Oletteko te suomalaiset oikeasti näin varattomia?
Tätä palstaa lukiessa saa sen käsityksen, että rahaa ei ole kellään yhtään mihinkään. Ei edes haurajaismatkaan tai vaatteisiin. Tai ruokaan, ravintolavierailuihin jne. Nämä ovat täällä Euroopassa ihan normaali mihin kaikilla on varaa.
Olen asunut 20 vuotta Saksassa. Kertokaa suomalaiset miten teistä on tullut rutiköyhiä!
Kommentit (53)
Mä en tajua tätä valitusta täällä ollenkaan. Itse olen juuri ja juuri keskituloinen (brutto 3000) ja raha riittää kaikkeen tarpeelliseen: ruokaan, perusvaatteisiin, asuntolainaan ja vuosittaiseen matkaan. En oikein ymmärrä mihin muuhun sen pitäisi edes riittää. Silloin kun olin matalapalkka-alalla (brutto 2000), raha riitti silloinkin, kun en turhia tuhlaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa suomeen vertailemaan hintoja saksan hintoihin. Sen jälkeen ei varmasti tarvitse kysellä enään mitään tästä aiheesta.
Internet on keksitty. Netistä tilaamalla säästät paljon.
Joopa :D Asunto, auto, polttoaine, joukkoliikenteen liput, tuore-elintarvikkeet, puhelinliittymä, vakuutukset, sähkö ja moni muu juttu onkin ihan tosi helppo tilata netistä ulkomailta.
Netistä voi tilata lähinnä tavaroita, jotka muutenkin kuuluvat listalle "näistä tingitään ensimmäisenä ja jätetään ostamatta tai ostetaan käytettynä". Säästöpotentiaalia sellaiselle, joka ei muutenkaan käytä rahaa kuin pakolliseen, ei juurikaan ole.
Suomalaisten ostovoima on surkea. Se juuri näkyy näissä "ei ole varaa käydä kampaajalla" jutuissa. On se ostovoimo surkea myös jossian portugalissa ja muissa, mutta siellä on maan tapa hoitaa verottomana tuollaiset jutut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa palkat on pienet. Kunnalla duunissa, haastava työ ja palkka 2000€ brutto.
Eihän tällä palkalla voi elää normaalia elämää pääkaupungissa.
Ei siellä HELLsingissä tarvitse kaikkien kyyhistellä, ei ainakaan tuollaisten köyhien joilla ei ole edes varaa asua siellä. Kyllä suomessa pitäisi olla sallitut asumisalueet ja kakaroiden teko sallittu vain niille joilla pankkitilin saldo on tarpeeksi iso (+100.000€ Cash !) . Muut köyhät pitäisi asuttaa Tampereen pohjois puolelle.
Saksassa on todellinen iso työtätekevien köyhien luokka, joka ei tule palkallaan toimeen.
finnish life kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ulkomaalaiset ystävät käyttävät rahaa fiksummin kuin suomalaiset ystävät. Suomalaisilla raha valuu sormien välistä. On niin kova tarve esittää että varaa on. Se on jopa noloa.
Kylläpä sinä vitsin murjasit. Suomalaisen rahat valuu hyvin keskinkertaiseen ja ahtaaseen asumiseen, 10 vuotta vanhaan autoon ja Prismaan. Jos noiden päälle jotakin vähän sattuu jäämään, niin ehkä kerran vuodessa voi matkustaa Espanjan aurinkorannoille.
Nykyään rahaa menee paljon myös mm. terveysvakuutuksiin ja toimeentulovakuutuksiin. Koska tässä maassa jos sairastut tai tulet työkyvyttömäksi olet nilkkoja myöten ******* ilman vakuutusturvaa tai isoja säästöjä tai passiivisia tuloja.
Täh? Minä sairastuin ja tulin työkyvyttömäksi ja mun tulot nousivat muutamalla satasella peruspäivärahasta.
Homman vitsihän on se, että ei pidä elää liian leveästi.
Vierailija kirjoitti:
finnish life kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ulkomaalaiset ystävät käyttävät rahaa fiksummin kuin suomalaiset ystävät. Suomalaisilla raha valuu sormien välistä. On niin kova tarve esittää että varaa on. Se on jopa noloa.
Kylläpä sinä vitsin murjasit. Suomalaisen rahat valuu hyvin keskinkertaiseen ja ahtaaseen asumiseen, 10 vuotta vanhaan autoon ja Prismaan. Jos noiden päälle jotakin vähän sattuu jäämään, niin ehkä kerran vuodessa voi matkustaa Espanjan aurinkorannoille.
Nykyään rahaa menee paljon myös mm. terveysvakuutuksiin ja toimeentulovakuutuksiin. Koska tässä maassa jos sairastut tai tulet työkyvyttömäksi olet nilkkoja myöten ******* ilman vakuutusturvaa tai isoja säästöjä tai passiivisia tuloja.
Täh? Minä sairastuin ja tulin työkyvyttömäksi ja mun tulot nousivat muutamalla satasella peruspäivärahasta.
Vai niin.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa ei olla koskaan oltu järin rikkaita. Tällä hetkellä varmaan köyhdyttää eniten työttömyys. Kun tukia joudutaan jakamaan yhä useammalle, alkaa yhden ihmisen potti kuihtua hiljalleen, että kaikille riittäisi edes vähän. Samalla hinnat pysyy korkeina kaikissa tuotteissa ja pyritään säästämään juuri noista ravintolakäynneistä yms. luksuksesta, että se vähä riittäisi tavallisen arjen pyörittämiseen.
Tällä hetkellä työttömyys on vähentynyt aika paljonkin, seuraatko sinä yhtään mitään uutisia? Tukia ei jouduta jakamaan yhä useammalle, vaan päinvastoin koska yhä useampi on päässyt töihin ja syntyvyyskin on laskenut reilusti muutamassa vuodessa, ei tarvi lapsilisiäkään maksaa niin monille kersoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa ei olla koskaan oltu järin rikkaita. Tällä hetkellä varmaan köyhdyttää eniten työttömyys. Kun tukia joudutaan jakamaan yhä useammalle, alkaa yhden ihmisen potti kuihtua hiljalleen, että kaikille riittäisi edes vähän. Samalla hinnat pysyy korkeina kaikissa tuotteissa ja pyritään säästämään juuri noista ravintolakäynneistä yms. luksuksesta, että se vähä riittäisi tavallisen arjen pyörittämiseen.
Tällä hetkellä työttömyys on vähentynyt aika paljonkin, seuraatko sinä yhtään mitään uutisia? Tukia ei jouduta jakamaan yhä useammalle, vaan päinvastoin koska yhä useampi on päässyt töihin ja syntyvyyskin on laskenut reilusti muutamassa vuodessa, ei tarvi lapsilisiäkään maksaa niin monille kersoille.
Yhä useampi on päässyt töihin 9 euron päiväpalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
finnish life kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin.
Niin.
Silloin kun rahat muutenkin vähissä voi tuntua kamalalta käyttää hautajaisiin, kai tuo ymmärrettävää.
Vaikka joku itkisi miten voi olla noin sydämetön.