeluun, kuraattoreille, kunnan eri virastoihin ja uhkaat erilaisilla valituksilla.
Apua saavat vain ne jotka heittäytyvät hankaliksi.