Muistatko jouluna köyhiä sukulaisia?
Jouluapua-keskustelusta tuli mieleen, että kuinka moni täällä muistaa jouluna omia köyhiä tai muuten hankalassa tilanteessa olevia sukulaisiaan?
Itselläni ei pienipalkkaisena ole joka joulu varaa osallistua keräyksiin tuntemattomien hyväksi, mutta pienillä tuloilla elävää mielenterveysongelmista kärsivää veljeäni pyrin auttamaan joka joulu. Minulle on tullut tavaksi ostaa hänelle säkillinen jouluherkkuja ja tarpeellisia lahjoja (esim. talvikäsineet ja huivi, jokin vähän parempi suihkugeeli ym. hygieniatarvikkeita, hyvää kahvia ja glögiä...). Tiedän, että lahjat ilahduttavat häntä ja menevät oikeasti tarpeeseen. Normaalisti veli ei oikein kehtaa ottaa mitään ilmaiseksi vastaan ja hän selvästi vaivaantuu esim. ruoka-avun tarjoamisesta, mutta joulun aikaan on eri juttu kun kaikki annettu ruoka ja käyttötavaraa menee joululahjojen piikkiin. Minulle taas tulee hyvä mieli auttamisesta ja siitä tiedosta, että veljellä on joulunpyhinä runsaasti ruokaa pöydässä, eli molemmat voittaa.
Muistatko sinä omia vähävaraisia läheisiäsi joulun alla? Miksi/miksi et? Jos muistat, millä tavalla?
Kommentit (20)
Henkistä köyhyyttä on hankala helpottaa...
Niitä yksinäisiä köyhiä jotka eivät kehtaa hakea apua varmaan löytyykin juuri jokaisen omista sukulaisista, ei jouluapua-ryhmistä. Ne ryhmät ja keräykset taitaakin olla enimmäkseen lapsiperheille tarkoitettuja.
Minä olen itse se meidän suvun köyhä sukulainen.
Käydään joskus joulukuussa kaupassa, minä ostamassa itselleni kahvia ja taloussuklaata, samalla maksan sukulaisen herkut, joihin hänellä ei ole varaa. "Kyllä ne siinä samassa menee", totean ja maksan.
Veljeni on sairaseläkeläinen ja yksinhuoltaja. Hänen lapsilleen laitan vähän suhteettoman kalliit lahjat, nykyään lahjakorttien muodossa. Aiemmin laitoin aina lahjan Joulupuu-keräykseen, mutta nyt laitan senkin edestä veljen lapsille. Yhtä köyhiä he ovat kuin ne keräyksen ihmisetkin, joten miksi en laittaisi heille.
En. Kaikki lähisukulaiset ovat selvästi rikkaampia kuin minä. Serkkuja ja kauempia sukulaisia en muista muutenkaan, saati sitten jouluna.
Kyllä vaan, yksinäiselle tädille ja yksinäiselle sedälle lähtee aina vähintään kortti ja vaihtelevasti silloin tällöin pieni paketti. Rahaa ei ole, mutta jotain pientä välillä laitan.
Ei tarvitse muistaa rahallisesti, pärjäävät mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi?
En sanonut, että pitäisi. Kiinnostaa vain tietää, että tekevätkö muutkin näin ja miksi vai lahjoittavatko mieluummin esim. järjestöjen keräyksiin tai noiden jouluapuryhmien kautta tuntemattomille. Moni nyt kuitenkin joulun alla haluaa hyväntekeväisyyteen osallistua jollakin tapaa, onhan se perinne. Ja sitten toisaalta noista jouluapukeräyksistä moni miettii, että menevätkö ne lahjoitukset oikeasti tarpeeseen. Omista läheisistä jokainen yleensä tietää, jos avulle on todellinen tarve.
Halusin myös herättää keskustelua tästä aiheesta. Ehkä joku nyt alkaa miettiä, että olisiko omien läheisten joukossa joku jota voisi auttaa jouluna. Eihän sen auttamisen tarvitse rahaa tai materiaa olla, toisille tärkeämpää voi olla yhdessä vietetty aika, siivousapu tai kutsu joulupöytään.
- Ap
Meillä ei ole vuosikausiin ostettu lahjoja aikuisille.
Olen sukuni köyhin. Enkä edes tiedä laittaako kukaan lahjoja toisilleen.
Ennen muistin, mutta en enää. Heiltä ei tullut edes joulukorttia .
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on sairaseläkeläinen ja yksinhuoltaja. Hänen lapsilleen laitan vähän suhteettoman kalliit lahjat, nykyään lahjakorttien muodossa. Aiemmin laitoin aina lahjan Joulupuu-keräykseen, mutta nyt laitan senkin edestä veljen lapsille. Yhtä köyhiä he ovat kuin ne keräyksen ihmisetkin, joten miksi en laittaisi heille.
Varmasti menee oikeaan osoitteeseen. En väitä etteikö Joulupuussakin menisi, mutta kaikki tarvitsijat kuten veljesi ei välttämättä jaksa tai tajua noita avustuksia hakea.
Mulla ei ole köyhiä sukulaisia. Pienipalkkaisia on, mutta elävät järkevästi tulojen mukaan, jopa järkevämmin kuin minä keskituloisena. Jos joku lähimmäisistä olisi oikeasti köyhä niin ilman muuta auttaisin.
Itselläni ei ole paljoa rahaa eikä enää sukulaisiakaan. Kotini lähistöllä on hoitokoti, jossa asustelee kehitysvammainen enoni. Joka joulu teen ruuat ja haen hänet luokseni. Kuunnellaan joululauluja ja syödään hyvin. Jos saan autokyydin niin mennään kirkkoon kuuntelemaan joululauluja 🎅
Lähisukulaiset ovat hyvin toimeentulevia ja ei-niin läheisten sukulaisten taloustilanteesta ei ole suurempaa tietoa, en ole ainakaan kuullut että jollakin olisi vaikeuksia elättää itseään ja perhettään.
Erästä ystäväperhettä autetaan kavereiden kanssa mm. tekemällä heille jouluruoat. Heille on sattunut useampi ikävä asia tässä ja haluamme heitä auttaa.
Olemme pitkäaikaistyötön aviopari ja perheemme ovat ottaneet selvästi etäisyyttä kun on alkanut näyttää siltä, että emme ole pääsemässä takaisin työelämään. Köyhyyttä riittää, kun maksaa työttömänä pois opintolainoja. Aiemmin olimme noiden ihmisten kanssa läheisiä, mutta nykyisin näemme hädin tuskin paria kertaa vuodessa, vaikka asumme samassa kaupungissa. Hyvä vain, niin ei tarvitse ainakaan miettiä mitään lahjoja.
Enpä juuri. Mulla ei ole köyhiä sukulaisia, mä olen itse ainoa köyhä tässä suvussa. Minua ei muisteta mitenkään erityisesti. Systeri lähettää villasukat ja se on tosi kiva ja soitellaan koko porukka joulun aikaan. Ja näin se pitää ollakin. Itse olen valintani tehnyt, en odota mitään erikoisia extra-muistamisia.