Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntymästään saakka sokea kaveri pyysi minua ottamaan hänestä kuvia facebookiin, miksi?

Vierailija
03.11.2018 |

Eihän hän tiedä itsekään miltä hän näyttää. Minusta pyyntö oli jotenkin hämmentävä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisethan näkevät hänet. Onko kuvat Facebookissa itseä vai toisia varten?

Vierailija
2/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Hän on silti olemassa, vaikkei itse itseään näkisikään. Lähdetäänkö vaikka siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan uskaltaisi laittaa jos en olisi koskaan nähnyt itseäni, mitä jos olisinkin ruma?

Vierailija
4/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täysin sokea? Suurin osa näkövammaisista näkee jollain tavalla kuitenkin.

Vierailija
5/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vain ota kuvaa? Vaikutat jotenkin yksinkertaiselta. Onko suvussasi enemmänkin teikäläisiä?

Vierailija
6/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan uskaltaisi laittaa jos en olisi koskaan nähnyt itseäni, mitä jos olisinkin ruma?

Tämä ei todennäköisesti kuulu top 10 ongelmiin tai mietteisiin sokean elämässä - ja hyvä niin.

Vierailija
7/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kieltäydyit?

Vierailija
8/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen kysymys. Miksi ei pyytäisi kuvaa ja miksi ei sitä Facebookiin laittaisi.

Niinhän moni muukin tekee, ellei halua selfietä sinne.

Sitä paitsi, kyllä sokeatkin ne kuvat näkevät. Eri tavalla vain, eli valmiiden tulkintojen kautta, vs. itseluotu havainto. Eli esimerkiksi hymyilevä mies istuu rannassa penkillä, taivaalla lentää lintuja.

Vierailija
9/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh? Meinaatko, että jos ihminen menettää hajuaistinsa hän voi lakata peseytymästä kun ei itse haista kuinka pahalta haisee, tai jos menettää kuuloaistinsa hän voi alkaa huutaa miten huvittaa? Pitäisikö kaverisi lakata myös käymästä parturissa jne? Onko sokea missi tai malli ihan järjetön ajatus sinulle? Eikö sulle tosiaan tule mieleesi mitään syytä miksi sokea voisi haluta laittaa kuvansa esille someen?

Vierailija
10/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo avaus, johon on tullut jo hyviä kommentteja. 

Kutsut teitä kavereiksi, joten oletan että pidät hänestä jollakin tasolla ja että hänellä on muitakin ominaisuuksia kuin sokeus. Miksi olet hänen kaverinsa? 

Ota nyt vaan ne kuvat ja sen jälkeen voit vaikka hämmennykseesi vedoten sanoa kaveruutenne irti. Silloin hänkin ymmärtää paremmin millainen olet. 

Vierailija
11/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
12/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kuulee sanottavan, että sokeat elävät eri maailmassa ja että ei heitä kiinnosta samat asiat kuin muita. Mutta näinhän ei ole. Elämme ihan samassa maailmassa kuin kaikki muutkin, sitä havainnoidaan vain hieman eri tavoilla ja erilaisin painotuksin. Kuitenkin samat asiat elämässä kiinnostavat ihmisiä yleismaailmallisesti ajatellen.

Jos joku syntymäsokko haluaa laittaa kuviaan FB:hen, niin totta kai hän niitä sinne laittaa, kunhan ensin voi jotenkin varmistua siitä, että kuvat ovat kunnossa. Mikäpä sen luonnollisempaa kuin pyytää kaveria nappaamaan ne ja antamaan hänelle tiedostoina tms.

Vierailija
13/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kuulee sanottavan, että sokeat elävät eri maailmassa ja että ei heitä kiinnosta samat asiat kuin muita. Mutta näinhän ei ole. Elämme ihan samassa maailmassa kuin kaikki muutkin, sitä havainnoidaan vain hieman eri tavoilla ja erilaisin painotuksin. Kuitenkin samat asiat elämässä kiinnostavat ihmisiä yleismaailmallisesti ajatellen.

Jos joku syntymäsokko haluaa laittaa kuviaan FB:hen, niin totta kai hän niitä sinne laittaa, kunhan ensin voi jotenkin varmistua siitä, että kuvat ovat kunnossa. Mikäpä sen luonnollisempaa kuin pyytää kaveria nappaamaan ne ja antamaan hänelle tiedostoina tms.

Kiitos, hyvä vastaus!

Itse näkevänä olen taipuvainen ajattelemaan, että me tässä niitä paljon vähemmän eri aisteja omaavia ollaan.

Homma perustuu kuitenkin niin paljon 'opittuun'. Avasi ainakin minulle paljon enemmän hahmotustapoja, kun aikoinaan yksi syntymäsokea ihminen selitti minulle asiaa niin että kyllähän hän tietää, mikä on 'sininen'. Ja tietää, että vaikkapa taivas on sininen. Se hänen sinisensä on vain kenties erilainen kuin minun. Ja mahdollisesti paljon rikkaampi väri.

Toinen esimerkki väreistä. Sininen on kylmä väri. Aha. Tällähän me mennään, mutta miksi? Siksi vain että sen sanotaan olevan sellainen. Siihen on opittu.

Vaikka oikeasti, tämähän saattaa olla ihan päin seiniä tulkinta. Sininen voi olla yhtä lailla myös lämmin ja punainen se kylmä.

Minä luen mielummin kirjoja kuin katson leffoja. Tämä syystä että se kirjojen maailma on paljon rikkaampi. Siellä saan tehdä omat mielikuvani siitä, miltä asiat ja ihmiset näyttävät vs. jonkun ennalta jo päättämä versio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan